Column Astrid Koole: Groene en witte thee in de strijd tegen MMP’s

Toen ik in de vorige column de suggestie deed om een lekker kopje groene of witte thee te zetten, heb ik er niet bij verteld van welk merk of wat precies de kwaliteit zou moeten zijn van deze thee. Er zijn nogal wat verschillen. En dus ook in de hoeveelheid werkzame stoffen (polyfenolen) die de thee bevat. Een gemiddeld kopje groene thee bijvoorbeeld, bevat 50 tot 150 milligram polyfenolen. De exacte hoeveelheid is daarbij afhankelijk van het type bladeren en hoe lang je het laat trekken.

Wil de échte witte thee opstaan?
Een rondje etiketten lezen in de supermarkt leverde mij meer vragen dan antwoorden op. Vervolgens de websites bekijken van de gelijknamige leveranciers en aan de hand daarvan een belletje plegen, voorkwam niet dat ik met opgetrokken wenkbrauwen de telefoon weer neerlegde.

Ik ben geen thee expert, maar vind het wel een interessant onderwerp. Wist je bijvoorbeeld dat voor witte thee alleen de knop van de plant Camellia sinensis geplukt mag worden? En dat de beste witte thee uit China komt, van de Da Bai, een sub soort van de Camellia sinensis?

Zo zijn er nog veel meer voorwaarden om échte (en kwalitatief hoogstaande) witte thee te krijgen, zoals het speciale verwerkingsproces van verdorring en drogen.

Heb jij het idee dat je dit terugleest op het etiket van jouw favoriete witte thee? Is alleen de knop erin verwerkt of zitten er ook blaadjes en steeltjes bij? En hoeveel witte of groene thee zit er eigenlijk daadwerkelijk in een zakje, dat heel vaak een blend bevat van allerlei andere ingrediënten zoals groene jasmijn thee, kaneel, zoethout, pepermunt etc.?

Door een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde over witte thee ben ik uiteindelijk op het spoor gekomen van de zogenaamde ‘Silver Needle’. En daarover is wel de nodige, uitgebreide informatie te vinden mét aanbieders van deze ‘echte’ thee. Google maar eens (tip: de site van Teasenz), het is erg interessant!

Groene en witte thee: remmers van collagenase en elastase
Oke, terug naar de huid, polyfenolen en het remmen van de afbraak van collageen en elastine.

De polyfenolen zoals catechine en epigallocatechinegallaat (EGCG) in groene thee blijken effectieve remmers te zijn van collagenase en elastase [1]. [2] Witte thee heeft dezelfde eigenschappen, maar in het remmen van MMP’s die collageen afbreken blijkt deze thee nog effectiever dan groene thee. En dat is natuurlijk goed nieuws voor onze huid! Want wanneer je het afbraak proces van collageen en elastine afremt, krijgt het proces waarbij collageen en elastine worden aangemaakt, juist de ruimte.

Mijn advies: drink 3 tot 4 koppen groene of witte thee per dag. Het beste drink je je eerste kopje op een nuchtere maag. Want wat blijkt? De effectiviteit van met name epigallocatechinegallaat is het hoogst op een lege maag [3].

De overige kopjes thee zou je dus gedurende de dag vóór of tussen de andere maaltijden door kunnen drinken.

Nieuw ritueel in je salon
Hoe leuk is het om jouw klant een kopje groene of witte thee aan te bieden. Dit kan vóór de behandeling of als iemand net onder het masker vandaan komt of bijvoorbeeld na een massage; even nagenieten van de (diepe) ontspanning en daaruit langzaam ontwaken met een kopje échte thee. 

Natuurlijk vertel je er dan bij wat de voordelen ervan zijn op de huid – in dit geval met name op het collageen en elastine –  en kun je eventueel een bruggetje slaan naar een product dat je verkoopt wat polyfenolen bevat (en misschien heb je wel producten op basis van groene thee?!).

Wil je het helemaal in stijl doen? Er zijn schattige theekopjes en andere accessoires te verkrijgen om er een mooi ritueel van te maken in je salon. Ik heb zelf een paar traditionele Chinese gaiwan kopjes gekocht en uiteraard Silver Needle thee. Zodra we weer open mogen, verwelkom ik mijn klanten hiermee. Maar ik heb ook nog een paar andere drankjes op voorraad…daarover lees je in de volgende column.

Astrid Koole

REFERENTIES

[1] https://bmccomplementmedtherapies.biomedcentral.com/articles/10.1186/1472-6882-9-27
[2] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15207729/
[3]  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4665468/

Over Astrid Koole
Astrid is de schrijfster van het allereerste ‘collageenkookboek’ in Nederland: ‘Wat zie jij er lekker uit’. Ze behaalde in 2001 haar vakdiploma voor schoonheidsspecialist. Momenteel werkt ze als schoonheidsspecialiste en marketeer/webdesigner. De combinatie met verkoop en marketing heeft haar altijd getrokken. Na het behalen van haar diploma ging ze werken in een wellnesscentrum en van daaruit kwam ze terecht bij leveranciers als Nem Products en Beauty Injection. Hier kon ze haar werk als schoonheidsspecialiste ook combineren met verkoop en marketing: het geven van behandelingen en producttrainingen. Vervolgens is zij begonnen met een salon aan huis. Uiteindelijk verhuisde zij deze salon naar een bedrijfspand. In 2013 heeft Astrid de branche even verlaten. Om bij te blijven is ze wel zijdelinks bij salons betrokken geweest en volgde ze trainingen. Voedingssupplementen kregen ook steeds meer haar aandacht. Daarnaast werkte ze drie jaar lang als online marketeer. In 2015 opende Astrid toch weer een eigen salon aan huis, waar ze nu met veel plezier werkt, maar zich daarnaast ook nog steeds bezighoudt met webdesign en online marketing. Astrid merkte op dat er veel geschreven werd over collageen, maar miste daarin een stuk achtergrondinformatie. Omdat ze ervan overtuigd was dat er méér mogelijk was om het collageen in je lichaam en huid te beïnvloeden, ging ze op onderzoek uit. Astrid verzamelde alle (wetenschappelijke) artikelen over collageen en ging naar aanleiding daarvan haar eigen voedingspatroon aanpassen. De uitwerking hiervan op haar eigen huid was zo positief, dat ze al haar kennis wilde delen. Het was haar bedoeling dit via haar eigen website skinrevolution.nl te doen, maar uiteindelijk besloot ze een boek te schrijven. En het resultaat mag er zijn!  Wil jij dit boek bestellen of aanbieden aan jouw klanten? Ga dan naar https://collageenkookboek.nl

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang geregeld updates over jouw vakgebied!

Previous
Mink Beauty Concepts en Attirance Cosmetics Company slaan handen ineen
Column Astrid Koole: Groene en witte thee in de strijd tegen MMP’s