HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Leren van Vakgenoten by Marijke Dikkerboom: ’15 jarig bestaan, 3 awards en blijven groeien’

Marijke Dikkerboom is 38 jaar, eigenaresse van Huidinstituut Marijke en won al 2 keer een Beauty Award én werd uitgeroepen tot Beste Ondernemer van Noord-Oost Friesland (resp. 2015, 2017, 2018). Deze vakvrouw startte haar salon in juni 2007 en is een super enthousiaste ondernemer die altijd het beste wil halen uit zichzelf, maar wel door dichtbij zichzelf te blijven. Haar bedrijf is haar ‘kindje’, ze is fan van het merk Cosmedix en biedt in haar salon steeds meer specialismen. Lees snel verder en haal tips en inspiratie uit haar verhaal!

Marijke is nu 19 jaar in de branche actief, maar op 7 juni vierde zij het 15-jarig jubileum van haar salon. Met diploma’s op zak als schoonheidsspecialist, pedicure, manicure en binnenkort ook Permanente Make-Up biedt haar salon de klant een scala aan behandelingen. Denk aan Microneedling, (chemische) peelings, bindweefselmassage, led X-pert Skin Light Therapie, SkinMaster Plus, relax behandelingen. En alle behandelingen kunnen geboekt worden met verven, harsen en een massage. Maar Marijke doet dit allemaal niet alleen. “Zelf werk ik momenteel 3 dagen in mijn salon, 1 dag aan de salon en heb ik 2 dagen voor mijn PMU-opleiding. Ik heb twee dames in dienst (schoonheidsspecialisten) en een pedicure huurt een ruimte in mijn bedrijf. Daarnaast komt er binnenkort een Oekraïense dame voor mij werken (eerst stage en daarna in dienst) voor PMU en visagie.”

Het leukste aan het ondernemen/het hebben van een eigen salon vindt Marijke het feit dat ze elke dag blij naar haar werk gaat e n dat ze elke dag blije klanten de deur uit ziet gaan met een mooie stralende huid. Maar ook: “Mijn ‘kindje’ steeds groter maken door meerdere specialismen aan te bieden onder één dak. De vrijheid die ik heb als ondernemer. Het fundament van mijn bedrijf is mijn team waar ik trots op ben en daardoor toch collega’s heb.”

Number 1

In dit vak ben je nooit uitgeleerd. Dus Marijke blijft trainingen en opleidingen volgen en leest de vakbladen. Ze heeft ook contact met mede-collega’s uit de branche die ook hebben meegedaan aan de Beauty Award of er een gewonnen hebben. “Uiteraard volgen wij ook producttrainingen en komen er om de 6 weken van al onze merken rayonmanagers langs voor alle nieuwe info over onze merken en uitleg van nieuwe producten.” Maar wat zijn dan de favoriete merken van Marijke? “Op nummer 1 Cosmedix, het op een natuurlijke manier de huid verjongen, Green & Clean… Als pioniers in schone huidverzorging, zijn deze producten altijd 100% vrij geweest van agressieve en irriterende ingrediënten zoals parabenen, minerale olie, vaseline, vervuilde PEG’s, natriumlaurylsulfaat, hydrochinon en kunstmatige kleurstoffen en geurstoffen. Deze formules zijn nooit op dieren getest en goedgekeurd door de Personal Care Products Council (PCPC) en de FDA.”

Top team

Wat haar salon uniek maakt? “In ons kleinschalig instituut is veel persoonlijke aandacht voor de klant. We bieden meerdere specialismen aan onder één dak en hebben een top team waarvan de mensen al jaren voor/bij mij werken: Geke 12 jaar, Wilma 11 jaar en Ellen 7 jaar.” Hoogtepunten? “Het winnen van twee landelijke Beauty Awards, het winnen van Beste Ondernemers Noord Oost Friesland, tv opnames Rtl 4 en Omrop Fryslan, ik heb een jaar gepresenteerd voor het programma ‘live is beautiful’ op Rtl4. Inmiddels wel in alle kranten gestaan van het noorden… ik ben heel trots op dit alles. En daarnaast organiseer ik beauty events samen met BN’ers, (branchgerelateerde) ondernemers en studenten voor goede doelen.”

New Business

Wat doet Marijke om nieuwe klanten binnen te halen? “Dit klinkt gek, maar ik hoef geen reclame meer te maken, want we staan bomvol met vaste klanten die al jaren bij ons komen. Sommigen klanten al meer dan 15 jaar!! Alles wat we met de salon meemaken en wat ons als team en salon uniek maakt, heeft ons een enorme vaste klanten kring opgeleverd.” Dat wil niet zeggen dat social media en de website niet meer interessant is zijn natuurlijk. “Wij zijn altijd zichtbaar op Facebook en instagram. Mijn website zie ik als een digitaal visiteplaatje. Via Facebook doen we het meest en trekken we onze klanten aan of informeren vaste klanten.” Een webshop heeft Marijke niet. “Wie weet gaat dat er ooit nog komen.”

Brancheorganisatie en SKIN

Marijke vind het erg belangrijk te zijn aangesloten bij een brancheorganisatie. “Je onderscheidt je hier mee als specialist, in bezit van de juiste vakdiploma’s en hebt een professionele bedrijfsvoering. Behandelingen worden deels of geheel vergoed door de zorgverzekeraar. Tevens sta je sterk met 5000 andere schoonheidsspecialisten in de branche. Vooral in de tijd van Corona stond Anbos voor ons klaar voor vragen en hield ons op de hoogte omtrent de ontwikkelingen en gesprekken met ministers.” Zelf is ze nog niet aangesloten bij het SKIN register. “Prima initiatief, mooi dat je persoonlijk vermeld wordt in een register voor je kwaliteiten. Wie weet.”

Toekomst?

Ziet Marijke kansen en/of onzekerheden? “Voor mijzelf zie ik absoluut geen onzekerheden. Ik denk dat veel ondernemers flinke klappen gekregen hebben door de
Corona crisis. Of zelfs (verplicht) gestopt zijn met hun bedrijf. Erg verdrietig! Ik zie de toekomst altijd zonnig tegemoet. Althans, mijn eigen en die van mijn bedrijf. We gaan lekker door met ons team, gaan nog meer specialismen aanbieden en eind jullie start ik met PMU in mijn bedrijf. En wat betreft de Corona crisis; daar sta ik boven, zie het ook weer als een kans om te groeien en we zien wel weer wat eind dit jaar ons gaat brengen. Corona laten we lekker buiten de deur van ons instituut!”

Tip
“Geloof in jezelf, blijf dicht bij jezelf en onderneem vanuit je hart.”

Vraag aan vakcollega’s
“Ik ben erg benieuwd hoe andere collega ondernemers hun hoofd boven water gehouden hebben tijdens de Corona crisis. Vooral bedrijven met veel personeel hebben het enorm zwaar gehad door te weinig financiële steun.”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Octane 500: Hand & body lotion for men by 1821 Man Made
Leren van Vakgenoten by Marijke Dikkerboom: ’15 jarig bestaan, 3 awards en blijven groeien’