Hannelore Fraeyman is een rasechte Kalmthoutenaar met inmiddels 10 jaar ervaring als schoonheidsspecialiste. Ze is eigenaresse van Hanaé Schoonheidsinstituut. “De mensen die mij al kennen weten dat ik Hanaé adem en leef. Elke dag mag ik mijn passie delen en daarom voelt het niet aan als werk en daar geniet ik met volle teugen van. Zo leergierig als ik ben ga ik steeds op zoek naar nieuwe opleidingen om te volgen zodat ik mijn klanten nog beter kan helpen en begeleiden. Mijn behandelingen geef ik zoals ik ze zelf zou willen krijgen, correct, op maat, professioneel en met een huiselijke touch.” In deze rubriek vertelt Hannelore meer over haarzelf, haar salon, het ondernemen, de merken met wie ze werkt en nog veel meer. Be inspired!
Wanneer ben je jouw salon gestart?
“Toen ik bio-esthetiek studeerde was het altijd al een droom geweest om zelfstandige te worden. Sinds ik afgestudeerd ben, ben ik actief in de beautybranche. Eerst ben ik begonnen met werken in een parfumerie en na de uren aan huis in bijberoep met mijn eigen klanten. Omdat dit al snel heel goed ging, moest ik opzoek naar een ruimte, zodat ik meer klanten kon helpen en een betere service kon geven. Nu heb ik een mooi groot instituut (40 vierkante meter) aan huis met een winkelgedeelte en een gedeelte voor de behandelingen. Dus ja, je kan wel zeggen dat ik 10 jaar ervaring heb die ik graag omzet en deel in advies voor mijn klanten. Ik werk alleen en fulltime.”
Welke opleiding(en) heb je gedaan? En wat is jouw specialisatie?
“Ik heb 5 jaar bio-esthetiek gevolgd in Sint-Elisabeth in Merksem (3e, 4e, 5e, 6e middelbaar en een 7e specialisatiejaar). Maar na school ben ik ook nog steeds blijven bijleren (opleidingen over de huid en producten) zodat ik steeds een zo goed mogelijk advies kan geven aan mijn klanten. Gelaatsverzorging en huidverbetering zijn mijn specialisatie.”
Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht? En wat is/zijn de meest geboekte behandeling(en)?
“Hanaé schoonheidsinstituut is een totaal concept, een gezellige plek om te vertoeven, even weg van de dagelijkse sleur, stress en het haastige leven. Een klant kan genieten van massages, gelaatsverzorging en huidverbetering, alsook voor epilaties, manicure, pedicure en wimperlift. En als een klant naar een feest mag, dan laat ik graag haar stralen met aangepaste make-up op maat en wens. Persoonlijk advies over make-up en verzorging met de nodige tips en tricks leren ze tijdens een workshop, die ze alleen of met vriendinnen kunnen boeken. De meest geboekte behandeling is gelaatsverzorging en huidverbetering, maar natuurlijk zijn er andere behandeling die seizoensgebonden veel gevraagd worden.”
Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’?
“Alles, van a tot z. Van het op zoek gaan naar nieuwe producten, opleidingen tot je instituut op orde zetten/ mooi maken (seizoen decoratie). Maar uiteraard is het allerleukste de behandelingen zelf. Wanneer een dame bij mij komt en zich droevig en onzeker voelt over haar huid en ik haar kan adviseren en stralend naar huis kan laten gaan… dat geeft mij energie. Je ziet die persoon gelukkig worden. Ze gaat met een glimlach naar huis en dat is het beste compliment dat je als schoonheidsspecialiste kan krijgen.”
Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
“Ik blijf opleidingen volgen, zowel theoretisch al praktisch. Ik doe opfriscursussen en ben altijd op zoek naar nieuwe producten en behandelingen. Veel lezen en opzoeken is zeker een must om bij te blijven en zo steeds het beste te kunnen aanbieden aan mijn klanten.”
Wat is/zijn jouw favoriete merk(en) en waarom?
