ONLANGS VERSCHENEN IN DE BEAUTY PROFESSIONAL! Elke maand deelt Duco van Keimpema zijn gedachtengoed over een ander thema van ‘no limits’ in Vakmagazine De Beauty Professional. No limits is de slogan van Care Cosmetics en daagt medewerkers en relaties uit te kijken naar de stip achter de horizon, oftewel grenzen op te zoeken. De slogan bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder be happy.
Tekst: Duco van Keimpema, Marjanne Riemens
Fotocredits: Hugo de Jong.
Precies op de dag dat ik deze column maak, plopt vers van de pers het onderzoek van RABO op mijn beeldscherm ‘Geluk Nederlanders onder druk door coronacrisis’. 29% is minder gelukkig dan vorig jaar en het cijfer dat Nederland koppelde aan geluk, daalde van 7,5 naar 6,3. Vooral het subjectieve welzijn – de mate waarin we gelukkig zijn – staat onder druk. Interessant. Geluk als meetlat. Met een weg die bezaaid is met emotionele en gedragsmatige hobbels. Toch hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn. Vraag eens om je heen of iemand meer geluk wil. Wat is het antwoord? In 9 van de 10 gevallen ja. Maar: hoe dan? Het gedachtegoed hierachter is vrij simpel. Gebaseerd op een NLP techniek (red. Neuro Linguistisch Programmeren). Maak jouw geluksmeter SMART, oftewel meetbaar. Maak een topic lijst met dingen die jou gelukkig maken en breng de frequentie in kaart. De praktijk leert dat er meestal dingen opstaan die geen geld kosten en wel bijdragen in geluk. Stel dat je blij bent als je met de kinderen op het strand loopt. En stel dat je dit een keer per jaar doet. Dan zou ik mezelf achter de oren krabben en meteen de frequentie opvoeren. Meer happy momenten, is meer geluk. Zo simpel is het. Zelf doe ik er van alles aan om hoger uit te komen op de geluksmeter. Meer momenten met mijn kinderen. Meer zeilen. Meer keuzes in het werk. Zo treedt er per 1 september een nieuwe CCO in dienst, Robbin Extra. ’n Bewuste keuze. Geeft mij tijd voor innovatie. Lekker nieuwe dingen ontdekken. New business optuigen. Of ik een zakelijke tip heb voor beautyprofessionals om geluksmomenten te realiseren? Misschien wel een mooi voorbeeld dat ik laatst uit de kappersbranche hoorde. De eigenaar van een prachtige salon had een kindje gekregen en ze wilde meer tijd thuis zijn maar anderzijds ook groeien met haar salon. Ze startte een social media campagne om een ‘stoelenhuurder’ te vinden met een eigen klantenkring. Lukte perfect. De nieuwe dame huurt drie keer per week een dagdeel haar eigen stoel, verdient en bouwt aan haar business, de eigenaar ontvangt een fee en de zaak is 100% bezet. Beste beautyprofessional, waar wacht je nog op?”
Gelukkiger worden? Psychologie professor Gilbert zegt dat dit op dezelfde manier kan als hoe iemand gaat afvallen. “Door er gestructureerd en langdurig aan te werken in kleine praktische stappen, die je vaak herhaalt én meet. Want dan zie je resultaat en dat motiveert om door te gaan.”
Wat vind jij?