‘Een bedrijf zonder visie is niets voor mij’
Al twintig jaar staat Monica van Ee aan het roer van het Nederlandse
cosmeticabedrijf hannah Skin Improvement Research Company BV. Met
de viering van het 45-jarig jubileum vertelt Monica over haar drijfveren,
visie, leiderschap, mijlpalen en toekomstplannen.
Het bedrijf hannah staat sinds 1979 bekend als de visionair in Nederland op het gebied van huidverbetering door de befaamde bindweefselmassage en de hoogwaardige, innovatieve producten van Nederlandse bodem. Deze worden door het bedrijf zelf ontwikkeld en geproduceerd. Onder het motto ‘Geef je huid een kans’ geven dagelijks ruim 400 huidcoaches verspreid over Nederland advies om de huid op een effectieve manier te reinigen en verzorgen om haar te kunnen verbeteren. Kenmerkend voor hannah is een persoonlijke manier van huidverbetering, waarbij de mens centraal staat.
Monica: “Het grootste compliment dat ik kan krijgen, is dat een gebruiker aangeeft dat ze sinds de behandelingen en gebruik van onze producten zonder make-up naar buiten durft.”
Kun je met ons delen wat je grootste drijfveren waren om vanuit diverse sectoren waar je gewerkt hebt uiteindelijk succesvol te worden in de beauty-industrie? Wat heb je geleerd van deze stap?
Monica: “Mijn drijfveer is bij al mijn ‘banen’ geweest om dagelijks met een glimlach naar mijn werk te gaan en samen te werken met een gepassioneerd team. Ongeacht de sector waar ik me in bevond. Een bedrijf zonder visie is niets voor mij. Door goed te luisteren naar je team – geen jaknikkers – en je te verplaatsen in de consument heeft mij geleerd dat een bedrijf net als een goede relatie is. Al zijn er ups en downs of gebeuren er externe, grootse veranderingen, je gaat samen door met respect en liefde voor waar je mee bezig bent.”
Je visie op ‘schoonheid’ lijkt diepgaander dan alleen het uiterlijke. Hoe heeft deze visie de filosofie en aanpak van het merk hannah gevormd?
“Schoonheid is een ruim begrip, maar komt wat mij betreft neer op wat je van binnenuit uitstraalt naar buiten. Om die reden draag ikzelf nooit make-up. Ik heb er niks tegen hoor, maar het past niet bij mij. Ik laat mijn huid in al haar imperfecties zien. Is dat zelfverzekerdheid of gewoon gemak? Het antwoord laat ik aan anderen. De term schoonheidsspecialist past gewoon niet bij wat wij doen. Al 20 jaar hebben wij het over de huidcoach of specialist in huidverbetering, want dat omvat het vak. Die schoonheid van binnenuit komt vanzelf als je je huid durft te dragen. Vanuit huidproblemen, dat geldt dus ook voor de sierlijke maar soms ongewenste rimpel, worden bij ons de producten ontwikkeld voor én door de huidcoaches. Een goed verzorgde huid mag je schoonheid noemen. Het grootste compliment dat ik kan krijgen, is dat een gebruiker aangeeft dat ze sinds de behandelingen en gebruik van onze producten zonder make-up naar buiten durft.”
Monica: “Als je niet ouder wilt worden, moet je een pistool kopen, zeg ik altijd.”
Kun je enkele mijlpalen noemen in de groei en ontwikkeling van hannah sinds je aan het roer staat? Hoe heeft het merk zich onderscheiden in de competitieve beauty-industrie?
“Het succes van het bescheiden merk hannah ligt in de no-nonsense-strategie. Natuurlijk als je aan het roer staat bestempel je een merk. Van productontwikkeling tot marketing en sales is ons credo ‘Geef je huid een kans’. Wij gebruiken hier geen valse beloftes en onzin bij. Marketingwoorden als ‘anti- aging’ en ‘10 jaar jonger in…’ zijn natuurlijk onzin. Als je niet ouder wilt worden, moet je een pistool kopen, zeg ik altijd. Mijlpalen in onze groei zijn er haast niet. We werken ieder jaar naar een hoogtepunt en dat is een nieuw innovatief product. Bewust gestaag groeien is wat mij betreft het uiteindelijke succes. Het fundament van onze befaamde – veel geïmiteerde – bindweefselmassage en hoogwaardige stabiele producten die wij jaarlijks aanpassen aan wet- en regelgeving zijn natuurlijk de wind in onze zeilen.”
Hoe heeft jouw betrokkenheid bij Miss Nederland en je inzichten in de invloed van sociale media op jonge vrouwen de strategieën van hannah beïnvloed?
“Miss Nederland heeft hannah niet beïnvloed, maar hannah heeft Miss Nederland beïnvloed. Als je via marketing en natuurlijk de social media laat zien dat een sterke jonge vrouw ook haar onzekerheden heeft en goed voor haar huid zorgt, dan past dit bij onze visie. Alleen al het goed reinigen van de huid, het beschermen van de huid en hier ook trots op zijn. Zonder filters en/of AI.”
