HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Leren van vakgenoten: Petra van der Werf – Lief voor nagels

Wat wil ik nu écht doen met mijn leven? Waar word ik nu écht gelukkig van? Als Petra van der Werf (35) in haar functie als manager tegen een burn-out aanloopt, wordt ze gedwongen haar levensgeluk op nummer één te zetten. Vrijheid is waar ze behoefte aan heeft, én haar hart volgen om een pad te bewandelen waar ze echt blij van wordt. Dat alles komt samen in haar werk als sportinstructrice én nagelstyling. Het blijkt een gouden combinatie!

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en zo ontdekt Petra na een zware periode dat ondernemen wel haar ding is. Je eigen agenda bepalen, mensen blij maken met wat jij voor ze kan betekenen en jezelf continu uitdagen om iets nieuws te leren. Als ze in 2019 de sprong waagt om zich te storten op het nagelvak gaat er een wereld voor haar open: “Deze branche kent zoveel disciplines. Er is zoveel te leren: van docenten, van collega’s onderling en van de klanten die je salon bezoeken. Als mensen met een goed gevoel mijn salon verlaten, dan word ik daar echt vrolijk van!”

Het vak leren
Voor het volgen van een vakopleiding komt Petra terecht bij BiBi’s Beauty & Supplies in Roosendaal. “Tijdens de opleiding ben ik erachter gekomen hoe veelzijdig dit vak is. Ik ben begonnen met de basis van de natuurlijke nagel en heb veel geleerd over de anatomie en pathologie van de nagel. Hier begint het allemaal mee en ik besef me hoe belangrijk onderdeel dit van het vak is. Vervolgens ben ik mezelf gaan verdiepen in de natuurlijke nagel in combinatie met het uitvoeren van een gelpolish behandeling. Ik heb diverse workshops gevolgd om ook disciplines als nail art onder de knie te krijgen. Het blijft van belang om per type klant te bekijken wat bij ze past. Welke type nagel heeft de klant? Wat voor werk doet iemand? Door het gesprek aan te gaan, probeer ik te achterhalen wat bij iemand past. Het is zo leuk om te zien dat je er zoveel verschillende kanten mee op kunt.”

Kennis delen
Petra leert nog altijd veel van haar collega stylisten. “Gaandeweg heb ik veel nagelstylisten ontmoet waar ik geregeld contact mee heb. In een groepswhatsapp wisselen we kennis uit en vragen we elkaar om advies. Het is heel waardevol om van elkaar te leren.” Petra runt haar nagelsalon inmiddels fulltime vanuit een aparte ruimte in de sportschool in Breda waar ze ook werkzaam is. Het leukste van ondernemen volgens haar? “Het stukje vrijheid dat je hebt. In mijn functie als manager heb ik meegemaakt hoe vervelend het is als je niet flexibel kunt zijn. Wilde ik wat eerder weg om een les in de sportschool te geven, dan was dit vaak onmogelijk. Ik werd gewoon tegengewerkt in hetgeen wat ik het allerleukst vind om te doen. Het stukje vrijheid wat je als ondernemer hebt, dat waardeer ik enorm. Ik plan mijn afspraken zelf in en nu kan ik eindelijk doen wat ik écht leuk vind.” Om bij te blijven in haar vak volgt Petra regelmatig trainingen. “Producten veranderen, kennis verandert, dat maakt dat ik voortdurend wil blijven leren. Ik lees veel over het vak, laat me inspireren door collega stylisten en volg diverse workshops over nieuwe producten en behandelingen.”

