HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Het eerste Maastrichtse Make-Upmerk

Roger en Fabienne Perot | PUNE Cosmetics

Roger en Fabienne Perot lanceerden in 2019 samen PUNE Cosmetics, het eerste Maastrichtse make-upmerk. Het avontuur startte een jaar daarvoor met een appje naar zeven mensen en groeide binnen vijf jaar uit tot een merk met 700 verkooppunten in Nederland én over de grenzen. Roger en Fabienne vertellen over de ontwikkelingen van PUNE en geven hun visie op de branche.

Voor Roger en Fabienne vormde beauty een rode draad door hun leven. Roger: “Fabienne is al jaren professioneel visagiste, o.a. ook bij André Rieu. Mijn moeder was schoonheidsspecialiste. Dus we zaten er altijd al kort op. Onze steeds grotere rol in de cosmeticamarkt verliep heel spelenderwijs

Wat kun jullie vertellen over de start van PUNE?

Roger en Fabienne: “Acht jaar geleden zijn we ‘Servaas the beauty concept’ begonnen op een unieke locatie in hartje Maastricht met meerdere beauty disciplines. Daaronder viel ook Visavie, een visagistencollectief. Toen we een make-upmerk wilden kiezen, zagen we dat daar nog mogelijkheden lagen aangezien we tevergeefs zochten naar een make-upmerk dat helemaal paste binnen onze ondernemersgedachte qua verdeling, kwaliteit, energie, communicatie, manier van samenwerken, exclusiviteit et cetera. Deze zoektocht is de basis geweest om met PUNE te beginnen. Anno 2024 zijn we volledig actief in de beautybranche met een geweldig team. Ook de volgende generatie staat al klaar om onze missie voort te zetten. Een echt Nederlands familiebedrijf.”

Waarom wilden jullie PUNE uitsluitend via het professionele circuit verspreiden?

Roger en Fabienne: “We zochten voorheen zelf als visagisten naar een make-up met onderscheidend vermogen, korte lijnen, fijne hoogwaardige producten, een stijlvolle uitstraling en ondersteuning. Al snel begrepen we dat meerdere salons tegen dezelfde uitdagingen aanliepen in hun zoektocht. De keuze om via het professionele circuit te verspreiden is tweeledig: ten eerste ligt onze ervaring en kennis bij salons en deze salons hebben de kennis om hun klanten te adviseren. Ten tweede geloven wij er heilig in dat make-up beter geadviseerd kan worden ‘in real life’ via de verkooppunten dan via internet. Om die expertise ook daadwerkelijk over te brengen, bieden wij onze verkooppunten kosteloos product trainingen aan in Maastricht, zodat ze ook de handvatten hebben om het juiste advies te geven.”

Hoe heeft het merk zich sinds de start ontwikkeld?

Roger: “Het begin gaat ‘de boeken’ in; met een appje dat ik verstuurde naar zeven personen, totaal waren we met acht, zijn we echt blanco begonnen. Het waren mensen met verschillende achtergronden, waaronder visagisten en stylisten van diverse leeftijden. Tijdens die eerste afspraak wist niemand wat de bedoeling was, maar iedereen had enorm veel zin en energie om het eerste Maastrichtse make-up merk te starten. We hadden alleen een visie en deze moest nog compleet ingevuld worden met de juiste producten, uitstraling, presentatie en communicatie. Na een jaar keihard werken zijn we in februari 2019 ‘live’ gegaan, beginnend met nul verkooppunten. Eerst gingen we ‘de boer op’, maar dat werd gelukkig al snel overgepakt door mond-tot mondreclame. Schoonheidssalons en kapsalons herkenden zich in onze visie en kwamen aan boord als verkooppunt. Totdat na een jaar covid ons allemaal overviel.”

Hebben jullie toen niet gedacht aan online verkoop?

