HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Lockdown tips van Wynanda Zwaan

2020 was voor iedereen een zwaar jaar. Een jaar dat we graag achter ons willen laten. Helaas is ook 2021 niet goed begonnen. We hopen natuurlijk allemaal dat we snel weer terug naar normaal mogen. Zo ook Wynanda Zwaan, eigenaresse van Mooi by Wynanda. Wynanda is deze maand alweer 9 jaar als zelfstandige in het vak actief en ze is moeder van 3 superleuke jongens. 2020 bracht Wynanda door op standje overleven. Hierdoor had ze niet door wat er allemaal gebeurde en dan vooral in haar omgeving. Vandaag deelt Wynanda daarom een hele mooie en goede tip met jullie.   

Toen we de vorige lockdown in gingen, heb ik echt vol ongeloof staan huilen… Terwijl ik in februari herstelde van een buikoperatie, werd er met man en macht gewerkt aan mijn nieuwe huidstudio. Van de opkomende corona epidemie kregen we eigenlijk niks mee. Op zaterdag 14 maart proostten we met de klanten op mijn nieuwe stap naar een winkelpandje vlakbij het strand. Een supergave locatie en een droom kwam uit. Nog nagenietend werd op zondag echt duidelijk wat er speelde en op maandag gingen we dan ook allemaal dicht.

In die periode ging ik op standje overleven. Pakketjes voor @Home behandelingen werden gepromoot en mijn leverancier had een superleuk make-up setje ter promotie. Ik maakte filmpjes en liet hierin stap voor stap zien wat een make-up setje met 3 producten voor de klant kan betekenen. Ze werden echt enorm veel besteld.

Daarnaast deed ik mee aan live tutorials voor het welzijnswerk in de gemeente. De lokale media pikte mijn verhaal op en ook regionaal kwam ik in de picture doordat het zo sneu was, net open en toch niet open. Ik zag het allemaal als PR en dat was fijn. Ik kreeg nog meer gezicht in de omgeving. Doordat ik in standje overleven zat, kreeg ik niet goed mee wat er om mij heen gebeurde. En dan vooral wat er in mijn nabije omgeving allemaal gebeurde.

Na de lockdown ging ik voluit weer verder met behandelen, want ik had nogal wat in te halen voor mijn gevoel. Na 8 weken kreeg ik het nieuws dat mijn vader heel ziek was en 2 weken later overleed hij. In die periode heb ik weer 6 weken niet gewerkt. Hierna ging ik er weer vol in, want ik had nog steeds schade in te halen. De herfst kwam en ik durfde mezelf geen vrij te gunnen. In mijn achterhoofd dacht ik: ‘stel we moeten weer dicht?’

Ik durfde gewoon geen vrij te nemen en weer sloeg het noodlot toe. Mijn schoonmoeder overleed aan de gevolgen van corona. Opnieuw stond ik 2 weken stil. Wederom ging ik weer vol aan de bak met in mijn achterhoofd de angst dat we misschien weer dicht zouden moeten, maar ook dat we in december moesten knallen.

14 december werd duidelijk dat we waarschijnlijk dicht moesten. Samen met Celine, die bij mij in de huidstudio werkt, heb ik tot ruim 22:00 uur doorgewerkt. En sindsdien zijn we dicht. Eerlijk gezegd zag ik het als een cadeautje. Wat was ik moe van 9 maanden overleven. Volop online zijn en volop promoten, verkopen en behandelen…

Ik kwam de eerste dagen de deur niet uit en kon alleen maar slapen. Waarom ik dit vertel? Ik wil eigenlijk als tip meegeven dat dat wat je doet goed is, maar verlies jezelf en je naasten niet. Er is echt veel meer dan je salon. Deze lockdown heb ik aangegrepen om echt tot rust te komen. Ik volg wat online trainingen en daarnaast maak ik mijn jaarplan dit jaar wat uitgebreider. Wat wil ik nog? Hoe ga ik dat bereiken? En wat heb ik nodig? Ik maak het op een groot vel inzichtelijk. Ik schrijf altijd op wat ik wil en wat ik ervoor nodig heb. Dan teken ik de weg ernaartoe uit. Supergaaf om te zien na een paar jaar wat er gelukt is!

Ik merk daarnaast dat de consument wat overkilled raakt in het online kopen en het steunen van de ondernemers, en eerlijk: ik snap het. We zijn allemaal wel corona moe. Ik promoot dan ook niet meer overactief. Ik heb een verzendlijst in mijn telefoon en op die manier stuur ik er af en toe een berichtje uit: “hoe gaat het met u, bent u nog gezond? Kan ik je nog ergens mee van dienst zijn, en vergeet niet, we hebben dit of juist dat….” Het voordeel is dat de klant dit ziet als een persoonlijk berichtje en daar komen vaak gesprekken en bestellingen uit voort.

Mezelf overvragen doe ik niet meer. Die energie hebben we straks weer hard nodig als we hopelijk snel weer open mogen. Let goed op jezelf, aan een overspannen schoonheidsspecialiste heeft
geen enkele klant straks iets.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
AHAVA presenteert nieuwe ‘Safe Retinol’ skincare lijn: pRETINOL™
Lockdown tips van Wynanda Zwaan