Als beauty professional weet jij precies hoe je je klant laat stralen, maar jezelf kun je nog wel eens vergeten. Hoe pak jij op een goede manier die spotlight? Jezelf uitsluitend bescheiden en dienstbaar opstellen brengt je niet altijd waar je wilt zijn. Presentatietrainer Eva Brouwer geeft tips over hoe jij als beauty professional en ondernemer je expertstatus een boost geeft, harten verovert en ervoor zorgt dat klanten, collega’s en medewerkers aan je lippen hangen.
Tekst: Birgitta van der Linden, BLUSHtxt
Eva helpt als presentatietrainer dagelijks mensen op het gebied van spreken en presenteren met haar bedrijf ‘Pak je Podium’. Ze weet uit ervaring hoe ongemakkelijk het kan voelen om dat podium te pakken, maar als je jezelf op de kaart wilt zetten, zichtbaarder wilt worden en een inspiratiebron wilt zijn voor klanten, collega’s en medewerkers, móét je je over die angst heen zetten. Eva geeft tips over hoe jij impact maakt door jouw podium te pakken en jezelf te laten zien.
Van worsteling naar kriebeltje
Eva: “Natuurlijk móét je niets wat je niet wilt, maar ik kan het je echt aanraden. Breek door die angst en onzekerheid heen, stap buiten je comfortzone en maak jezelf trots. Want als je eenmaal dat podium een keer hebt gepakt, gaat het de volgende keer steeds beter en soepeler. Bovendien is dit de manier om nog meer klanten te bereiken en een enorme groei te realiseren met je bedrijf. Simpelweg door jezelf te laten zien en horen.” Eva heeft ervaring als model, tv-presentatrice, dagvoorzitter, spreker en trainer. Zelf ervaart ze nog altijd een gezonde dosis spanning voordat ze een podium pakt. “Nu is dat gezonde spanning, maar dat was in het begin wel anders. Het was soms een worsteling om over dat angstige gevoel heen te stappen en het te doen, nu is het meer een kriebeltje.”
Jouw persoonlijkheid maakt het verschil
“We kampen bijna allemaal met dezelfde soort gedachten en gevoelens voordat we dat podium durven te pakken. Gedachten zoals ‘die ander is toch interessanter’ of ‘wie zit er nu op mij of op mijn verhaal te wachten’. Inderdaad, je bent niet de enige die dat denkt! Het gevolg is dat je je verschuilt achter technieken; je deelt alleen kennis en verhalen over je vak en hoe je dat uitoefent. Maar, daarmee maak je níét het verschil! Het is juist jouw persoonlijkheid, jouw unieke verhalen en ervaringen waarmee je indruk maakt. Wees dus volledig jezelf en laat dat zien en horen. Iedereen heeft meerdere verhalen, die je op verschillende momenten in kunt zetten om dat verschil te maken.”
Ook jij hebt een verhaal
Iedereen heeft zelfs meerdere verhalen. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:
- Waar ben ik trots op?
- Wat is mijn relatie met schoonheid?
- Heeft mezelf verzorgen een troostend effect of wil ik mezelf verwennen?
- Waar komt dit vandaan?
Integreer jouw persoonlijkheid in jouw verhaal
Speel in op culturele, religieuze of spirituele data die belangrijk zijn voor jou en maak een uniek en gericht aanbod. Denk bijvoorbeeld aan Sinterklaas, de ramadan of Diwali.
Wees een flamingo
Laat meer van jezelf zien, onderscheid jezelf van de rest en trek meer klanten aan die bij jou passen. Wees niet bang om niet op iedereen te lijken. Wees een flamingo en ‘dare to stand out from the crowd’. Wees creatief!
Deel emotie
Maak jouw verhaal en dat van je klanten menselijker. Toon bijvoorbeeld niet alleen voor- en na-foto’s van die nieuwe behandeling, maar deel op een integere manier juist de emotie die de klant heeft ervaren. Met die nieuwe behandeling kregen we de couperose onder controle. De klant was zo blij en voelde zich zelfverzekerder, waardoor ze durfde te solliciteren op de baan van haar dromen en nu haar droomleven leidt.
Exclusief!
Deze content is uitsluitend voor abonnees. Log in of abonneer je nu!
Wil jij meer weten over hoe jij dat podium pakt? Download gratis het e-book ‘In 10 stappen online presenteren’ op de website van Eva Brouwer:
www.evabrouwer.tv/gratis-ebook/
Met dank aan: Eva Brouwer
Wat vind jij?