“Nee, we hebben onze rug rechthouden en zijn doorgegaan met de mogelijkheden die we wel hadden. We hebben deze periode gebruikt om onze geleerde lessen van het eerste jaar op te pakken. Online verkoop was natuurlijk de ‘gemakkelijkste weg’, maar wij hebben er geen seconde over getwijfeld om dat überhaupt te doen, en zeker zo mooi, onze verkooppunten van het eerste uur hebben het niet eens gevraagd. Zij waren blij met onze lange termijngedachte m.b.t. exclusiviteit en onderscheidend vermogen en hielden daaraan vast. Met de overtuiging dat we op het goede pad zaten en die covidperiode ook voorbij zou gaan. Dat gaf ons team de moed om vast te houden aan onze fundamenten. Dankbaar en met gepaste trots mogen we zeggen dat we na vijf jaar al 700 verkooppunten verder zijn en de enthousiaste aanmeldingen blijven komen. Daarnaast is sinds kort ons assortiment zelfs uitgebreid met een unisex eau de parfumlijn. Dit is een verdere ontwikkeling, ook op vraag van verkooppunten, om een volgende stap te maken in het totale beautyplaatje van PUNE en de bijbehorende uitstraling. Sinds tweeënhalf jaar is onze ACADEMY geopend in hartje Maastricht, voornamelijk om onze verkooppunten te voorzien van deskundige trainingen i.c.m. de Maastrichtse beleving.”

PUNE Cosmetics heeft inmiddels verkoop-punten in diverse landen. Hoe is dat gegaan?

“In Maastricht zitten we euregionaal en zit het spreken van meerdere talen bij de meeste collega’s ingebakken. Dat er na Nederland en België, Vlaams- en Franstalig, ook vraag kwam uit Duitsland was wel volgens verwachting, maar dat heeft toch even geduurd. Niet alleen de taal maar ook de verschillende manieren van werken en communiceren zijn ons goed bekend. Van het moment dat we in het begin ‘de boer’ opgingen en kort daarna ‘gedragen’ werden door mond-tot-mondreclame heeft zich ook verder ontwikkeld buiten de Nederlandse grenzen. Wij vragen ons ook wel eens af hoe bepaalde salons van veraf bij ons terechtkomen, alleen maar leuk. De advertenties die we plaatsen zijn dan ook als ondersteuning aan onze verkooppunten. Het is ons doel om rustig en gezond te blijven groeien, altijd opererend vanuit Maastricht op een manier die past binnen onze kwaliteitsdoelstelling.”

Wat kun je vertellen over de verschillende productlijnen die jullie hebben ontwikkeld?

“Als basis hebben we uiteraard onze make-up lijn, dit is vanaf het begin onze passie. Een complete lijn die altijd een vaste basis heeft maar de markt blijft volgen en op gepaste tijd nieuwe producten en kleuren toevoegt. De verkooppunten en hun klanten kunnen op die manier altijd terugvallen op hun vaste lievelingsproducten en gaan daarbij met hun tijd mee, vaak zelfs hun tijd vooruit. Naast ons basisgamma make-up hebben we ook een pro-line, deze is opgezet voor onze ACADEMY. Het zijn make-up producten voor onze duurzame herbruikbare paletten. Uiteraard kunnen onze verkooppunten en hun klanten deze ook gebruiken en verkopen. Al langer was er de wens, maar ook vraag, naar een geurlijn. Met trots hebben we die dit jaar gelanceerd, extra feestelijk vanwege ons vijfjarig jubileum. Het zijn drie heerlijke unisex geuren: LOVE YOU, WANT YOU en MISS YOU. We wilden een parfum creëren voor iedereen, om zelf te gebruiken maar natuurlijk ook het ultieme cadeau om te geven.”

Op de website prijkt het woord Punelicious. Waar staat dat voor?

“Het heerlijke gevoel van PUNE! We hebben meer van dit soort benamingen, zoals ‘punificeren’, dat staat voor iemand helemaal mooi maken met PUNE. Meerdere benamingen hebben een relatie met ons team, de locatie of Maastricht. Ook de namen van onze unisex parfums liggen ons aan het hart: het zijn de emoties die alle mensen ervaren. Omdat enkele van deze emoties ook samen kunnen gaan, zijn de parfums dusdanig ontwikkeld dat ze met elkaar te combineren zijn.”

Hoe speelt PUNE Cosmetics in op de groeiende vraag naar natuurlijke en duurzame cosmetica?

