Gisteren kregen wij op Facebook een melding van een nieuwe facebookgroep: ‘Beautysector in de kou’. De boodschap: “Val jij ook tussen wal en schip? Krijg je (weer) geen overheidssteun? Strijd je met ons mee, wordt dan lid van onze groep Beautysector in de kou. We hebben een heel plan klaarliggen om aandacht voor onze sector te vragen.”
Wij van De Beauty Professional hebben inmiddels een kijkje gekregen in het plan. En de beautyprofessionals achter dit initiatief gaan voortvarend te werk. Vandaag zal er ook contact gelegd worden met ANBOS om samen op te kunnen trekken. De Facebookpagina heeft inmiddels meer dan 1.500 leden. De organisator: “Het is belangrijk dat salons lid worden van deze groep zodat we weten om hoeveel getroffen bedrijven het gaat.” In de facebookgroep zal bekend gemaakt worden wat de plannen voor de komende tijd zijn.
Wil jij meestrijden? Klik dan hier en meld je aan: https://www.facebook.com/groups/204990474590769/?ref=share
Je kunt hier de nieuw gestartte online petitie tekenen! https://secure.avaaz.org/community_petitions/nl/het_kabinet_passende_financiele_steun_voor_de_beauty_sector/?zCSlLrb
De initiatiefnemers van deze groep zijn Tamara van Dam, Stephanie Bijvoet-van Gareel, Debby Goedemans, Leonie Valentijn-Wenneker en Suzanne Dx.
De precieze beweegredenen voor actie heeft Tamara van Dam uitgebreid op haar facebook pagina gedeeld:
Beautysector staat in de kou
De beautysector probeert er nog iets van te maken en blijft positief om de kerst nog gezellig door te komen. Maar de werkelijkheid is anders. De media aandacht is altijd gegaan naar hoe zwaar de horeca het heeft. Maar nu de beautysector voor de tweede keer dicht moet en hier wederom weinig overheidssteun blijkt te zijn, valt ook voor velen van hen het doek als er niks wijzigt aan de overheidsregeltjes voor het toekennen van de steun. Het vet was al van de botten door de eerste lockdown. Toen vingen veel salons ook al bot omdat ze nu eenmaal aan huis hun bedrijf hadden. Er zijn leningen aangegaan en betalingsregelingen getroffen om toch verder te kunnen.
Bij hervatting van het werk leek iedereen het weer positief in te zien. Echter zeer plotseling kwam het bericht dat zij wederom hun deuren half december moesten sluiten. Onbegrijpelijk omdat medische contactberoepen gewoon mochten doorgaan.
Vijf weken verplichte sluiting! We vertrouwden op de overheidssteun. Maar bij het aanvragen van de verschillende steunmaatregelen die in het leven waren geroepen, bleek al snel dat men er weer niet aan voldeed. De regels lijken ontworpen te zijn om groeiende bedrijven in coronatijd de das om te doen. Aangezien de omzet van het vierde kwartaal vergeleken werd met de omzet van het vierde kwartaal in 2019. Dus als je omzetgroei hebt, heb je mooi pech. Terwijl omzetgroei ook kan betekenen dat je hogere lasten hebt. Onderaan de streep blijft er dan niks over.
Zou de tozo dan nog soelaas kunnen bieden? Nee hoor. Men kijkt naar het inkomen van de partner. Tja en die verdient natuurlijk al gauw boven de bijstandsnorm. Je mag leven van bijstandsniveau terwijl je kosten niet op bijstandsniveau zijn. Hoe dan? Vergoeding van personeelskosten dan? Ja misschien wel, maar toch een enkel geval wanneer je pas in oktober een personeelslid in dienst hebt genomen dan krijg je geen vergoeding omdat ze kijken naar de loonsom in juni. Een keiharde eis maar waarom? Voor die enkeling die het betreft? Ook diegene wil je niet ontslaan. Wanneer de deuren weer open mogen is het van belang dat je meteen op volle sterkte verder kan zodat je niet ten onder gaat.
Vijf weken gemiste omzet kunnen wij niet inhalen. Er is geen mogelijkheid dat klanten twee gezichtsbehandelingen in 1 maand gaat boeken of de nagels of wimpers binnen een dag weer laat bijwerken. In de sector is iedereen flink bezig om de schouders eronder te zetten, zo ondernemend als wij zijn. Men probeert producten aan de man (vrouw) te brengen om toch nog schamele beetjes bij elkaar te rapen. Maar de consument beseft niet dat een groot deel van deze omzet voor de leverancier is en er ook btw afgedragen moet worden.
Deze mooie bescheiden beroepsgroep staat vaak in de schaduw en probeert haar eigen boontjes te doppen. Hierdoor is niet bekend hoe hoog de nood is. Prachtige mooie goedlopende beautybedrijven laten we ten onder gaan. Zzp ers raken onder het bijstandsniveau. De overheid maakt deze sector arm.
De kans om corona te krijgen is net roulette. Sommigen krijgen het mild, sommigen heel erg en sommigen helemaal niet. Het lijkt wel of de regering hetzelfde principe loslaat op de ondernemers alleen bepalen zij wie zullen overleven of ten ondergaat.
Gerda Mintjes
27 december, 2020wij moeten geholpen worden.5 weken geen inkomen geen omzet en alle kosten lopen door.
Alle ZZpers moeten een beter steunpakket krijgen. wij hebben al een kleine marge op wat wij verdienen en nu voor de 2e keer de deuren sluiten zonder steun gaan velen van ons niet redden.
Ik kijk veel talk shows maar zie dit probleem nergens in voorkomen. Veel mensen denken dat wij goed ondersteund worden maar niets is minder waar. Heb zelf ook contact gezocht met hart van Nederland RTL 4 en omrop Fryslan.
Hun pakken het ook niet op niet eens een reactie terug.
Daarom ben ik heel blij dat we er met zijn allen hopelijk ruchtbaarheid aan kunnen geven.
Elma
3 januari, 2021Het is belachelijk dat we nergens op terug kunnen vallen. Het is een verplichte sluiting, maar ik krijg €0,- steun!!!!
Ik ben woest, en niet van plan om alles wat we hebben opgebouwd naar de klote te laten gaan!
Op naar de demonstratie op 17/1, Amsterdam!
Met z’n allen laten zien dat we het zat zijn!!!!!! We willen weer aan het werk! Allemaal! En stem allemaal in Maart op de FvD!!!!! Kabinet Rutte naar huis!
Herman
3 januari, 2021De actuele tozo regeling is door de overheid stilzwijgend afgebouwd naar aanvulling gezinsinkomen tot sociaal minimum.
In feite veroordeeld onze overheid zelfstandig ondernemende personen tot de bedelstaf.
Nicolette
4 januari, 2021Ik zal het wel zal redden maar ik weet dat velen dat niet kunnen en dus steun ik jullie actie. De sluiting van de contactberoepen stond op geen enkel niveau van de routekaart en er is ook geen enkel bewijs dat via die contactberoepen er een stijging van de “besmettingen” is. De sluiting is onnodig en voor velen rampzalig en kwam wat mij betreft volkomen uit het niets.
Monique
3 januari, 2021Ja want FVD staat wel voor ons klaar? Ongeacht ieders politieke voorkeur, niemand beslist hier in zijn eentje over. Het is voor iedereen klote maar niemand heeft de gouden tip om het virus aan te pakken. Ik ook niet, maar ben blij dat ik geen Mark Rutte heet.
Stella
7 januari, 2021??
Yvonne v Duijn
3 januari, 2021Zonder steun voor mij niet te doen. Help onze branche!!
Wendy Rozijn
3 januari, 2021Het is te gek voor woorden dat de werkgever al zijn verplichtingen na komt,voor de werknemers en zelf aan ons lot over gelaten worden. Heel triest.
Hilde
4 januari, 2021Woedend, boos, machteloos 22 jaar ben ik zelfstandige in deze branche. Als het een keer in die jaren minder ging, keek ik goed in de spiegel en een schop onder mijn eigen kont, kon ik mezelf geven. Nu voor de tweede keer dicht en niks krijg je. Ik werd werkelijk gek in de eerste weken als ik plaatselijk boodschappen ging doen. Iedereen kent je in het dorp. Iedereen hoort in de media dat we steun krijgen. ‘ Dus ach, hoe erg zal het zijn’.
Gek werd ik ervan, en dan maar vriendelijk blijven. Maar nu ik vertel dat er een sluiting aan zit te komen!? Echt Nederland doe je ogen open,. Ik kan niet meer….
Eigenaar van kapsalon
4 januari, 2021Wij als kapsalon lopen tegen het zelfde probleem aan nergens recht op en wel het personeel wat vorig jaar begonnen is doorbetalen! Idd de vergelijking met omzet 2019 is niet eerlijk als je toen nog alleen werkte en nu in nieuwe salon met personeel. Vandaag met het UWV gebeld maar er is niks voor .
Marianne
4 januari, 2021Het aow en kleine pensioentje van mijn man, gooit ons 4 euro boven het bijstands niveau.
Ik ben hier de kostwinner.
De ene dag komt het geld van mijn man binnen, de dag erna zijn alle vaste lasten afgeschreven, en staat de rekening op nul.
Er wordt helemaal geen rekening mee gehouden dat mensen ook leven naar twee inkomens.
Eigenaar schoonheidssalon
6 januari, 2021Jammer dat een slijterij wel als essentieel wordt gezien? en wij in de beauty branche maar moeten slikken en stikken. Drank maakt toch nog altijd meer kapot dan je lief is……
Overheid, k snap het allemaal niet zo goed.
Adriana
11 januari, 2021Nu 25 jaar werkzaam als schoonheidsspecialiste, onbegrijpelijk dat ze ons zo laten stikken. lees hier dat drank blijkbaar essentieel is, nou dacht het niet. vele winkels gewoon open, Kruidvat verkoop alles ook broeken enz Welkoop ook van alles en wij mogen niet op de hygiënische manier werken. om zo voort te bestaan. De klanten komen ook niets massaal bestellen.
Kunnen wij Klanten een bijdrage vragen om ons overeind te houden?? bv 25 euro per klant?? iemand over nagedacht ? ze kopen nu hun spulletjes snel ff online overal maakt niet uit waar. KLM moet blijven bestaan en wij dan??? Hopelijk is er morgen 1 lichtpuntje maar vrees van niet. Sterkte Dames