Cathelijne Cras is een jurylid van de Beauty Award die kijkt naar de kwaliteit van marketing en communicatie. Ze heeft dan ook zelf, samen met een compagnon, een marketing- en communicatiebureau in Utrecht. “In de beautybranche werk ik al ruim 15 jaar aan diverse projecten voor verschillende opdrachtgevers. Onder meer voor de leveranciersverenging Beauty Trade Professionals en hun projecten Beauty Award, de beautybeurzen in Utrecht & beautyspot.nl.” Hoe ziet Cathelijne de professionalisering van de beautybranche en de functie hierbij van de Beauty Award? Lees snel verder!
Sinds wanneer ben je jurylid en hoe is dat zo gekomen? En wat is voor jou de reden om jurylid te worden?
“Nadat ik bij twee edities van de Beauty Award vanuit de organisatie betrokken was, kwam er een plek vrij in de jury voor het onderdeel Marketing & Communicatie. Dat sloot zo goed aan bij mijn achtergrond, dat ik met veel plezier zitting heb genomen in de jury en de organisatorische taken aan Maddy Weide heb overgedragen. Voor mij is het juryschap een mooie kans om zowel de vakprijs Beauty Award te ondersteunen, alsook dit onderdeel van het ondernemerschap bij schoonheidsspecialisten onder de aandacht te blijven brengen.”
Wat is jouw functie binnen deze jury. Waar toets jij de inzendingen op en wat vind je daarin het belangrijkste?
“Ik kijk naar de kwaliteit van de marketing & communicatie van de deelnemers. Niet alleen van de inzending zelf, maar vooral de profilering naar buiten als specialist of salon. Wat is je verhaal, wat is je doel en hoe kom je in contact met je klanten? Het verhaal dat je in de inzending vertelt, moet kloppen met je online profilering op je site en social mediakanalen, maar ook met het rapport van de Mystery Guest & in de livegesprekken met de jury. Goed nadenken over deze profilering en daar een goede communicatiestrategie en -planning voor maken, is noodzakelijk voor iedere vakspecialist en beautyondernemer. Je kan de beste zijn in je vak, maar dat moet de wereld dan wel weten.”
Wat is voor jou een ‘professionele schoonheidsspecialist’? Wat heeft hij/zij in huis, wat zijn haar eigenschappen?
“Wanneer je als schoonheidsspecialist inziet dat je meer bent dan alleen die specialist van de huid, maar ook het ondernemerschap omarmt, zit je volgens mij goed. Kritisch naar jezelf kunnen kijken, maar bovenal plezier houden in je vak en het ondernemen. Je bent nooit uitgeleerd, praat met andere specialisten en zoek kennis buiten de branche die je kan versterken in je eigen bedrijf. Nieuwsgierig en leergierig zijn denk ik eigenschappen die altijd helpen bij een open blik naar de buitenwereld.”
Zijn jullie het als jury altijd unaniem eens? Zo nee, wat geeft uiteindelijk de doorslag?
“De rol van marketing en communicatie telt niet even zwaar als de kwaliteit van je vakdiploma’s, maar het kan zeker grote invloed hebben wanneer er op bedrijfsvoering en diploma’s veel gelijkheid is tussen deelnemers. Ook het presenteren aan de jury is een vorm van communicatie en dat is het moment waarop we goed kunnen toetsen of alle marketing ook klopt en het verhaal ‘staat’.”
Wat betekent De Beauty Award volgens jou voor de beautybranche?
“De Beauty Award is een prachtige inspiratie voor de branche. Het is erkenning voor de kwaliteit van het vak, waarbij we laten zien hoeveel een goede specialist kan betekenen voor de huid van haar klanten. De vakprijs stimuleert professionaliteit en het meest waardevol vind ik de reacties van ouddeelnemers die stuk voor stuk zeggen hoeveel ze van het proces leerden. En dan heb ik het niet alleen over genomineerden en winnaars, maar ook over specialisten die de top net niet haalden. Door het proces van nadenken en inzichten, win je als deelnemer altijd.”
Heb je tips voor schoonheidsspecialisten die zich willen inschrijven voor de volgende editie?
“De belangrijkste tip is vooral: schrijf je in! Zoals ik hierboven al beschrijf: iedere deelnemer groeit door deelname – het helpt je om afstand te nemen en kritisch te kijken naar je bedrijf. Welke doelen stel je en waarom? Wat ga je doen om ze te bereiken? Dat proces is ontzettend interessant, los van het feit of je genomineerd wordt en/of de prijs echt binnensleept.”
Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche?
“In de afgelopen jaren heb ik gezien hoe de professionaliseringsslag is gemaakt in de keten. De fabrikanten die bewuster produceren, de leverancier die naast fantastische producten ook meer kennis deelt, de schoonheidsspecialist die al deze kennis toepast in haar eigen dagelijkse praktijk en overdraagt aan de consument. Ook de omgang met de steeds veeleisender consument en alle communicatietaken die je er als ondernemer bij hebt gekregen (en vooral veel zichtbaarder zijn geworden voor de hele wereld, ipv alleen voor de lezers van je regionale krant) is mooi om te zien. De veerkracht die iedereen het afgelopen jaar heeft getoond, is groot. Ik hou van de ambitie die de deelnemers laten zien, dat is goed voor de branche. We moeten elkaar scherp houden om te blijven groeien in professionaliteit – in kennis en kwaliteit.”
Nog iets anders dat je graag kwijt zou willen over jezelf, de Beauty Award of de toekomst van de beautybranche?
“Geniet allemaal van de uitreikingsavond aankomende zondag. De unieke kans om er gewoon vanaf je bank bij te zijn, maar vooral ook om met zijn allen als branche de vakspecialisten aan te moedigen die door dit bizarre jaar zo lang op de ontknoping van een prachtige wedstrijd moesten wachten. I support beauty!”
Wat vind jij?