Klinkt het erg antiek als ik zeg dat we vroeger ansichtkaarten stuurden wanneer we op vakantie waren? Met mijn beste vriendin had ik zo’n bijzondere band dat we dan elke dag iets op de post deden om elkaar niet te missen. Bellen vanaf een vakantieadres was iets voor noodgevallen. Dat moest in een telefooncel of via een centrale. Sinds de komst van internet en mobiele telefoons ligt deze tijd ver achter ons. Dagelijks vliegen foto’s en berichtjes over en weer via whatsapp.
Whatsappen lijkt het nieuwe schrijven voor ons allemaal. Korte steno-achtige berichtjes, aangevuld met diverse emoji’s. We appen wat af en daarmee is schrijven voor social media of een nieuwsbrief ineens hele andere koek. Daar moet je bij nadenken want het moet wel inhoud hebben. Ik krijg van jullie beautyspecialisten dan ook regelmatig te horen dat het vinden van een onderwerp soms een opgave is. Een onderwerp dat aansluit bij de salon. Wat je kan helpen is je intentie. De waarom van je post. Is dit om te verkopen of om je klant te helpen? Is dit vanuit je hoofd of vanuit je hart? Als helpen of inspireren je intentie is, is het al veel gemakkelijker dan wanneer je wilt verkopen of informeren. Houd er rekening mee dat niemand op social media scrollt of jouw nieuwsbrief opent met de intentie om te kopen. Dat doe jij nu ook niet.
Wanneer je de behoefte of het probleem van je klant kent heb je eigenlijk altijd een onderwerp. Als je je verbindt met je klant, net zoals met je beste vriendin, weet je hun vragen en komen de antwoorden als vanzelf. Welke frustraties en wensen heeft je klant? Wat zou haar helpen? Schrijf dit op. Door het uit te schrijven ga je de diepte in. Schrijven is eigenlijk het beantwoorden van vragen.
Verbinden lukt door je te verplaatsen in je doelgroep en deze zich zal herkennen in wat je schrijft. Dan wordt je missie herkent en zal men verder lezen en zullen je volgende berichten de aandacht hebben. Onbewust denkt een lezer altijd; is dit voor mij? Door je te verbinden en verplaatsen is het antwoord altijd ja.
Vertrouw erop dat jij ook kunt schrijven. Kijk niet af bij je concullega’s. Durf op jezelf te vertrouwen. Het is oefenen, oefenen. Net als een sport. Je wordt er steeds beter in. Schrijven is het voeren van een gesprek op papier. In deze tijd voornamelijk digitaal, maar een kaartje in de brievenbus scoort nog steeds.
Groeten uit het Westland!
Aletta de Rooij
Business in Beautycoach www.partnersincreme.nl
Wat vind jij?