“Alle merken die ik verkoop in Hanaé instituut en waar ik behandelingen mee doen zijn mijn favoriet: Jean d’Arcel, Marc Inbane, Benamôr, Heliocare, Alessandro, Mii. Het zijn stuk voor stuk pareltjes, producten die ook effectief doen wat ze zeggen en een prachtig resultaat geven en behouden. En dat voor een betaalbare prijs, wat zeker niet onbelangrijk is.”
Wat maakt jouw salon uniek?
“Mijn schoonheidsinstituut is uniek omdat ik mijn persoonlijke aanpak combineer met een relax, luxe gevoel interieur waaraan ik veel aandacht heb besteed. Dit omdat ik het welzijn van de klanten ook heel belangrijk vind. Daarbij het gebruik van topproducten en verzorgingen op maat voor elke klant. Tijd nemen voor elke klant bij elk bezoek is voor mij een must.”
dav
Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
“Regelmatig doe ik acties zowel online als in het instituut. Flyeren, een opendeurdag, een evenement zoals ladies avond, kerstshopping…. Noem maar op.”
Wat betekent social media voor jouw salon?
“Social media is vandaag de dag niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het is heel makkelijk en informatief, maar het is eigenlijk een tweede job die je erbij neemt. Via facebook en Instagram ben ik het meeste actief. Maar Instagram is het platform met de meeste interactie.”
Heb je een webshop? Zo ja hoe loopt dat? Is dat een belangrijk onderdeel van de salon?
“Hanaé schoonheidsinstituut heeft zeer zeker een webshop, www.hanae.be/shop, waar de klant naar hartenlust hun favoriete producten kunnen shoppen. Zo kunnen ze gewoon rustig thuis vanuit de zetel een bestelling plaatsen. Deze wordt altijd klaargemaakt met een persoonlijke touch. Wanneer de bestelling klaar staat, ontvang de klant een bericht dat ze het kan komen afhalen in het instituut. Woont de klant wat verder weg? Geen probleem, dan versturen we de bestelling met de post. Maar de klant kan ook gewoon na een seintje of tijdens de openingsuren komen shoppen in het instituut zelf. Ik help iedereen graag met persoonlijk advies. De webshop is er vorig jaar gekomen, bij het begin van de eerste lockdown. Ik wilde mijn klanten zo goed mogelijk verder kunnen helpen. Nu we weer open zijn blijft de webshop beschikbaar. Het is handig om thuis rustig even te kijken wat dat product nu ook alweer was en wat dat product doet. Alle informatie vinden ze er terug. Ik heb ervaren dat klanten het zeer prettig vinden om zelf thuis rustig nog eens te kijken.”
Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
“Als ik terugkijk naar de weg die ik afgelegd heb, dan ben ik enorm gelukkig en trots als ik zie waar ik nu sta en wat ik al bereikt heb. Je hebt doelen voor ogen en elk doel dat je bereikt is een hoogtepunt op zich. In onze branche staat ontwikkeling nooit stil en dat is net zo mooi. Ik denk daarom niet dat je van 1 hoogtepunt kan spreken. Elk bereikt doel is een hoogtepunt als je het mij vraagt.”
Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche? Zie je onzekerheden/kansen?
“Ondernemen is een avontuur en er zullen altijd wel eens hobbels en bobbels gaandeweg passeren, maar van alles leer je. En dat is iets dat je met beide handen moet aanpakken! Daarom is mijn kijk op de toekomst positief. De kansen die zich in de toekomst aanbieden, zal ik zeker grijpen als dit past in mijn visie voor mij schoonheidsinstituut en waar ik voor sta.”
Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen?
“Waar een wil is, is een weg.”
Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen?
“Volg je droom en ambitie. Gebruik alle tips en kennis die je krijgt en stop nooit met leren/bijleren. Doe waar jij je goed bij voelt en denk waar jij voor staat en waar jij naartoe wilt. Mocht iemand tips of advies hebben voor mij dan hoor ik dat graag, ik neem dat zeker met beide handen aan.”
Wat vind jij?