HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Blogserie Richard Koffijberg: De implementatie (4/4)

Posted on

Bij het schrijven van het laatste deel van de blogserie, wordt de implementatie en de evaluatie omschreven. Ik ga ervan uit dat mijn vorige drie blogs zijn gelezen, maar toch even een kleine samenvatting van de vorige blog. Na de analyse en de teammeting is besloten om de weekklanten, zover als dat gaat, te verplaatsen naar dinsdag, woensdag of donderdag. Tevens is de openingstijd op zaterdag verruimt naar 17.00 i.p.v. 14.00 uur. Ook wordt er gekeken of een koopavond een optie is.

Omdat het team medewerking heeft verleend aan het verruimen van de openingstijd op zaterdag, is dit binnen vier weken gerealiseerd. (P van People) Er is via een nieuwsbrief en op social media kenbaar gemaakt dat het mogelijk is om op zaterdag na 14.00 uur ook een afspraak te maken. Binnen twee maanden waren de extra uren al volgeboekt, wat voor 20% meer omzet heeft gezorgd. Doordat de kosten niet zijn verhoogd, het team compenseerde deze uren op de rustigere dagen, leverde dit een extra winst van 20% op. (De P van Profit) Met de weekklanten werd een korting afgesproken als zij bereid waren om te switchen naar het begin van de week. In eerste instantie heeft ruim 40% van deze klanten daar gehoor aan gegeven. Een aantal wilde dit niet en een aantal wilde wel de kleurbehandeling door de weeks laten doen, maar het wassen en föhnen wel op zaterdag. Dit is natuurlijk ook prima, want er kwam daardoor meer ruimte op zaterdag voor nieuwe klanten. Ook is er afgesproken dat kinderen (tot 16 jaar) niet meer op zaterdag geknipt kunnen worden.

Met betrekking tot de koopavond is samen met de ondernemer en het team afgesproken om eerste deze transitie door te voeren en te evalueren voordat er een koopavond komt. Er heeft wel een enquête (P van Proces) onder klanten plaatsgevonden om de interesse te toetsen voor een mogelijke koopavond. Wat grappig was om te constateren, is dat de mannen die hebben meegewerkt aan de enquête aangaven om van de koopavond speciaal een ‘mannenavond’ te maken.

Het begin van de week heeft door de verplaatsing van weekklanten een bezettingsgraad van 85%. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat er ook deze dagen teamleden compenseren, omdat er zaterdag langer wordt gewerkt. Het doel van het team (P van People) om binnen zes maanden om beurten een zaterdag per vijf weken vrij te zijn is gehaald. Wel werd er afgesproken dat dit niet in een vakantieperiode en tijdens de feestdagen kan. (P van Proces)

Samenvattend is de conclusie dat de kapsalon weer (veel) meer winst is gaan maken, waardoor er een gezonde financiële basis is ontstaan. Het aantal nieuw klanten is gestegen naar 15% en het team is blij met de aangepaste werktijden. Ook omdat zij eens in de vijf weken een vrije zaterdag hebben gekregen. Uiteraard houden de ondernemer en ik contact over de evaluatie/voortgang, maar dat is nog maar eens per kwartaal en zal in de toekomst worden afgebouwd.

Wat mij tijdens deze casus is bijgebleven is dat het team veel meer van het reilen en zeilen van de onderneming is gaan begrijpen en daar ook naar heeft gehandeld. Wellicht is de belangrijkste eindconclusie ‘praat met het team’ (P van People) als er zaken zijn die niet naar wens gaan of je vindt dat er veranderingen moeten plaatsvinden. Je hoeft het echt niet alleen te doen.

Ik heb in de vier blogs getracht om een denkrichting en inzicht te geven in hoe vaste structuren kunnen worden omgebogen tot succes. Openheid van zaken, een luisterend oor en het geloof dat veranderingen met elkaar moet worden gerealiseerd leidt tot succes.

Met collegiale groet,
Richard Koffijberg
www.business-factory.nl

Laat een antwoord achter aan Bob Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

1 Comment
  • Bob
    25 maart, 2022

    “ afgesproken om eerste deze transitie door te” jammer van dit verschrijffoutje…. Maar indrukwekkend hoe simpel denken en doen zo’n goed en breed effect heeft . Chapeau!!


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Save the date – The Hair Project op 9 & 10 oktober 2022 – Let’s get back to live business
Blogserie Richard Koffijberg: De implementatie (4/4)