“Dit heeft onze continue aandacht. Telkens als een product nieuw of opnieuw geproduceerd wordt, kijken we eerst welke nieuwe ingrediënten er zijn om nog duurzamer en natuurlijker te werken. PUNE waakt ervoor geen merk te zijn dat ‘meeschreeuwt’ met elke hype die op dat moment speelt in de markt. Mineraal, bijna volledig vegan en dergelijke zijn zaken die wij ‘als vanzelfsprekend’ integreren in onze producten. We hebben altijd de focus op milde samenstellingen met de insteek op nul allergische reacties, maar duurzaamheid en correct ondernemerschap gaan wat ons betreft veel verder. Waar mogelijk werken wij met regionale vergunningen, pakken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt onze producten in – iets waar ze supertrots op zijn – en geen online verkoop. Dit geeft niet alleen exclusiviteit en onderscheidend vermogen, maar door verdeling via onze verkooppunten is er veel minder belasting voor het milieu. Dat laatste is niet te onderschatten.”

Wat onderscheidt PUNE Cosmetics van andere make-up- en cosmeticamerken op de markt?

“De zoektocht naar het onderscheidend vermogen van ieder merk wordt sterker en sterker. Ons team is altijd bezig met innovatie, om te verrassen en te inspireren. We zijn lekker eigenwijs en varen onze eigen koers, samen met onze verkooppunten. Alles wat we doen of produceren wordt door ons eigen team bedacht, van visitekaartje tot display. We onderscheiden ons met gepaste bescheidenheid, onze inzet voor een stijlvolle Maastrichtse uitstraling en beleving, heerlijke en eerlijke easy-to-use producten, geen online verkoop, echte ondersteuning en korte lijnen waardoor snellere communicatie én betere marges realiseerbaar zijn. We staan voor een transparante en vriendelijke samenwerking, die zijn basis vindt in een lange termijngedachte. We willen geen samenwerking op basis van verplichtingen, maar eentje die ervoor zorgt dat het team van PUNE altijd zijn best moet blijven doen om die samenwerking ook te ‘verdienen’.”

Wat is je visie op de toekomst van make-up en van de cosmetica-industrie? En welke toekomstvisie heb je voor PUNE Cosmetics?

“In het algemeen zien wij dat de vraag naar persoonlijke verzorging in de breedste zin van het woord verder toeneemt. Los van de economische toestand, gunnen mensen zichzelf in betere en mindere tijden toch kleine geluksmomenten. Het is belangrijk om altijd bezig te zijn om te onderscheiden, maar dat is niet alleen in de cosmetica-industrie. De toekomstvisie voor PUNE: we hebben nog heel veel in petto. Mooie verrassingen, leuke plannen. Kijk bijvoorbeeld naar de manier waarop wij bij ons vijfjarig bestaan onze unisex parfumlijn hebben geïntroduceerd: met zes replica’s van acht meter hoog op de mooiste plekken van Maastricht. Dat is hoe wij willen zijn: vernieuwend en verrassend. Hoe dan ook, more to come!”

Heb je zelf een favoriet PUNE-product?

Roger: “De hydrating cream uit onze pre-make-uplijn gebruik ik dagelijks. Heerlijk licht en vochtinbrengend. Voor mijn wilde wenkbrauwen gebruik ik de eyebrowgel en de BB-cream komt regelmatig van pas voor een frisse teint. En MISS YOU is absoluut mijn favoriete eau de parfum.” Fabienne: “De Illuminizer voor het mooie glowy effect. De lipgloss omwille van de transparante, verzorgende semi-transparante dekking. Mijn unisex lievelingsgeur is absoluut de LOVE YOU. We zijn weer met supermooie nieuwe producten bezig die over enkele maanden gaan komen, dat worden ook weer favorieten.” Tekst Birgitta van der Linden, BLUSHtxt

www.pune.nl

De Beauty Professional

Dit interview heeft u kunnen lezen in editie 10-2024. Gemist? Neem nu een abonnement en mis niks meer.

Copyright
© 2024/2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/De Beauty Professional.

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Nieuw bij Bowie Medical: SkinStation Aqua Max
Het eerste Maastrichtse Make-Upmerk

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord