De vakantieperiode leek nog ver van ons verwijderd toen ik in april mijn eerste zomertip aan het schrijven was. “Hoeveel tips heb je nog?”, vroeg Moniek, de hoofdredacteur mij een paar weken terug. Ik dacht, oh jee, misschien is het niks… Oei, daar had ik zelf even een belemmerende overtuiging te pakken! “Nou”, zei Moniek, “jouw bijdrage is het best gelezen item van de Beauty-Pro nieuwsbrief!” Wauw dames, wat ontzettend leuk! Dankjewel hiervoor en natuurlijk hoop ik dat ik jullie er ook nog eens mee heb kunnen inspireren en motiveren. Want… we zijn niet op de helft van de tips, dit is namelijk de laatste!
We zijn op de helft van het jaar. Het begin van 2022 startten we niet al te best, met een lockdown. Gelukkig konden we deze keer sneller open dan verwacht en hebben velen van jullie net voor kerst toch een manier gevonden om door te kunnen werken. We zijn ondernemers, dat betekent dat je nooit echt helemaal kunt afswitchen van je werk. Plan in de zomerperiode ook altijd een periode van reflectie en toekomst. Lees het niet alleen, maar schrijf het met pen en papier op. Dat klinkt schools, maar het enige wat werkt.
Eerst een terugblik op het afgelopen half jaar. Wie waren je klanten? Welke behandelingen worden er het meest geboekt? Welke producten gebruiken je klanten en interessant vaak; wat niet? Hoe vaak komen je klanten? Maar ook de vraag; welke waarde in euro’s vertegenwoordigt elke klant? Hier zie je namelijk goed het verschil tussen klanten die jouw producten gebruiken en een goede behandeling boeken ten opzichte van klanten die dat niet doen.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar in tijden dat minder gaat zou je het liefst helemaal niet in de cijfers duiken. Als kind kwam je ook liever met een 9 thuis dan met een 5. Welke cijfer op de schaal van 1-10 geef jij de omzet die uit je salon komt? Je salaris? En de winst die dan nog over is? Streef naar een vette 10. Mijn inzicht van de afgelopen jaren door het werken met vele salons is dat het dan niet alleen voor jou leuker wordt, want jij gaat meer omzetten en verdienen… maar ook voor je klanten. Zij krijgen een mooiere huid of ervaren nog meer ontspanning. Zo creëer je een win-win situatie.
Nu denk je misschien dat dit nog voor jou nog niet mogelijk is. Misschien heb je allerlei overtuigingen, zoals ‘nog niet zo lang een salon’, ‘gevestigd in een klein dorpje’ of ‘dat doen ze hier niet’. Ik heb het dan nog niet over je persoonlijke overtuigingen. Ons ego houdt ons het liefst klein en lui. Dat ego moet je regelmatig eens een hartig woordje toespreken. Ik deed dat ook toen mijn ego fluisterde dat de zomertips wellicht niet inspirerend genoeg waren.
Daarna blikken we vooruit naar het half jaar wat voor ons ligt. Dat start 1 juli, dus je meer of het anders wilt, raad ik je aan snel een strategie te maken hoe je het anders gaat aanpakken. Wacht niet tot september. Het lijkt nu nog ver weg, maar de praktijk wijst uit dat het derde kwartaal altijd zo voorbij is, juist door de vakantieperiode.
Misschien zie je door de bomen het bos niet meer, schakel dan hulp in. Wellicht kan een collega je helpen of kies je voor professionele begeleiding van een coach. Er is keuze genoeg.
Weet je trouwens dat ik wekelijks een huidspecialist selecteer voor een gratis Salon Strategie Sessie? Hiermee help ik je verder te groeien en blijf ik zelf op de hoogte van de vraagstukken die er leven in de branche. Als afsluiting van de zomertips komt er een extra ronde van deze strategiesessies. Wil jij ook kans maken op zo’n sessie waarin groei voor jou en je salon centraal staan, klik dan op onderstaande link.
Sandra Jacobs Mink
30 juni, 2022Mooi om te zien hoeveel waardevolle tips jij geeft voor het voeren van een bedrijf Aletta. Met ook hier de spijker op zijn kop: inzicht in wat je gedaan hebt, doet en gaat doen. Dat helpt je verder in het bepalen van beleid en strategie. Ook wat je ‘demonen’ zijn. Fijn dat jij dit als coach en expert zo brengt. Ook onze klanten kan ik adviseren gebruikt te maken van jouw diensten wanneer zij een persoonlijk coachingstraject willen volgen.