We leven in onzekere tijden. Er gebeurt momenteel veel in de wereld. De coronapandemie blijft alsmaar doorgaan en nieuwe vormen aannemen, er staat een grote klimaatcrisis voor de deur en er is veel politieke onrust. Links staat tegenover rechts. Rijk wordt alsmaar rijker, en arm wordt armer. De kloof lijkt alsmaar groter te worden. Al deze onzekerheid in de wereld heeft effect op de beauty industrie. Een trend begint namelijk bij de grote bewegingen in de maatschappij, en eindigt bij wat je letterlijk in de beauty industrie ziet gebeuren. Alles heeft met elkaar te maken. In dit artikel krijg je inzicht in twee trends, en hoe deze tot uiting komen in de beautybranche: Cannabis Culture & De-Watering. Tekst: Renske Mennen.
We zijn weer naar de drukker met vakmagazine De Beauty Professional. En zoals altijd geven we jullie weer een paar ‘sneak previews’ om alvast warm te worden als het magazine op de mat valt. Dit is sneak preview nummer 1!
Waar we met z’n allen behoefte aan hebben in deze onzekere tijden is overduidelijk, namelijk veiligheid en rust. Sinds de coronapandemie is uitgebroken, is er uit diverse onderzoeken gebleken dat de emotionele eenzaamheid is gestegen. Uit onderzoek van Centerdata, Tilburg University en Fonds Slachtofferhulp bleek dat de emotionele eenzaamheid onder volwassen Nederlanders vóór de corona uitbraak al op 18% is gemeten. In de zomer van 2020 staat dit percentage al op 25%. Ook zijn we gemiddeld genomen slechter gaan slapen sinds de uitbraak van de coronapandemie. Het Trimbos Instituut heeft hier onderzoek naar gedaan. Eén op de drie respondenten geeft aan meer angstgevoelens, depressieve klachten en slaapproblemen te hebben. En hier blijft het niet bij. Van de deelnemers aan het onderzoek die veel stress ervaren denkt één op de tien na over de dood. Er is een enorme behoefte aan hulp.
Plantmedicijnen
De mentale gezondheid was al op een dieptepunt voor het corona-tijdperk begon, en is dus alleen nog maar verslechterd. Alle steun in deze moeilijke tijd is welkom. Een van de reacties van de consument op de onzekere tijden, is het gebruik van CBD-olie. CBD-olie zorgt voor ontstressing en heeft een positieve werking op de mentale gezondheid. Waar de cannabis industrie in de VS momenteel 61 miljard dollar waard is, is de verwachting dat de legale verkoop hiervan in 2030 gestegen zal zijn tot $100 miljard. Je ziet een wereldwijde groei in de populariteit. Celebraties hebben ook hun bijdrage in de populariteit van CBD. Justin Bieber heeft onlangs zijn eigen cannabis lijn uitgebracht, genaamd ‘Peaches’. Ook Beyonce heeft kortgeleden aangekondigd haar eigen hennepkwekerij te bouwen. Tijdens haar laatste tour heeft ze de voordelen van CBD ontdekt, vertelt ze in een interview met Harper’s Bazaar. Ze vertelt dat het ontstekingsremmend werkt, en het verlicht haar pijn. Ook vond ze helende eigenschappen in honing, waardoor het een hennep- en honingboerderij wordt, genaamd BeyHive.
Het toevoegen van CBD aan beauty-artikelen is een trend die al aan het groeien was, en inmiddels is de beauty branche helemaal losgegaan met dit ingrediënt. Zo heb je bijvoorbeeld de “All Night Long”-kit van Foria. Hierin zit onder andere een seksolie, en een badzout met cannabis als basisingrediënt als stimulans voor een intieme avond. Daarnaast zijn er diverse merken die nachtcrèmes en bodylotions aanbieden met dit kalmerende middel. Zelfs Footpads worden aangeboden met CBD als ingrediënt, zodat dit direct opgenomen wordt door de bal van je voet. Het kijken naar de natuur als oplossing tegen onze stress houdt hier niet bij op. Momenteel wordt er meer onderzoek gedaan over plantmedicijnen en hun werking tegen psychische klachten zoals depressies en angst. Cybin is het eerste en enige psychedelische bedrijf met een NYSE-notering, en heeft het medicijn CYB003 ontwikkeld. Dit bootst de werking van paddo’s na, maar heeft niet dezelfde werking als dit plantmedicijn. Volgens Doug Drysdale, CEO van Cybin, zijn de huidige wereldwijde kosten van psychische stoornissen zo’n 2,5 biljoen dollar. De behandeling met het ontwikkelde medicijn dat lijkt op paddo’s zou het mogelijk maken om behandelingen van kortere duur aan te bieden, waardoor een groter aantal patiënten kan worden behandeld.
Zoals gezegd is dit een sneak preview van het hele artikel dat verschijnt in de aankomende editie van De Beauty Professional. Editie 1 van 2022! Binnenkort bij jouw in de brievenbus. Heb jij nog geen abonnement? Klik dan snel hier! Er ligt dan ook een mooi cadeau op jou te wachten!
Wat vind jij?