HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Leren van vakgenoten: Henriëtte Bon

Deze week in de rubriek ‘Leren van Vakgenoten’ het verhaal van Henriëtte Bon. Zij is 48 jaar en eigenaresse van Schoonheidssalon Henriëtte Bon. “Ik heb er bewust voor gekozen om mijn eigen naam te gebruiken, in eerste instantie omdat ik dan makkelijker te vinden was voor mijn oude klanten, en nu past het omdat ik de salon ben, ik ben mijn eigen merk.” Lees snel verder en ontdek wat Henriëtte heeft gedaan tijdens de eerste lockdown, wat zij nu doet en hoe zij de toekomst van de branche ziet!

Dit interview vond plaats nog voordat de overheid een verlenging van de lockdown aankondigde.

Wat heb jij tijdens de eerste lockdown gedaan? En wat ga je tijdens deze lockdown doen?
Ik vond het een rare tijd al vlak voor de lockdown, ik was zo druk met het ontsmetten van alles, ik kreeg er de kriebels van. De stress die het coronavirus me gaf had me doen besluiten om de salon te sluiten en diezelfde dag kwam ook het nieuws dat we dicht moesten van de overheid. In eerste instantie was ik overdonderd dat zo’n virus zoveel impact kon hebben op de wereld. Gelukkig was ik in februari begonnen als trainster voor Salonnepro, het Nederlandse merk waar ik in de salon mee werk, zij gaven me meteen de mogelijkheid om online trainingen te gaan verzorgen voor hen. Verder ben ik toen begonnen met een coaching traject, ik had de tijd om ‘aan’ de salon te werken en niet alleen ‘in’ de salon. Ook nu ben ik bezig met onlinetrainingen, coaching, en ga ik vaker langer wandelen met mijn Berner Sennen hond Sam, goed voor hem en goed voor mij, heerlijk even je hoofd leeg maken.  

Wat doe je om in contact te blijven met je klanten/potentiële klanten?
Ik hou contact via social media, mail, whatsapp, telefoon en heb op oudjaarsdag voor het eerst een video ingesproken met een persoonlijk bericht. Best spannend maar kreeg daar zulke leuke en lieve reacties op, dus dat wil ik vaker gaan doen.

Hoe probeer jij nog omzet binnen te halen?
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn focus nu meer ligt op het werken aan de salon, dus ben niet specifiek bezig om omzet binnen te halen. De klanten die mijn merk gebruiken zijn daar erg tevreden over dus die geven het door als ze nieuwe producten willen aanschaffen en dan ga ik bij ze langs om ze te bezorgen, heb ik gelijk weer even live contact wat heel fijn is. 

Wat ga je doen als blijkt dat dit langer gaat duren dan 19 januari?
Jeetje laten we hopen dat dat niet zo is! Dan ga ik verder met online training geven, mijn klanten persoonlijk benaderen en mezelf ontwikkelen.

Wanneer ben je jouw salon gestart en waarom? En hoe lang ben je al in de branche actief?
De beautybranche heeft me altijd aangetrokken, ik durfde alleen de stap niet te nemen. Mijn man, toen nog mijn vriendje, heeft me het laatste zetje gegeven en in 2000 ben ik begonnen met de opleiding schoonheidsspecialiste bij Instituut Dangremond in Den Haag. Na het behalen van mijn STIVAS-diploma in 2002, ben ik thuis begonnen met mijn salon, dit heb ik 5 jaar gedaan naast een administratieve baan bij de plaatselijke Mitsubishi dealer. Na een jaar er tussenuit geweest te zijn, heb ik in 2008 definitief voor dit mooie vak gekozen en ben ik in dienst gegaan bij een huidverbeteringsinstituut in Heemstede. Daar heb ik enorm veel geleerd, en ben ze daar nog altijd dankbaar voor. Na vijf en een half jaar wilde ik toch weer voor mezelf beginnen, het was tijd om het weer op ‘mijn manier’ te doen. Ik hou van het werken met mensen en hun huid te verbeteren, daar krijg ik energie van! Samen met kapster Mandy ben ik toen begonnen in een pand in Lisse, en iets meer dan een jaar geleden ben ik naar een grotere ruimte verhuisd, binnen datzelfde pand, dat heeft mij en de salon zeker goed gedaan. Alsof er door de grotere ruimte meer ruimte kwam om te groeien, ook bij mezelf.

Welke opleiding(en) heb je gedaan?
Ik vind dat je als schoonheidsspecialiste nooit uitgeleerd bent, en vind het dan ook heel leuk om opleidingen te volgen, zoals bindweefselmassage en acne, die ik ook als specialisatie heb geregistreerd bij de Anbos. Ook wil ik me graag verdiepen in behandelingen die ik al beoefen, dus in november heb ik nog een masterclass dermaplaning gevolgd. Tijdens de vorige lockdown, en ook nu weer, volg ik diverse webinars over de huid, huidverbeterende behandelingen en voeding in combinatie met de huid, want je kunt nooit te veel kennis hebben! 

Werk je alleen of met een team?
Ik werk alleen in de salon en dat bevalt me op dit moment goed. Helemaal alleen ben ik niet want in ons pand zitten een kapsalon, pedicure en sinds kort een nagelstudio. Zeker met kapster Mandy, met wie ik bijna 6 jaar geleden dit avontuur ben aangegaan, werk ik veel samen. We hebben diverse klanten die voor een combinatie behandeling gaan en dus zowel hun haar als hun huid op 1 dag laten verzorgen. 

Werk je vanuit huis of heb je een bedrijfspand?
Mijn salon is gevestigd in een oud pand, uit ongeveer 1860, op nog geen kilometer van mijn huis, waar vier bedrijfsruimtes in aanwezig zijn. Het staat midden in het centrum van Lisse, net achter de winkelstraat, dus heel centraal gelegen.

Ik kan wel zeggen dat ik fulltime werk, want naast 4 dagen in de salon geef ik ook nog training en dan heb ik het nog niet eens over alle dingen die er nog bij komen zoals social media, administratie enz. Het is wel mijn doel dit jaar om alles wat beter te gaan plannen, dus bewust tijd inplannen voor de andere dingen naast het behandelingen geven in de salon, dit gaat nu nog vaak even tussendoor of op mijn vrije dagen en kost dan vaak veel tijd.

Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht? En wat is/zijn de meest geboekte behandeling(en)?
Ik heb het afgelopen jaar gekozen om echt huidverbeterend te gaan werken en dit ook naar buiten toe beter te gaan communiceren via o.a. mijn website. Het is zo mooi om te zien dat je iemand weer blij met zijn/haar huid kan laten zijn. “Love the skin you’re in!” is dan ook niet voor niets mijn slogan. De bindweefselmassage is een geliefde behandeling, vooral het gevoel erna vinden de klanten fijn, en ook microneedling mag ik veel uitvoeren. Verder is het ook een beetje afhankelijk van het seizoen welke behandelingen het meest geboekt worden. Ik werk ook met fruitzuren en die kun je natuurlijk niet het hele jaar uitvoeren, afhankelijk van het huidprobleem kies ik dan een andere optie in de zonnige maanden, zoals bijvoorbeeld de Bio Peel kruidenpeeling.

Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’ / het hebben van een eigen salon?
Het is mooi om een bedrijf op te zetten dat bij jezelf past, met je eigen visie, je eigen ideeen. Het maakt me trots om te zien waar ik nu sta.

Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
Bij blijven in ons vak vind ik belangrijk, ons vak is immers steeds in beweging, dus ga ik altijd graag naar de Anbos congressen samen met een groepje vakgenoten, heel gezellig en informatief, volg ik trainingen en lees ik vakbladen. Het was dan ook afgelopen jaar jammer dat corona roet in het eten gooide, gelukkig mocht ik nog wel mijn praktijkles huidverbeterende massage, voor mijn Anbos specialisatie, volgen en lang leve de online trainingen, die diverse firma’s gelijk hadden opgezet. Echt top dat dat gedaan werd! 

Wat is/zijn jouw favoriete merk(en) en waarom?
Na met meerdere merken gewerkt te hebben ben ik uitgekomen bij het Nederlandse merk Salonnepro, een merk met een uitgebreide lijn natuurlijke huidverbeterende behandelingen en producten, die hele mooie resultaten geven. Vooral dat natuurlijke spreekt me enorm aan, je wil de huid niet belasten met stoffen die niet met de huid samen werken. Hun doel, natuurlijke huidverbetering voor iedereen, en dan bedoelen ze niet alleen anti-aging, maar ook de behandeling van puistjes, pigmentproblemen, stress en onbalans, dat spreekt mij enorm aan. Dat ik trainster bij ze ben geworden geeft ook wel aan hoe blij ik met het merk ben.

Ik ben me nog wel aan het oriënteren op supplementen voor de huid, want dat vind ik toch echt wel een mooie toevoeging als je huidverbeterend wilt werken.

Wat maakt jouw salon uniek?

Het is mijn missie om klanten via mijn handen en expertise de mooiste versie van hun huid te laten bereiken. Dat doen we samen want behandelingen is 1 ding maar wat een klant elke dag thuis doet met de huid dat is helemaal belangrijk! 1 + 1 = 3 zeg maar 😉 Ook het stukje persoonlijke aandacht vind ik heel belangrijk en dat voelen mijn klanten.

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?

De meeste nieuwe klanten komen door mond tot mond reclame, door mijn nieuwe website en soms door social media.

Waarom komt een klant weer terug bij jou? Natuurlijk omdat de resultaten goed zijn, maar doen je nog iets specifieks om bestaande klanten steeds weer te laten terugkeren?
Het resultaat is inderdaad heel belangrijk, en toch ook dat momentje voor hun zelf. Even aandacht en ontspanning, daar worden de mensen blij van. Gelukkig heb ik hele trouwe klanten, dus die boeken meteen een nieuwe afspraak in na een behandeling. Het staat wel op de planning dit jaar om mijn klanten nog meer ambassadeurs van de salon te maken, het hoe en wat daar ben ik nog aan bezig.

Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
Ik moet zeggen dat dat gelukkig weinig voorkomt, zeker nu ik met een online systeem werk waarbij ze een herinneringsmail ontvangen 24 uur van tevoren. Het is wel zo dat door corona, en de vragenlijst die ze ontvangen daarover, er wel eens is afgezegd omdat iemand klachten had of een directe collega had die getest werd. Dat waardeer ik dan alleen maar, want gezondheid gaat voor alles in deze rare tijd.

Wat betekent social media voor jouw salon?
Ik gebruik vooral Instagram en Facebook, en de meeste interactie krijg ik op posts waar ikzelf in voorkom. Dus daar moet ik misschien wat meer mee doen, net als met het plannen van social media posts, zodat het me minder tijd gaat kosten.

Wat is de laatste training/opleiding die je hebt gevolgd en wat is het belangrijkste dat je daar geleerd hebt?
Dat was het coaching traject bij Partners in crème het afgelopen jaar. Het heeft me geleerd op een andere manier naar mijn salon te kijken en naar waar ik heen wil met mijn salon. Het is mooi om te sparren met iemand die objectief is, daar krijg je nieuwe ideeën door en energie van. Op dit moment doe ik mee met het 5 weeks programma Keeprockingyourbusiness van Tom Sebastian, zo leuk om nog meer over je salon en jezelf te leren, echt inspirerend!

Ga jij je inschrijven in het SKIN-register?
Ik heb mezelf gelijk in oktober ingeschreven in het SKIN-register, ik vind het belangrijk dat er een kwaliteitsregister is. Helaas is onze mooie vak een vrij beroep en zijn er nog steeds beunhazen die ons vak te grabbel gooien. Hopelijk gaat de consument ook veel horen van het SKIN-register, want het is niet alleen voor ons als huidspecialisten maar zeker ook voor hen en hun veiligheid.

Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
Oeh mijn grootste blunder, daar moet ik even over nadenken. Oh ja wat ik heel vervelend vind is als ik onnodig geluid maak tijdens de behandeling. Dus toen ik mijn klant heerlijk in een masker had gelegd, wilde ik opstaan om mijn klantenkaart bij te werken. Toen bleef ik met de hak van mijn schoen onder een wieltje van mijn tabouret hangen en gooide hem om. Je kunt je voorstellen wat een herrie dat gaf en hoe mijn klant schrok! Gelukkig kon ze er om lachen.

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière? 
Dan ga ik voor de opening van mijn salon in 2015 samen met de kapsalon van Mandy. We hadden familie, vrienden, klanten en de krant uitgenodigd. Een mooie dag, met het knippen van het lint, veel lieve woorden en cadeaus. Wat waren we trots op elkaar en onszelf en dat zijn we nog steeds. Ons 5-jarig jubileum ging afgelopen jaar helaas niet door door corona, dus dat gaan we een andere keer inhalen.

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche?
Ik zie zeker een toekomst voor onze branche, de verzorging en verbetering van de huid zal echt wel belangrijk blijven voor de consument. Zelf zie ik nog kansen in het samen werken met andere disciplines zoals dermatologen, huidtherapeuten, cosmetisch artsen en andere beroepen in de beautybranche. We kunnen elkaar alleen maar sterker maken en van elkaar leren. Ook op het gebied van voeding in relatie tot de huid kan ik nog stappen maken, dus kansen en opties genoeg. Ik hoop dat we ons mooie vak gewoon uit mogen blijven voeren zoals we nu doen en dat er geen behandelingen bij ons weggehaald gaan worden, er is zoveel kennis en kunde in onze branche.

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
Doe waar jij je goed bij voelt, wat geeft jou energie?! Dat voelen is best lastig maar gaat gelukkig steeds beter. Ik vind het een mooi proces dat leren over jezelf, het geeft je nieuwe inzichten en die neem je dan mee in je manier van werken in de salon.

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen? Of wil je hen wellicht een vraag stellen om tips te krijgen over een bepaald onderwerp?
Hoe moeilijk deze tijd ook is blijf positief en blijf gezond. Straks mogen we weer aan de slag met ons mooie vak en kunnen we weer mensen blij maken, verwennen en hun huid verbeteren!

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 Comment
  • Hennie van der Lans
    19 januari, 2021

    Mooi verslag van Henriette vind het heerlijk bij jou in de salon.
    Hoop dat ik weer snel mag komen.

    lifs Hennie van der Lans


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
Column PMU by Rebecca Langmair: Ondernemen tijdens de lockdown
Leren van vakgenoten: Henriëtte Bon