Een voor ieder bekend probleem: berichten buiten je werktijd. Reageer je meteen of wacht je tot de volgende dag? Vandaag vertelt Marli van Dijk, eigenaresse van Schoonheidssalon Lamar, wat zij doet om de balans tussen werk en privé te behouden.
In theorie kan ik een goede tip geven om werk en privé gescheiden te houden, namelijk om 2 verschillende telefoons te hebben. Een voor eigen privé gebruik en een voor de salon. Met WhatsApp Business is er een mogelijkheid om een automatisch afwezigheidsbericht in te stellen. Buiten werktijd ontvangt de klant dan een bericht meteen nadat hij of zij jou heeft bericht, zo weet de klant waar hij of zij aan toe is en jij hoeft je geen zorgen te maken over het feit dat de klant zich genegeerd voelt. In deze tijd willen de klanten het liefst meteen antwoord.
In de praktijk reageer ik eigenlijk toch altijd op de berichtjes die ik ontvang, of ik nou het automatische bericht heb ingesteld of niet. Alleen op zondag laat ik de bellers gaan, andere dagen stuur ik een berichtje met de vraag of het goed is als ik later die dag terugbel.
Toen ik mijn vriend vertelde dat ik gevraagd was voor het schrijven van dit column begon hij al te lachen: jij kan zeker werk en privé zeker niet gescheiden houden! Ik controleer regelmatig of ik berichten heb ontvangen, stel dat een klant echt ergens tegen aan loopt dan wil ik de klant zo snel mogelijk kunnen helpen en adviseren.
Kortom in theorie zijn er adviezen, maar in de praktijk leef ik ze zelf ook niet na! Maar ik ben vast niet de enige….?
Wat vind jij?