Unieke salon
De meest geboekte behandeling in haar salon? “De Natural Nail Treatment. Een verzorgde, korte nagel die er mooi uitziet.” Klanten kunnen in haar salon terecht voor het versterken en herstellen van de natuurlijke nagel en ze maakt verstevigingen en verlengingen met gel of acrylgel. Loveness is absoluut haar favoriete merk en hier is Petra inmiddels ook ambassadeur van. “Het merk is heel veelzijdig met een grote collectie aan kleuren, glitters en pigmenten. En we zijn gek op glitters in de salon toch? Maar ook komen er continu nieuwe producten bij, het merk is heel innovatief. Bovendien worden de producten niet op dieren getest, dat vind ik heel belangrijk. Dat is iets wat je met trots aan je klanten kunt vertellen.” Wat haar salon zo uniek maakt? “Ik durf mezelf echt een specialist op nagelgebied te noemen. Vaak genoeg heb ik salons bezocht die zomaar wat deden. Als ik vroeg naar een groen plekje op mijn nagel, wuifden ze het weg alsof het niks was. Nu ik zelf de opleiding heb gevolgd en bijvoorbeeld bacteriën herken, besef ik me pas hoe gevaarlijk dit kan zijn als je daar als nagelstylist geen verstand van hebt en klanten het verkeerde advies geeft. Met alle gevolgen van dien…” Petra is vastberaden haar klanten in alle adviezen te voorzien. En mocht ze zelf niet het juiste antwoord weten, dan vraagt ze haar collega stylisten om advies en kan ze er wellicht in de toekomst een cursus voor volgen.”

Social media & hoogtepunten
Om nieuwe klanten naar haar salon te trekken is Petra actief online. “Ik zit bijna dagelijks op mijn socials, zorg dat mijn website in orde is en besteedt aandacht aan de vindbaarheid van mijn salon op Google. Door in mijn salon een goede kwaliteit te bieden komen klanten hopelijk ook dankzij mond-tot-mondreclame.” Nieuwe klanten probeert ze vooral te informeren met hetgeen dat ze kan bieden, collega’s hoop ze vooral te inspireren. “Zo werkt dat andersom ook. Ik kijk wat collega stylisten online doen om daar weer van te leren.” Het hoogtepunt van haar carrière? “Ik vind het zo mooi als iemand mijn salon binnenstapt en zich bijna schaamt voor zijn of haar nagels, en na afloop lopen ze zo trots als een pauw mijn salon uit. Dat vind ik ontzettend leuk om te zien.” Ook op social media laat ze deze voorbeelden graag aan haar klanten zien. “Of het nu een nagelbijter is of iemand met dunne en zwakke nagels, als stylist kun je er weer prachtige nagels van maken.”

Toekomst
Hoe Petra de toekomst van de nagelbranche voor zich ziet? “De lockdown heeft ervoor gezorgd dat veel mensen met hun eigen nagels aan de slag zijn gegaan. En dat heeft voor een stukje bewustwording van ons vak gezorgd. Wat is het gevolg als je eenmaal een contactallergie hebt? Of een acrylaatallergie? Stylisten kunnen dit signaleren, deze kennis en vaardigheden heb je pas als je de juiste opleidingen heb gevolgd. Het is een belangrijke rol en ik hoop dat deze bewustwording in de toekomst blijft groeien.” De beste tip die ze ooit kreeg met betrekking tot ondernemen? “Ga niet te laag zitten met je prijzen. Wees niet bang om een normaal tarief te vragen. Als ondernemer is het belangrijk dat je een rekensom maakt: wat kost een product? Hoeveel tijd ben je bezig met een behandeling? Wat kost het huren van een ruimte? Je verzekeringen. Op basis van dit totaalplaatje kun je pas je prijzen berekenen. Maak voor jezelf deze rekensom en wees niet bang om een realistische prijs te vragen. Naar de kapper ga je ook niet voor 20 euro.”

Ten slotte is Petra nieuwsgierig hoe andere nagelstylisten te werk gaan: “Hoe maak jij jezelf uniek in dit vak? Hoe zorg jij ervoor dat klanten naar jouw salon komen?”

Laat het Petra hieronder weten!

Wil jij ook jouw verhaal delen met jouw vakcollega’s? Stuur dan een mailtje naar: info@beauty-pro.nl.

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 Comment
Vorige
Vele soorten Ombre Brows… de techniek in de vingers
Leren van vakgenoten: Petra van der Werf – Lief voor nagels

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord