Meer dan de helft van de Nederlanders gebruikt supplementen. Ze kiezen daarbij voornamelijk voor huismerken van de grote drogisterijketens. Aan voedingssupplementen wordt jaarlijks ongeveer €1,1 miljard uitgegeven. Daarnaast monitoren 4 op de 10 Nederlanders hun gezondheid aan de hand van zelfmeting. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders naar sport, gezonde voeding, supplementen en gezondheidsmonitoring. Nederland is duidelijk bezig met gezondheid en ook de schoonheidsbranche kan daarvan profiteren.
BRON: De resultaten uit dit artikel komen uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek naar sport, gezonde voeding, supplementen en gezondheidsmonitoring in Nederland. In het onderzoek zijn 5.051 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking. Voor vragen kunt u contact opnemen met John Kivit via 06-55745256 of john@multiscope.nl. www.multiscope.nl
Ruim de helft van de Nederlanders (56%) heeft in het afgelopen jaar een of meerdere supplementen gebruikt. Dit komt neer op bijna 8 miljoen supplementengebruikers. Hieronder vallen zowel voedingssupplementen zoals vitaminen en mineralen als kruidensupplementen zoals kurkuma en kamille. Voedingssupplementen worden ook opvallend regelmatig genomen. Een ruime meerderheid van de gebruikers (62%) neemt deze zelfs dagelijks.
Nederlanders kiezen voor huismerken
Gebruikers van voedingssupplementen kopen voornamelijk huismerken van de grote drogisterijketens. 39% van de voedingssupplementen die men koopt zijn van huismerken. Kruidvat is veruit het meest gekochte merk met een marktaandeel van 21%. Daarna volgen Holland & Barrett (10%), Lucovitaal (9%), Davitamon (9%) en Etos (4%).
Jaarlijkse besteding €1,1 miljard
Er werd het afgelopen jaar €1,1 miljard uitgegeven aan voedingssupplementen. Een ruime meerderheid van de voedingssupplementen (67%) koopt men in fysieke winkels. Drie op de tien (31%) koopt supplementen in een online winkel en slechts 2% heeft een abonnement waarbij de supplementen periodiek worden thuisbezorgd.
6 miljoen Nederlanders doen aan zelfmeting
42% van de Nederlanders meet een of meerdere gegevens over hun gezondheid, eetgedrag of sportprestaties. Dit komt neer op bijna 6 miljoen Nederlanders die doen aan zelfmeting. De meeste Nederlanders die aan monitoring doen raadplegen de data dagelijks (62%). Een kwart van hen (27%) monitort wekelijks informatie over hun gezondheid.
Tellen van stappen meest populair
Bijna 3,9 miljoen Nederlanders, of 66% van de Nederlanders die aan zelfmeting doen, meten hoeveel stappen zij zetten. Dit is daarmee de grootste categorie. Daarna volgen hartslag (2,9 miljoen Nederlanders) en gewicht (2,6 miljoen). Ook monitoren van sportieve prestaties is populair: 2,3 miljoen Nederlanders doen dit. Deze data zijn relatief makkelijk zelf te meten en daardoor waarschijnlijk populair.
Leeftijd beïnvloedt wat men meet
18- tot 49-jarigen meten slaap, sportieve prestaties en het aantal vaker dan 50-plussers. 50-plussers meten daarentegen vaker hun bloeddruk en gewicht. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat een hogere leeftijd gepaard kan gaan met een hogere bloeddruk, waardoor ouderen aangeraden worden om hier zicht op te houden. Ook zien we dat vrouwen voornamelijk hun eetpatroon monitoren.
BRON: Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. Ze ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
Wat vind jij?