hannah staat bekend om huidverbetering, maar zet zich ook sterk in voor maatschappelijke initiatieven. Waarom is dit zo’n belangrijk onderdeel van jullie bedrijfscultuur?
Monica: “Bij hannah geloven we in de kracht van samen iets betekenen voor een ander, of dat nu voor de huid is of een goed doel. Onze bedrijfscultuur gaat over mensen helpen de beste versie van zichzelf te zijn c.q. te worden. Dit geldt voor onze medewerkers, huidcoaches én de eindgebruiker. Het gaat over geven en krijgen, niet nemen.”
Hoe past de slogan ‘hannah because we care’ bij de manier waarop jullie ondernemen?
“Onze slogan ‘hannah because we care’ is niet zomaar gekozen – het zit in ons DNA om ons in te zetten voor maatschappelijke initiatieven. Zonder sociale verdieping zijn we plat aan het ondernemen, en dat willen we niet. Als je een succesvolle onderneming runt, kan je delen, en hoe beter dan met initiatieven waar je om geeft? Natuurlijk moet je winst maken voor een gezonde onderneming, maar er is altijd ruimte voor. Dat kan financieel, al is aandacht vragen voor en helpen met maatschappelijke initiatieven ook mogelijk. Samen maken we impact.”
Jullie doen mee aan de 538 Ochtendrun voor het Prinses Máxima Centrum. Wat heeft jullie gemotiveerd om juist dit doel te steunen?
“Als CEO kan je van alles verzinnen, maar je medewerkers meenemen in het verhaal is minstens zo belangrijk. Kinderen met ziektes zoals kanker raken eenieder, en daar mag ook best inzet voor getoond worden in plaats van alleen maar centen storten.”
Zijn er persoonlijke verhalen of ervaringen binnen hannah die deze keuze extra betekenisvol maken?
“Natuurlijk, wij zijn vrouwen, en velen van ons ook moeder. We zouden willen dat niemand in de situatie terechtkomt waarin je gebruik moet maken van het Prinses Máxima Centrum. We beseffen maar al te goed hoe belangrijk het is om kinderen met kanker en hun families te steunen. Onze samenwerking met het Alexander Monro Ziekenhuis is direct te herleiden naar onze founder Hannie Hakze. Zij overleed aan de gevolgen van borstkanker, toen de diagnose en behandelingen nog niet zo goed werden begeleid als nu in dit specialistische centrum.”
De hondenwasstraat voor Stichting Hulphond Nederland is een creatieve actie. Hoe is dit idee ontstaan en wat hopen jullie ermee te bereiken?
“Al jaren zijn we sponsor van Hulphond Nederland. Tegenwoordig gaat dit verder dan alleen hulphonden voor of bij een beperking. Bijvoorbeeld een hond in de bieb die luistert naar kinderen die aan het voorlezen zijn. Een wasstraat financieren voor het opleidingscentrum in Herpen is voor ons natuurlijk vanzelfsprekend. Stap 1 in huidverbetering is de huid goed reinigen, bij voorkeur hydrofiel. Dus wassen zit in ons DNA, en hoe fijn is het om dit ook te kunnen betekenen voor het goede doel?”
Wat betekent de samenwerking met Make-A-Wish voor jullie en op welke manier dragen jullie bij aan het vervullen van kinderwensen?
“We hebben vanuit Miss Nederland de “erfenis” van Prinses Sterre. Een van onze dames krijgt geregeld het verzoek om als Prinses Sterre met een heel ziek kindje de dag door te brengen, te dansen, te shinen en te spelen. Hiermee hopen we een klein lichtpuntje te zijn voor kinderen en hun familie die het ongelooflijk moeilijk hebben. Daarnaast zijn wij Wish Maker. Dit houdt in dat wij garant staan (ook financieel) voor spoedwensen. Daar hoef ik toch niets aan toe te voegen.”
Welke impact hopen jullie met deze initiatieven te maken, zowel binnen als buiten de beautybranche?
“Met deze initiatieven laten we bij hannah zien dat zorg verder gaat dan huidverbetering – het draait om mensen, dieren en maatschappelijke betrokkenheid. Want samen kunnen we écht een verschil maken, because we care. Een goed voorbeeld doet goed volgen. Laat zien waar je maatschappelijk voor staat. Of de branche het nu waardeert of niet, wij varen er wel bij. Als bedrijf zijn wij ongelooflijk trots dat we dit kunnen doen.”
De overgang van Miss Nederland naar het platform ‘Niet Meer Van Deze Tijd’ is een grote verandering. Hoe zien jullie dit initiatief binnen de bredere beweging voor empowerment?
“Met liefde, begrip en respect voor elkaar. Samen bouwen aan een wereld waarin we elkaars verschillen omarmen en elkaar steunen. Een platform dat jonge mensen inspireert om zichzelf te zijn in een snel veranderende wereld. Door middel van persoonlijke verhalen, interviews, podcasts en creatieve projecten willen we verbinden en empoweren. Een kroon voor eenieder, niet alleen voor een winnaar van een competitie. Het is altijd onze bedoeling geweest bij Miss Nederland.”
De nieuwe podcast ‘Tikkie Anders’ richt zich op inspirerende verhalen. Waarom is deze vorm van storytelling belangrijk voor jullie?
“In deze podcast neemt eindredacteur Amber je mee in echte verhalen, met in elke aflevering een inspirerende gast. Een nieuwe manier om jongeren en iedereen die zich aangesproken voelt te inspireren en te versterken. Persoonlijk ben ik geen podcastluisteraar, maar een lezer. Echter, de Gen Z-generatie leest niet meer, en juist deze groep willen we heel graag bereiken. Daarnaast is het gesproken woord anno 2025 ook krachtiger dan het geschreven, hoe cru dat ook is.”
Hoe kunnen schoonheidsspecialisten en andere professionals in de beautybranche bijdragen aan maatschappelijke initiatieven?
“Dit kan natuurlijk iedereen voor zichzelf bepalen, als het maar uit je hart komt. En het hoeft niet altijd met geld. Organiseer eens iets bijzonders, bijvoorbeeld een prinsessendag op je zaak met kansarme kinderen, vrijwilligerswerk in de buurt, etc.”
Wat zou je willen meegeven aan andere bedrijven die sociale betrokkenheid willen integreren in hun ondernemerschap?
“Simpel met één woord: DOEN!”
Wat vind jij?