HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Leren van vakgenoten by Angela Harzing – Innerface Huidverzorging

Angela Harzing is 49 jaar en eigenaresse van Innerface Huidverzorging. In 1990 haalde zij haar diploma en ging meteen aan de slag bij een drogisterij/parfumerie met salon. Na 14,5 jaar in loondienst startte Angela als zelfstandig ondernemer. Inmiddels alweer 16 jaar geleden. Ze heeft de afgelopen jaren verschillende opleidingen gevolgd en werkt echt met plezier in deze branche, die zij alleen maar ziet groeien. Lees mee over hoe deze professional haar bedrijf runt, met welke merken ze werkt en waarom, hoe ze de toekomst van de branche ziet en nog veel meer!

14,5 jaar werkte Angela in loondienst voor ze de stap zette om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan. “Bij het eerste bedrijf waar ik na mijn studie ging werken heb ik 12,5 jaar met veel plezier gewerkt. Ik heb veel geleerd over hoe je omgaat met klanten, klantencontact, klantenbinding etcetera. Helaas stopte deze zaak ermee en ging het personeel over naar een andere parfumerie. Daar heb ik nog 2 jaar gewerkt. Omdat ik het niet naar mijn zin had en inmiddels genoeg vertrouwen had in mijn eigen kunnen, ben ik voor mezelf begonnen. En dat doe ik nu alweer 16 jaar. Ik ben dus al dik 30 jaar actief in de branche!”

Opleidingen?

“In 1990 heb ik de opleiding schoonheidsverzorging afgerond. Daarnaast de opleidingen AOV, verkoop drogisterij, verschillende merkentrainingen vanuit de parfumerie, marketing, opleiding dermatologie voor schoonheidsspecialisten bij U-Consultancy, opleiding voeding en huidveroudering en opleiding voeding en acne bij het KIVH, bindweefselmassage en natural facelifting massage cursus bij Zonnevlecht. En elk jaar probeer ik een of meer opfriscursussen te doen van de merken waar ik mee werk, zodat je goed weet waar je mee werkt en je goed kunt vertellen aan je klant waarom dit product goed voor zijn of haar huid zou zijn.”

Alleen of met een team?

“Ik werk alleen en ik heb ook niet de intentie om te groeien naar meer personeel. Het is een bewuste keus om alleen te werken. Ik vind het heel fijn om klanten zelf te behandelen en met personeel ben je veel meer bezig met alles wat daarbij komt kijken. Dan ben je toch meer manager dan schoonheidsspecialiste.”

Thuis of bedrijfspand? Fulltime of parttime?

“Ik werk vanuit een aparte ruimte aan huis. Op dit moment ben ik net wat minder gaan werken, omdat ik merkte, na het opstarten na de laatste lockdown, dat ik het werk fulltime fysiek minder goed aankan. En aangezien ik mijn werk heel leuk vind en ik dat graag nog wat jaartjes wil blijven doen, heb ik besloten iets minder te gaan werken. Nu ongeveer 30 uur per week.”

Behandelingen

“Klanten kunnen bij mij terecht voor allerlei gezichtsbehandelingen. Van eenvoudige verzorging tot een uitgebreide behandeling tegen huidveroudering. Daarbij kan ik de ultrasound of het iontoforese
apparaat inzetten om werkstoffen dieper in de huid te sluizen. Ook heb ik de T-Away voor ongewenste huidoneffenheden. De behandeling die ik het meest uitvoer is de Intense behandeling: een uitgebreide verzorging meer gericht op huidverbetering eventueel in combinatie met de bindweefselmassage. L Bindweefselmassage in combinatie met ultrasound is
ook een vaak geboekte combi!”

Leukste aan het ondernemen?

“Ik vind het heel fijn dat ik zelf mijn uren kan bepalen en welke behandelingen ik uitvoer. Ik vind het ook heel leuk om steeds weer iets nieuws te bedenken voor mijn klanten. Zo heb ik elk seizoen 4 behandelingen die ik
in de picture zet. Kan een nieuwe behandeling zijn of juist een al wat oudere behandeling in een nieuw jasje. Zo weten mijn klanten ook wat voor behandelingen er in het assortiment zitten.”

Bijblijven in het vak

“Ik lees de vakbladen, hou op internet bij wat er allemaal voor nieuws verschijnt. En als klanten met vragen komen over iets waar ik nog niet van heb gehoord, ga ik op internet altijd even kijken waar ze het over gehad hebben. Volgen van producttrainingen vind ik ook belangrijk en natuurlijk zodra het weer kan: een bezoekje aan de beurs!”

Favoriete merk(en) en waarom?

“Ik werk met de merken Dr Renaud en Institut Esthederm van Consulta, een hele fijne leverancier, waar ik altijd bij terecht kan voor vragen en advies. Dr Renaud is een heel mooi merk dat bijna volledig natuurlijk is. Heel innovatief met regelmatig nieuwe producten en behandelingen. Institut Esthederm heb ik voor hun bijzondere zonnelijn. Goedwerkende
producten om veilig en gezond de zon in te gaan, ook voor klanten met hele gevoelige of allergische huidtypes. Daarnaast heb ik voor de verkoop Mineral Care speciaal voor de gevoelige eczeem huid en gunstig geprijsd. Laatst heb ik de vliesmaskers van Beautyface aangeschaft voor in mijn salon, een goede aanvulling op de behandelingen en ook fijn om voor
thuis aan te schaffen, zodat de klant het resultaat van de behandeling langer aan kan houden. Was ook ideaal om tijdens de lockdown om thuispakketjes mee te maken.”

Uniciteit

“Ik hoop altijd dat mijn eigen persoonlijke benadering mijn salon uniek maakt. Ik probeer altijd
even terug te vragen naar het gesprekje van de vorige keer. Ik noteer ook altijd even iets kleins: vakantie, nieuwe baan of iets dergelijks. Sommige klanten zijn al bijna 30 jaar bij mij, zegt misschien genoeg? 😉”

Nieuwe klanten werven?

“Omdat ik dus wat minder ben gaan werken, heb ik nu een klantenstop. Heel actief ben ik ook nooit geweest. Ik heb weleens geflyerd of een vriendinnenactie gedaan, geadverteerd… maar dat heeft nooit heel veel
opgeleverd. Ik merk dat mon-tot-mond reclame en mijn website de meeste klanten opgeleverd heeft.”

Social media

“Ik gebruik social media vooral om in contact te blijven met mijn bestaande klanten. Ik laat zien welke behandelingen ik doe en met welke producten of massages… daar krijg ik veel respons op. Insta is op dit
moment wel het medium met de meeste interactie, facebook blijft wat achter. Ik probeer zo’n 3 per week iets te posten en probeer daar wat samenhang in te creëren.”

Webshop?

“Nee, daar twijfel ik nog een beetje over. Klanten kunnen mij altijd bellen of appen als een product op is. Ik zet het dan klaar voor ze of ik bezorg het bij ze aan huis!”

ANBOS en SKIN?

“Ik ben lid van ANBOS omdat ik het belangrijk vind dat er een brancheorganisatie is die onze belangen behartigt daar waar het belangrijk is. Daar merken we zelf misschien niet zoveel van, maar achter de schermen gebeurt er van alles wat we in ons eentje niet zo makkelijk hadden kunnen regelen. Als het gaat om het het SKIN Register dan wacht ik nog even af. Ik vind het op zich wel goed dat er een register is, maar ik kijk altijd eerst even de kat uit de boom voor ik ergens op af
stap. Dat doe ik ook met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van apparatuur en behandelingen. Laat het zich eerst maar bewijzen dat het van toegevoegde waarde is.”

Blunder/leuk verhaal?

“Niet zo zeer een blunder, wel hilarisch: Wachtend op een klant die wel vaker de afspraak vergat, maar dan altijd netjes kwam op het moment dat ik belde, app ik haar om te vragen of ze al onderweg is… kreeg ik als
antwoord: “Oh Angela, ik wil net het licht uitdoen in mijn hotelkamer in China!!” Ik schoot meteen in de lach, want ik kon me helemaal voorstellen hoe ze daar zat in die hotelkamer in China. Je snapt, die ging niet meer komen!! Ze vroeg meteen mijn rekeningnummer want dit kon natuurlijk echt niet (haar woorden).”

Hoogtepunt?

“Ik denk toch wel het moment dat ik de stap durfde te zetten om voor mezelf te beginnen. Had daar in loondienst wel vaker over nagedacht, maar durfde dan toch niet goed de stap te zetten. Bang voor de
onzekerheid in inkomen en of je wel genoeg klanten zou kunnen krijgen en het goed zou doen als zelfstandig ondernemer. Je moet toch een beetje
van alle markten thuis zijn en niet alleen maar een kei in je vak. En nu zijn we gewoon 16 jaar verder en ben ik blij dat ik toen de stap gezet heb!”

Toekomst van de beautybranche?

“De beautybranche zal er altijd zijn. In wat voor vorm dan ook! Vrouwen (en mannen) blijven hun uiterlijk belangrijk vinden. Nu na de lockdown merk je dat mensen ook echt behoefte hebben aan aanraking. Je kunt ook zeker online het een en ander aanbieden: huidadvies via teams of iets dergelijks, een online intakegesprek of workshop, maar die persoonlijke benadering en aanraking blijft belangrijk. Ik denk dat er ook een groep gaat zijn die liever in plaats van botox of fillers, gaat voor echte huidverbetering zoals bindweefselmassage en cupping en niet voor het instant effect. Immers verbeter je daarmee niet de kwaliteit van de huid.”

Beste tip ooit gekregen?

“Volg je eigen pad! En ik ben heel blij dat ik de eerste jaren in loondienst heb mogen werken. Deze ervaring heeft later bij het opstarten en ook nu nog erg geholpen.”

Tip voor starters

“Vooral voor de starters: denk goed na over hoe je je salon wil positioneren in de markt, onderscheid jezelf en denk niet dat je na 3 maanden al een volle agenda gaat hebben. Bij mij duurde het ook een jaar of 3 eer ik echt kon zeggen dat mijn agenda goed gevuld was. En zorg dat je zelf ook op de hoogte bent van de zakelijke kant van ondernemen: neem het handboek voor de startende ondernemer goed door, saaie kost ik weet het, maar dan kom je veel beter beslagen ten ijs.”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Sammy Gharieni ontvangt ‘A Life of Beauty’ Award op BEAUTY DÜSSELDORF 2022
Leren van vakgenoten by Angela Harzing – Innerface Huidverzorging