HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Starters in de nagelbranche: Marjorie Oskam

Op 6 oktober 2021 schreef Marjorie Oskam haar bedrijf ‘Nagelgeluk’ in bij de KvK. Maar de echte start was in 2007, toen zij de opleiding afgerondde. “Alleen ben ik toen nooit begonnen, maar als marketing- en communicatieadviseur blijven werken. Vorig jaar begon het toch te knagen en heb ik mijn plannen – na veel bijscholing en het maken van een ondernemingsplan – doorgezet.” Lees hier het verhaal van Marjorie, die ook heel graag in contact komt met collega nagelstylisten om professionaliteit en gezelligheid met elkaar te delen.

Welke opleiding heb je gedaan en heb je nog ergens gewerkt of ben je meteen gestart
met je eigen bedrijf?

“In 2007 werkte ik als communicatieadviseur bij ProVoet, de brancheorganisatie voor pedicures. Als we beurzen draaiden was het altijd gezellig met de meiden van Nail Care Manon. Tijdens de opbouw maakten we altijd een praatje…. Binnen hun team was en is het altijd gezellig. Al die nagelspullen, ik vond het geweldig! Al grappend zei één van de meiden: ‘Dan kom je toch de opleiding bij ons doen?’…. Zo gezegd, zo gedaan. Ik schreef me in voor de opleiding allround nagelstylist, toen nog met acryl én gel.”

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?
“Toen het vorig jaar begon te knagen en mijn plannen een serieuze stap kregen, ben ik me gaan verdiepen in welke bijscholing ik wilde doen. Ik vind het belangrijk om up-to-date te zijn. Nieuwe technieken, leren finetunen en inspiratie opdoen om mezelf te verbeteren. Ik kwam uit bij Melanie Tennekes. Daar heb ik vorig jaar een omscholing voor acrylgel met freestechnieken gevolgd. Bij Manon heb ik alle technieken van biab tot gel gefinetuned. Na die bijscholingen ben ik begonnen met de voorbereidingen op bedrijfsmatig vlak. De website, social media, maar ook verzekeringen en het kiezen van een bank. Daar ging nog best wat tijd in zitten, ondanks dat ik er vanuit mijn andere job veel ervaring mee heb.”

Wat waren jouw eerste stappen naar je eigen salon?
“Ik heb veel gehad aan mijn vriendin Heidi Doorn, als zij niet had doorgezet, dan was ik nooit begonnen. Ik vond het toch een grote stap. Maar bij toeval kwam ik een parttime marketing- en communicatiefunctie tegen die ik wel kon combineren met zelfstandig ondernemen. Een gesprek met Gerrie mijn boekhouder leverde een flinke to-do lijst op met punten. Die ben ik gewoon puntsgewijs gaan regelen. De website en de social media, daar kwamen 2 nichtjes goed van pas. Zij hebben me geholpen met professionele foto’s en een mooie website.”

Werk je vanuit huis of heb je een bedrijfspand? En werk je fulltime of parttime?

“Ik werk parttime bij een werkgever (16 uur). En de overige uren ben ik gestart met Nagelgeluk. In principe is de salon 5 middagen van 13.00-17.00 uur open. Soms, maar alleen als ik zin heb, pak ik een avond of zaterdagmiddag mee. Mijn studio is aan huis op de eerste etage. Daar heb ik de werkkamer nu zo ingericht dat ik beide jobs kan doen.

Ik reserveer 1,5 uur per klant en een half uur tussendoor om alles goed schoon te kunnen maken. Dat half uur geeft ook de ruimte om iets extra’s aan nail art te doen. Daar krijg ik energie van!

Ik heb wel overwogen een ruimte te huren bij een schoonheidsspecialiste. Met name vanwege het klantenbestand, maar ik zag op tegen de huur. En ik had daarmee het gevoel dat ik mijn flexibiliteit verloor. Ik vind het nu lekker dat ik niet HOEF te werken als ik daar geen zin in heb. Met hoge kosten die elke maand weer terugkomen voelde dat niet goed.”

Heb je een website? Zo ja, heb je die zelf neergezet? Of laten doen? Hoe ging dat in zijn werk?
“Ik heb een WordPress website gemaakt samen met nichtje Julia. Zij heeft ‘m gebouwd. Ik heb alle content, visuals en fotografie aangeleverd. Ik plaats er regelmatig nieuwe foto’s op. Een webshop heb ik niet, maar wie weet in de toekomst…”

Waar heb jij alle salonbenodigheden vandaan gehaald? Wat voor inrichting heb je? Waar heb je je laten adviseren?
“Ik heb wel goed nagedacht en rondgekeken. Veel gezocht op reviews en Pinterest. En toen gekeken naar wat ik mooi vind. Mijn tafel heb ik samen met mijn vader gemaakt, samen met de lamp, gewoon bij de Ikea. Tijdens de bijscholingen heb ik veel producten gekocht, maar ook werkmaterialen. De afzuiging, dat was mijn eerste echt grote uitgave, een Shemax, ik was op slag verliefd 😍. Maar ook de Urban Nails werklamp, die bleek tijdens de scholing zo fijn, die kon ik niet laten liggen. Mijn laatste aankoop was een goede ergonomische zadelkruk. Daar heb ik veel profijt van. Qua kleuren en producten ben ik nog zoekend. Ik heb niet alles van één merk. In de toekomst is dat een mooie verbeterstap.”

Wat zijn jouw specialisaties? Welke behandelingen doe je in de salon? En met welke merken werk je?
“Ik ben allround nagelstylist, ik vind het belangrijk de juiste keuze voor de klant te maken. Of dat nou een biab, gellak of verlenging is. Soms is het even zoeken, naar welk product blijft het beste zitten bij deze klant? En nail art dat vind ik zelf heel leuk om te doen, maar dat wordt weer niet zoveel gevraagd in de salon.

Op dit moment werk ik bij gelnagels met de producten van NCM en ProNails. Voor acrylgel en biab met het merk Urban Nails. Ik werk met de kleuren van Urban Nails, PG en Revolution.

Ik vind het verschil in kwaliteit en kosten voor verbruiksmaterialen als handschoenen wel groot. Het liefst bestel ik dat gewoon bij één vaste leverancier, maar doordat de maat van de handschoenen vaak is uitverkocht koop ik te pas en te onpas en dus ook soms te duur in. Dat is zuur geld, zeker nu door de lockdown de inkomsten een tijdje stil hebben gelegen. Ik heb nog geen buffer waar ik even mee vooruit kan.”

Je zit als starter wellicht niet dagelijks vol. Wat zijn jouw eerste stappen geweest om klanten te werven? Via welke media (online en offline) maak je reclame voor jouw salon en op welke manier?
“Ik ben gestart met een flyer en een oproep onder vriendinnen. Veel nieuwe klanten komen nu via via binnen. Ik post regelmatig op social media. Maar binnenkort komt er ook een free publicity artikel in de regionale krant. En via Google komen mensen ook gewoon ‘aanwaaien’. Ook zet ik af en toe een lijntje uit naar andere beauty professionals zoals kappers en schoonheidsspecialisten.”

Loop je nog tegen dingen aan als starter waarvan je vindt dat het duidelijker moet of kan bij verschillende instanties / leveranciers / brancheorganisaties?
“Ik vind dat je zelf verantwoordelijk bent voor je informatievoorziening. Weet je iets niet, dan zoek je het op!”

Wat zijn je toekomstplannen met de salon? Waar wil je staan over 5 jaar? En over 10 jaar?
“Ik heb in mijn andere job altijd veel begeleiding gegeven aan afstudeerstagiaires. Juist dat stukje begeleiding en het overdragen van kennis, dat vind ik hartstikke leuk. Daar zou ik in de toekomst ook binnen de nagelstyling graag iets mee doen.

En verder gewoon genieten van het werken met mensen. En mensen blij de deur uit zien gaan, dat is eigenlijk voor mij het belangrijkste.”

Hoe heb jij je prijzen bepaald voor de behandelingen? Heb je nog openingsacties gehouden? Hoe wil je dit in de toekomst gaan doen?
“Ik heb voor het ondernemingsplan een concurrentieanalyse gedaan. En een overzicht gemaakt van de bedrijfskosten. Op basis daarvan heb ik een prijslijst vastgesteld die rekening houdt met een reëel uurloon.”

Nog andere dingen waar je als starter tegenaan liep en die je nog als tip kunt geven aan anderen die willen starten?
“Ik zou het fijn vinden om met een collega elkaars nagels te doen en informatie uit te blijven wisselen. Een leuke mix van gezelligheid en professionaliteit. Dit blijkt lastig om in de praktijk uit te voeren…”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
11 en 12 maart: met korting naar de Massage en Complementair vakbeurs
Starters in de nagelbranche: Marjorie Oskam