HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Cosmetica zonder water: beter voor de huid?

Volgens diverse experts is er wereldwijd een nieuwe trend aan het ontstaan: cosmetica waaraan geen water meer wordt toegevoegd. Redenen: het milieu en het waterprobleem (tekort) dat volgens het Wereld Natuur Fonds over circa 4 jaar zal ontstaan. Dan gaat het uiteindelijk natuurlijk niet alleen om het water dat gebruikt wordt in cosmetica, maar ook om het water dat gebruikt wordt tijdens het productieproces. Grote cosmeticafabrikanten zijn daarom druk met speciale programma’s om minder water te verspillen tijdens dat proces. Maar de fabrikanten van waterloze cosmetica beweren ook dat cosmetica zonder water ‘beter is’ voor de huid. De Engelse editie van Womans Health schreef er een uitgebreid artikel over. Wij publiceren hiervan een korte samenvatting, maar gaan ook verder in op waarom water in cosmetica nodig is en geven antwoord op de vraag: is cosmetica zonder toegevoegd water beter voor de huid of niet?

Zoals we allemaal weten bestaat de meeste cosmetica voornamelijk uit water. Shampoos en conditioners bestaan voor 95% uit water en voor huidverzorging varieert het tussen de 60% en 85%. Water (aqua) staat op vrijwel elke ingrediëntenlijst helemaal bovenaan. Sommigen consumenten denken dat water hydrateert… Maar dat is onjuist. Water onttrekt juist vocht uit de huid. Ook zijn er consumenten die zeggen hun huid goed te reinigen met water. Echter kunnen vet en vuil (en vaak make-up) niet oplossen in water. Hier heb je dus gewoon een goede cleanser voor nodig. In die cleanser (en dus in meeste cosmetica) zit voor een groot deel ook water. Waarom? Het is de basis van de cosmetica of juist het oplosmiddel voor andere ingrediënten. Door (onder andere) water, kan een textuur bijvoorbeeld vloeibaarder gemaakt worden. Daarnaast kan water de opname van wateroplosbare ingrediënten verbeteren. Een gehydrateerde huid neemt alles beter op en houdt het vocht beter vast in de huid. Maar dat komt niet door het water in de crème. Cosmeticafabrikanten van waterloze producten zeggen: ‘Water is een drager van veel ingrediënten en gaat ten koste van de concentratie van andere ingrediënten.’ Water vraagt daarnaast ook om een emulgator, omdat het anders niet met olie te mengen is. Emulgators kunnen weer irriterende of huidbarrière verstorende stoffen zijn. Skincare zonder water zou daarom volgens die fabrikanten ‘beter’ zijn voor de huid. Andere fabrikanten denken daar juist weer heel anders over. Het water op zich, doet weinig voor de huid, maar is wel nodig in het product voor specifieke huidproblemen bijvoorbeeld én in het productieproces. De reden om over te gaan op ‘waterloze cosmetica’ heeft te maken met duurzaamheid, iets waar ook de consument steeds meer mee bezig is. Daar hoort ook het zuinig omgaan met water bij. Eerst dus even meer over dat watertekort.

Het probleem: wereldwijd water tekort
Weet je nog dat het in de tijd dat we allemaal thuis zaten dit jaar heel erg warm was? En dat iedereen zwembaden opzette in de achtertuin? En geen kleine zwembaden. Gemeenten begonnen toen al te mopperen over watertekort. Doordat we zoveel gebruik maakte van water ontstond er een tekort. Er werd zelfs opgeroepen om niet meer zoveel water te gebruiken. Misschien is dit aan je voorbij gegaan. Maar ook het Wereld Natuur Fonds waarschuwt. Volgens hen heeft in 2025 2/3 van de wereldbevolking een waterprobleem. Veel consumenten zijn daardoor toch oplettender geworden op hun watergebruik: niet te lang douchen, speciale kranen die minder water verbruiken, de kraan niet laten stromen met afwassen of bij het tandenpoetsen enzovoort.
Op hun website legt het WWF uit: ‘Water beslaat 70% van onze planeet en het is gemakkelijk te denken dat het er altijd in overvloed zal zijn. Zoet water – het water dat we drinken, waarin we baden en waarmee we onze akkers besproeien – is echter ongelooflijk zeldzaam. Slechts 3% van het water in de wereld is zoet water, en tweederde daarvan is weggestopt in bevroren gletsjers of is anderszins niet beschikbaar voor ons gebruik. Als gevolg hiervan hebben ongeveer 1,1 miljard mensen wereldwijd geen toegang tot water en vinden in totaal 2,7 miljard mensen waterschaarste gedurende ten minste één maand van het jaar. Ontoereikende sanitaire voorzieningen zijn ook een probleem voor 2,4 miljard mensen – ze worden blootgesteld aan ziekten, zoals cholera en buiktyfus, en andere door water overgedragen ziekten. Alleen al door diarree sterven jaarlijks twee miljoen mensen, voornamelijk kinderen. Veel van de watersystemen die ervoor zorgen dat ecosystemen gedijen en een groeiende menselijke bevolking voeden, zijn gestresst geraakt. Rivieren en meren drogen op of worden te vervuild om te gebruiken. Meer dan de helft van de ‘wetlands’ in de wereld is verdwenen. De landbouw verbruikt meer water dan welke andere bron dan ook en verspilt veel daarvan door inefficiëntie. Klimaatverandering verandert de patronen van weer en water over de hele wereld en veroorzaakt tekorten en droogtes in sommige gebieden en overstromingen in andere. Bij het huidige verbruik zal deze situatie alleen maar erger worden. Tegen 2025 kan tweederde van de wereldbevolking te maken krijgen met watertekorten. En ecosystemen over de hele wereld zullen nog meer lijden.’

Cosmetica (merken)
Zoals vermeld gaat het bij de cosmeticaindustrie niet alleen om het water in de cosmetica, maar ook om het water dat gebruikt wordt in het productieproces. Dat zorgt in feite voor het grootste watergebruik/verspilling. Volgens de fabrikant van het merk ‘The Ordinary’ is van de 100 liter water die gebruikt wordt in de fabriek 20 liter ‘waste’, ofwel waterverspilling. Dat moet duurzamer. Waterverspilling staat daarom ook hoog op de prioriteitenlijst bij bijvoorbeeld L’Oréal en Unilever. Bij L’Oréal in de fabriek is het het streven dat het water dat gebruikt wordt tijdens het productieproces vanaf volgend jaar continue gerecycled en hergebruikt wordt. Garnier werkt inmiddels uitsluitend met ‘Waterloop’ fabrieken. En bij Unilever loopt een speciaal programma om water te upcyclen. Het is mooi dat het productieproces duurzamer wordt, maar hoe zit het nu met water in cosmetica? Wat is het alternatief? Wellicht heb je het weleens gezien: een no rinse bodywash of tabletten en poeders die maar een paar druppels water nodig hebben om geactiveerd te worden en dan omgetoverd worden in een masker, shampoo of tandpasta. Lees hier eens over een Nederlandse start-up (2017) met beautyproducten: https://mirjamdebruijn.com/twenty
Dat fabrikanten in hun fabriek minder water gaan gebruiken of water upcyclen of hergebruiken, daarbij kunnen we ons voorstellen dat het scheelt in watergebruik, maar scheelt het ook echt zo veel als we geen water meer gebruiken in cosmetica? Het waterloze merk Bar2, dat shampoo bars maakt, zegt van wel. Het blijkt namelijk dat het blok dat zij gebruiken van 80gr, gelijk staat aan het gebruik van 2 flessen shampoo. Elke ‘bar’ zou tussen de 500ml en 1 liter water besparen. Ditzelfde zou ook gelden voor Skincare producten. In de internationale editie van de Womans Health vertelt Emma Thorton, de oprichter van het waterloze skincaremerk ‘True Skincare’ dat een groot merk elke 15 seconden bijvoorbeeld een gezichtsmasker verkoopt van 75ml. Als je ervan uitgaat dat 80% van het product uit water bestaat, dan kunnen ze door geen water te gebruiken 125.000 liter per jaar besparen op 1 product. Zij vindt sowieso dat de cosmetica industrie het watergebruik meer moet controleren: “Het gaat van het laten groeien van de planten die je in de formules stopt tot aan de mensen thuis die bijvoorbeeld een product van hun gezicht af moeten wassen.”

Cosmetica zonder toevoeging van water, beter voor de huid?
Maar is cosmetica zonder water, naast duurzaam ook echt beter voor de huid? Laten we maar meteen het antwoord geven: Nee. Het is ook niet slechter. Het ligt er helemaal aan welke huid je wilt behandelen en wat het doel is van het product. Waar waterloze merken aangeven dat hun producten veel geconcentreerder zijn door water weg te laten, zeggen andere fabrikanten water voor bepaalde ingrediënten echt nodig te hebben om werkzaam te zijn. De meeste cosmetische formules hebben een drager nodig (een basis om actieve ingrediënten te houden en op te lossen, zodat ze de huid kunnen binnendringen) en soms is water de beste optie. Een watervrije huidverzorgingslijn die alle huidtypes omvat, is volgens velen onrealistisch. Waterbindende bevochtigingsmiddelen (gebruikt om het vochtverlies te verminderen), zoals glycerine en hyaluronzuur, moeten met water worden afgeleverd, en een gedehydrateerde huid is afhankelijk van deze combinatie om te gedijen. En als je denkt: ‘Maar water gaat ten koste van andere ingrediënten in de cosmetica’ Denk er dan aan dat veel krachtige plantaardige en anti-verouderingsproducten, zoals ascorbinezuur, salicylzuur en niacinamide bij de kleinste concentraties al werkzaam zijn (2% tot 5%). In het geval van retinol bijvoorbeeld is 0,1% al genoeg. Het betekent dat huidverzorgingsproducten op waterbasis net zo effectief kunnen zijn als waterloze huidverzorgingsproducten. Het is wel waar dat er altijd een emulgator toegevoegd moet worden. Maar die hoeven niet altijd irriterend te zijn. Wie bepaalde resultaten wil behalen zal keuzes moeten maken. En natuurlijk is de cosmetica industrie altijd in beweging en zal er ongetwijfeld in sommige producten minder water worden gebruikt in de toekomst. Maar voor de producten waarbij water noodzakelijk is om resultaten te behalen, zal dit gewoon blijven bestaan. Duurzamer zullen we wel moeten worden, maar dat geldt voor meerdere dingen, niet alleen voor water.


Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Nieuwe data en campagne voor Cosmoprof Bologna
Cosmetica zonder water: beter voor de huid?

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord