HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Ton Beljon draagt Chi Natural Life over aan zijn zoons

“ DE NIEUWE GENERATIE ZIET ANDERE DINGEN DAN IK”

Stabiliteit is het woord dat Chi Natural Life kenmerkt in het 45-jarige bestaan. Stabiliteit in kwaliteit, pure ingrediënten en hun visie op kracht van de natuur. Sinds eind jaren negentig leidde Ton Beljon als pater familias het bedrijf op een sociale en betrokken manier. Volgend jaar treedt hij officieel af als directeur en nemen zijn twee zoons het over. De Beauty Professional vertrok daarom naar Breda voor een gesprek met de drie heren. Tekst: Cathelijne Cras, Spicemind

Er is geen beauty professional die ze niet kent. Of je nu in je salon de etherische oliën van Chi Natural Life ergens hebt staan en gebruikt of niet – je herkent zeker de heerlijke geuren die je tijdens de beautybeurzen altijd even naar de stand lokken. Wanden vol met de lekkerste aroma’s, de tools om deze te verspreiden en een duurzame ingrediëntenlijst die al sinds de oprichting in 1979 pure kwaliteit toont. Ton Beljon zwaaide er de afgelopen 25 jaar de scepter en breidde het bedrijf uit naar de diverse Chi Natural Life lijnen van aromatherapie, natural cosmetics en supplementen. In 2024 zal hij zoals hij zelf schetst ’directeurtje af’ zijn en draagt hij het directeurschap over aan zijn twee zoons: Kai en Sico.

De zoons werden al respectievelijk Director Operations en Director Commerce om gedrieën de koers uit te zetten voor de komende jaren. “Je moet die nieuwe generatie ook dingen op hun manier laten doen. Zij zien andere dingen dan ik, dingen die nu nodig zijn in de markt”, beseft Ton in vol vertrouwen. Tegelijkertijd zien Kai en Sico dat de ervaring van hun vader onveranderd waardevol is voor het bedrijf. Dat klinkt als heel goede balans. “Klopt, dat is het ook. Natuurlijk zijn we het onderling soms niet met elkaar eens. En juist omdat je familie bent, kan het er ook dan best hard aan toe gaan. We durven elkaar de waarheid te zeggen, maar we komen er ook altijd samen weer uit”, beaamt Sico.

Opgegroeid tussen de geuren
Het ‘zoontje van de baas’ zijn, heeft voor de zoons ook nooit betekent dat ze de kantjes er wel vanaf konden lopen. “Het is eerder andersom. Net als bij het voetballen vroeger (waar vader Beljon jarenlang bevlogen trainer was, red.) waar hij nog strenger was voor ons dan voor de rest”, lachen de broers. “Het is ook leuker om gewoon gewaardeerd te worden voor wie je zelf bent en wat je kan, dan omdat je ‘zoon van’ bent”. Toen ik na mijn studie Commerciële Economie startte in de buitendienst van het bedrijf, stelde ik mezelf gewoon voor als Sico, zonder de – van ons merk – welbekende achternaam. Veel klanten begrepen pas veel later dat ik de zoon van Ton ben”, herinnert Sico zich.

Ruim veertig jaar voor de troepen uit
Voor de komende 25 jaar met de twee zoons aan het roer, hoeft de beauty branche geen grote veranderingen te verwachten. “We zitten op een zorgvuldig uitgekozen pad, waar we allemaal achter staan. Dat pad blijven we volgen. Natuurlijk kijken we naar ontwikkelingen in de markt, technologieën en wetenschap. Wanneer die ontwikkelingen aansluiten op onze eigen waarden en visies, dan kijken we wat we er mee kunnen. Maar we hoeven niet mee in een trend, omdat het een trend is”, schetst Sico. De trotse blik van zijn vader is niet
te ontkennen en tegelijkertijd haalt het ook een verschil in visie aan dat er eerder ontstond tussen de heren. Ton: “Vroeger keken we helemaal niet zo fanatiek naar de andere merken in de markt
en trends. Gewoon het allerbeste product maken, dat verhaal goed uitleggen en daar vertrouwen in hebben. Je eigen waarden volgen, ook wanneer dat je product duurder maakt dan een ander. De beste kwaliteit en een beter resultaat zijn altijd de uitgangspunten”.

Het is ook leuker om gewoon gewaardeerd te worden voor wie
je zelf bent en wat je kan, dan omdat je ‘zoon bent van

De nieuwe generatie heeft echter veel meer te maken met ‘copy cats’, juist omdat het bedrijf ver voor de troepen uitliep. De producten van Chi Natural Life sluiten vanuit hun essentie aan op huidige trends en marktwensen als groen, bio, vegan, volledig vrij van micro plastics en het gebruik van natuurlijke ingrediënten. “Ons merk bestaat sinds 1979 en heeft nog nooit iets anders gebruikt dan natuurlijke producten. Wij werken al jaren met de beste argan olie die we zelf selecteren. Wanneer er nu op de synthetische shampoo in de supermarkt ook heel groot ‘met arganolie’ op staat, zul je toch méér moeten uitleggen wat het verschil is
in kwaliteit en samenstelling, in plaats van alleen het effect van het ingrediënt”, zien de zonen. “Merken mogen claimen: met 100% natuurlijke ingrediënten! Terwijl er in de formule bijvoorbeeld maar 2 ingrediënten zitten die natuurlijk zijn en dat maar 1% van de totaalformule is.”

Merkwaarden vs. marketing
Er is en komt dan ook meer aandacht voor het marketingverhaal achter de producten, de ingrediënten en het bedrijf. Waarom Chi juist kiest voor die ene lavendelsoort uit
een bepaalde streek. “En ook daarbij gaat kwaliteit en een goede omgang met de natuur boven alles. Wanneer een boer zich geen Bio certificering kan permitteren door hoge kosten, maar wel volledig natuurlijk werkt en de beste kwaliteit heeft, kiezen we daarvoor”, benadrukt Kai. Zo is marketing een onderdeel van het merk, maar niet leidend. “Wij kunnen van een deel van onze producten bijvoorbeeld niet zeggen dat het vegan is, omdat er bijenwas in verwerkt is. Maar wel op een verantwoorde manier verkregen en van de beste kwaliteit. Wij vinden dat de voordelen van het ingrediënt dan groter zijn dan de marketingwaarde om het vegan predicaat erop te kunnen plakken”, legt Ton uit. Zeker in het beseft dat veel vegan verzorgingsproducten juist veel synthetische alternatieven gebruiken, is dat de logische keuze voor het bedrijf. De belangrijkste claim is en blijft de 100% natuurlijke grondstoffen voor de producten die ze ontwikkelen. Het geeft het stabiele vertrouwen dat Chi ook in de volgende 25 jaar verbonden blijft met de natuur. 

www.chiessentialcosmetics.eu/

Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/De Beauty Professional.

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 Comment
  • Monique Lamers
    22 maart, 2024

    Prachtige mensen en een prachtig bedrijf. Voor mij persoonlijk zie ik de 3de generatie aan het roer staan. Prachtig stuk geschreven en ik wens Ton en zijn zonen veel succes in alles. Ik ben heel blij met CHI en hoop er nog jaren mee te mogen werken.


Doctor Eckstein-event | vrijdag 14 juni

Doctor Eckstein-event | vrijdag 14 juni

Posted on

DUBBEL FEEST! Naast het 60-jarig jubileum van Cosinta op 15 juni organiseren we ...

15 juni feest bij Cosinta

15 juni feest bij Cosinta

Posted on

Hoera! Cosinta 60 jaar.. .. En dat betekent feest! Het hele jaar door ...

Met korting naar Massage & Complementair Vakbeurs (MCV)

Met korting naar Massage & Complementair Vakbeurs (MCV)

Posted on

Op 19 en 20 april 2024 vindt de 12de editie van De ...

Kom ook naar Beauty Trade Special!

Kom ook naar Beauty Trade Special!

Posted on

Een weekend vol glitter, glamour en grenzeloze inspiratie. Dat is precies wat ...

Strijd jij mee? Nieuw initiatief: Beautysector in de kou

Strijd jij mee? Nieuw initiatief: Beautysector in de kou

Posted on

Gisteren kregen wij op Facebook een melding van een nieuwe facebookgroep: ‘Beautysector ...

Belastingdienst: Minder dan € 20.000,- omzet per jaar? Vrijgesteld van BTW met KOR

Belastingdienst: Minder dan € 20.000,- omzet per jaar? Vrijgesteld van BTW met KOR

Posted on

Ondernemers die in de komende jaren verwachten een jaaromzet lager dan € ...

Producten met geurstof Lilial (Butylphenyl Methylpropional) sinds 1 maart verboden

Producten met geurstof Lilial (Butylphenyl Methylpropional) sinds 1 maart verboden

Posted on

Vanaf 1 maart 2022 mogen in heel Europa producten met lilial niet ...

Blog: Waarom verkleuren roze nagels

Blog: Waarom verkleuren roze nagels

Posted on

Waarom verkleuren roze gel polish nagels zo snel in de zon? Draag je ...