HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Leren van vakgenoten: Esther Rombout – BeautySalon Esther

Esther Rombout startte in 1996 met Beautysalon Esther, ze was toen 21 jaar. “Ik werkte in toen al 2 jaar fulltime in een salon en wilde graag meer uitdaging. Via een vriendin hoorde ik dat ze in een sportschool in De Lier een ruimte leeg hadden staan. Ik ben gaan kijken en zo begon ik een paar maanden later voor mezelf, als pedicure en schoonheidsspecialiste.” Sinds een jaar werkt Esther alleen nog maar met ZZP-ers. “Hiervoor had ik altijd 1 of 2 specialisten in dienst, maar het bevalt heel erg goed het werken met ZZP-ers.” Ze is een tijd geleden ook gestart met een nieuwe manier van werken die ze iedereen kan aanraden. Be inspired!

Qua opleidingen heeft Esther veel gedaan. “Ik heb MDGO-UV gedaan. Tijdens mijn eerste baan de specialisatie lymfdrainage gehaald en daarna heb ik de opleiding voor sportmasseur gedaan. Ik heb daarnaast altijd actief trainingen en bijscholingen gevolgd van de merken die ik
gebruikte. Ik heb Dermatologie leer bij U-Consultancy gedaan en tussendoor interessante cursussen gevolgd, zoals chinflex massage voor de
voeten, diverse massagedagen bij de Anbos en een coachingstraject gevolgd om mijn salon qua marketing en verkoop te stimuleren. Daar heb ik heel veel
van geleerd!. Mijn specialisaties zijn: Acne en de huidverbeterende bindweefselmassage. In dit vak ben je nooit uitgeleerd.”

Esther heeft nooit vanuit huis gewerkt. Ze is meteen gestart vanuit een bedrijfspand. “Ik heb nooit aan huis gewerkt en dat vind ik ook erg leuk. Lekker naar
mijn werk gaan, een andere omgeving mensen om je heen is toch wel fijn. Ik heb 18 jaar uiteindelijk in de sportschool een salon gehad. Daarna ben ik verhuisd naar een klein pandje bij ons in de dorpsstraat, met 2 cabines en een winkeltje. Heel leuk!! Helaas moest ik hier juni dit jaar uit en zit ik dus sinds een maand in het centrum van Naaldwijk. Daar ben ik onder 1 dak gegaan met een andere salon, die voornamelijk IPL en cryotherapie doen. Dus dat is een mooie samenwerking. Bij mij zijn de meest geboekte behandelingen zijn toch wel de gezichtsbehandelingen. Wij werken alleen nog maar met huidverbeterende merken en zetten dus wat hoger in op resultaat, met daarbij ook zeker ontspanning. Dit is meestal een combi van werken met fruitzuurpeelingen, microdermabrasie, microneedeling en bindweefselmassage. Daarnaast doen we ook veel acne behandelingen. Het resultaatgericht werken is toch wel een grote drijfveer.”

Wat zijn de favoriete merken? “Wij werken met bdr en Ik Skin Perfection. Dit zijn allebei huidverbeterende merken op natuurlijke basis, zonder toevoegingen die
vandaag de dag bijna niemand meer wil tegenkomen in zijn huidverzorging. Klanten, zeker ook de jongeren, zijn tegenwoordig heel bewust wat ze willen gebruiken, dus ook dat het de footprint op de aarde verkleint. Dit is iets wat wij zelf ook belangrijk vinden. En we hebben de minerale make-up lijn van Idun. Deze make-up lijn sluit ook helemaal aan bij onze visie om alleen te willen werken met natuurlijke merken, dus deze combinatie werkt voor ons heel goed en hier
staan wij ook 100% achter.

Wat vindt Esther het leukste aan ondernemen? “Het leukste is dat je altijd je eigen ideeën kan uitvoeren, de vrijheid om dat te kunnen doen vind ik heel fijn. Het neemt veel tijd in beslag, maar het is toch die passie die ervoor zorgt dat je altijd weer beter wilt worden. En het is dan heel prettig als je je eigen koers kan volgen en kan doen waar je heel blij van wordt.” Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak? “Wij gaan regelmatig op trainingen. Zo spreek je regelmatig collega`s en dat werkt altijd erg stimulerend! Ik lees ook de vakbladen en ging voor de corona altijd 1x per jaar naar de Beautybeurs.”

Wat maakt jouw salon uniek? “Dit vind ik nou altijd een moeilijke vraag. Ik denk toch onze persoonlijke benadering. We beginnen altijd met een intakegesprek. Zo
leer je je klant snel goed kennen. Wij geven eerlijk advies en kijken wat bij onze klanten past. We willen zeker resultaat, maar vertellen wat haalbaar is. Hierdoor voelen klanten zich snel op hun gemak en bouw je vertrouwen op. Dit is in het Westland, waar iedereen elkaar kent heel belangrijk.” Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen? “Vooral goed mijn werk blijven doen en dan gaat de mond op mond reclame snel. We hebben een goed gevulde agenda, dus de meeste nieuwe klanten
komen via bestaande klanten of vinden ons op internet, via onze website.” Wat betekent social media voor jouw salon? “Wij posten regelmatig op Fb en insta en op die manier blijf ik in contact met mijn klanten. Wij versturen ook regelmatig nieuwsbrieven om onze klanten op de hoogte te houden van nieuwe behandelingen of
acties. Of als er veranderingen zijn binnen ons team.” Heb je een webshop? “Ik heb aan mijn website een webshop hangen van Bdr en Ik Skin perfection, maar hoef daar zelf niets voor te doen. Dus dit is geen actief onderdeel van mijn salon. Ik heb liever dat de klanten in de salon kopen en ik ze meteen van goed advies kan voorzien.”

Ben je aangesloten bij ANBOS? Waarom wel/niet? “Ja, het is fijn om op sommige momenten de ondersteuning te hebben op vlakken die belangrijk zijn voor ons vak. Zoals het behoud van de IPL behandelingen bv. En het geeft vertrouwen aan de klant, vooral als je kan vertellen dat acne behandeling eventueel vergoed kunnen worden. De ondersteuning tijdens de lockdown, heb ik ook als heel prettig ervaren. We waren continue op de hoogte van de regelgeving en heb ook interessante webinars gevolgd, die online werden aangeboden.” Ga jij je inschrijven in het SKIN-register/ben je ingeschreven? “Ik heb mezelf nog niet ingeschreven, maar vind het zeker een upgrade voor ons vak.

Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon? “Moeilijk, maar wat me als eerste te binnen schiet is dat ik ooit een klant 10 min heb laten liggen met een masker, dacht ik….later kwam ik erachter dat ik dat masker vergeten was aan te brengen. Ik was toen zwanger, de laatste loodjes en de focus was minder, vooral in de avond….” Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière? Vertel! “Dat zijn er eigenlijk 2. Ik heb 2x de BDR Superstar gewonnen. In 2019 en 2020. Hierbij werd gekeken naar werkwijze, uitstraling van je salon, uitingen op social media en verkoop. Dit heeft een enorme boost gegeven en meer bekendheid. Heel leuk om dat mee te maken en voelt als een kroon op je werk, wat je zo graag doet.”

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche? “Ik zie de toekomst positief. Ik denk dat ons vak blijft groeien, vooral omdat persoonlijke aandacht en huidcontact heel belangrijk is geworden het afgelopen jaar. Professioneel gezien groeien we nog steeds met elkaar, de regelgeving wordt strenger en dat zorgt ervoor dat het kaft
van het koren gescheiden wordt. Dat geeft onze branche de uitstraling die we graag willen. Waar wel nog een uitdaging ligt is, dat ik vind dat het lesprogramma op
de scholen beter zou kunnen aansluiten bij de praktijk. Ik werk al een aantal jaren met stagiaires en loop er ieder jaar weer tegenaan dat bepaalde vaardigheden niet geleerd worden of ouderwets zijn. Het is belangrijk dat zij meer praktijkervaring kunnen opdoen in salons en zo beter het werkveld in gaan als ze hun diploma hebben.”

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche? “In mijn coachtraject heb ik geleerd altijd te beginnen met een intakegesprek en het gesprek niet te voeren als de klant al in de stoel ligt. Dit heeft gezorgd voor meer verkoop, betere communicatie en vooral betere behoeftebepaling van onze klant. Hiervoor heb ik mijn salon aangepast een bartafel met krukken neergezet. Dit was toen een spannende stap naar een nieuwe manier van werken, maar heeft ons heel veel opgeleverd. Ik zou het iedereen aanbevelen.”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
EXCM+ Serum by IK Skin Perfection
Leren van vakgenoten: Esther Rombout – BeautySalon Esther