Hoe benader je leiderschap in het algemeen en specifiek binnen hannah? Op welke manier stimuleer je groei en ontwikkeling bij je teamleden?
“Groei en ontwikkeling van medewerkers is alleen maar mogelijk als je zelf het juiste voorbeeld geeft. Ik leer nog iedere dag. Geef ook iemand de ruimte om een fout te maken. Waar gewerkt wordt, worden ook fouten gemaakt. Deze lossen wij op doordat de ‘schuldige’ moet trakteren. Dit werkt echt goed, want het hele team wordt erbij betrokken en ziet het zelfs als iets positiefs. Als je met mensen werkt die nooit een fout maken, heb je twee opties: of ze werken niet hard genoeg aan innovatie en groei, dus doen alleen maar wat er van ze gevraagd wordt. Of je hebt een genie te pakken, stuur die dan aan me door. Een andere valkuil is, vooral in een vrouwenbedrijf, dat je je in plaats van leider als moeder opstelt. In deze rol voelt iedereen zich al snel goed en geborgen, maar dat leidt niet tot uitdagingen en inspraak.”
Welke uitdagingen ben je tegengekomen in het uitbouwen van het merk hannah en hoe heb je ze overwonnen?
“De uitdagingen die wij zijn tegengekomen hebben meer te maken met de juiste mensen vinden die met ons mee willen groeien. Dit is niet te overwinnen, hier moet je gewoon altijd je ogen en oren openhouden voor talent. Deze kanjers behouden in je team is een veel grotere uitdaging.”
Hoe promoot hannah het belang van natuurlijke schoonheid en zelfvertrouwen bij de schoonheidsspecialist? En welke impact zie je hiervan terug in de klantenkring?
“Door altijd vast te houden aan je overtuiging en hier ook in je brochures, lesmateriaal en marketing niet van af te wijken. Altijd maar op zoek naar iets nieuws is een wens van de schoonheidsspecialist zelf. Misschien uit verveling of concurrentie. Terwijl de klant één keer in de zes weken komt voor haar ‘moment’ en producten. Hier wordt de klant ook geconfronteerd met haar schoonheid en zelfvertrouwen, want die bied je haar als je haar aandacht en continuïteit biedt.
Monica: “Wat ik over vijf jaar doe? Geen idee! Ik hoop voor die tijd het team zo veel mogelijk ‘Monica-vrij’ te maken.”
Wat zijn je toekomstplannen voor jezelf en voor hannah? Zijn er nieuwe stappen die je onderneemt of projecten of initiatieven waar we naar uit kunnen kijken?
“Zoals iedereen van ons gewend is, verrassen wij graag. Echter zijn we zeker de laatste twee jaar intens bezig geweest met de herformulering van veel van onze producten en verpakkingen. Dit zijn noodzakelijke projecten waar veel tijd en energie in gaat zitten. Voordeel voor ons bescheiden merk, dat geheel in Nederland wordt gefabriceerd, dat wij altijd de regelgeving ver vooruit zijn. Zowel hannah als ikzelf zijn voor vernieuwing, ontwikkeling en stabiliteit. Wat ik over vijf jaar doe? Geen idee! Ik hoop voor die tijd het team zo veel mogelijk ‘Monica-vrij’ te maken. Het bedrijf heeft Hannah Hakze overleeft, dus zal ook zeker mij overleven met het topteam dat er nu zit!”
Hoe vind je balans tussen je succesvolle carrière en je persoonlijke leven? Welk advies zou je geven aan ondernemers die streven naar een vergelijkbare balans?
“Als je het werk wat je doet leuk vindt, dan is er al balans. Heel cliché, maar voor mij geldt dat ik van mij hobby mijn werk maak. De dingen waar ikzelf van geniet ook zelf doe en met een geweldig team werk die alles doet wat ik niet zo leuk vind. Maar heel belangrijk, neem je onrust of zorgen niet mee naar huis. Soms is dat natuurlijk niet te vermijden, maar dan heb je een (gespreks)partner nodig die dit begrijpt, je even laat uitrazen en hierin geen oordeel velt, maar je laat spiegelen. Ik ben gezegend met een man die mij deze ruimte geeft en vaak niets hoeft te zeggen. De oplossing draag ik dan zelf aan. Zo kan ook ik van mijn privé heel intens genieten.
Monica: “Zorg dat je weet waar je het over hebt, zonder nonsens en stick to the plan!”
Welk advies zou je geven aan aspirant-ondernemers in de beauty- industrie die dromen van het opzetten van hun eigen merk?
“Dat is echt een hele moeilijke, want het opzetten van een merk doe je niet zomaar even. Wij bestaan al 45 jaar en moeten nog dagelijks ‘knokken’ voor ons bestaan als merk tussen al de grote ‘internationaal’ bekende merken. Als ik dan toch een tip kan geven: zorg dat je weet waar je het over hebt, zonder nonsens en stick to the plan! Laat je niet verleiden door one day marketing en draag uit wat je denkt te moeten verkopen!”
Tekst: Birgitta van der Linden, BLUSHtxt
Portretfoto: William Rutten
Wat vind jij?