Bloggen leek een tijdje van zijn troon verstoten te zijn door alle hippe social mediakanalen. Maar de blog is bezig met zijn comeback! Waarom? Omdat een blog websitebezoekers (lees: potentiële klanten) aantrekt en je kan helpen aan meer omzet. Dat zit namelijk zo: Tekst: Lianne van Houtum, Bureau van Houtum
Je vindbaarheid
Een blog is een simpele manier om de vindbaarheid van je website te verhogen. Het is ideaal om veel gezochte termen vaak te noemen op je website, zonder dat het een opsomming wordt. Daarnaast kan het je ook helpen om meer ‘interne en externe links’ te verkrijgen. Interne links zijn verwijzingen binnen je eigen website. Heb je een blog over acne geschreven, dan kan je daarin natuurlijk prachtig verwijzen naar een specifieke behandeling op je site of een product in je webshop.
Blogs en artikelen (zoals deze) op andere websites zorgen voor meer externe links. Links van een andere website naar de jouwe. Ook dit helpt je om beter vindbaar te worden in Google. Wanneer andere websites naar jouw website verwijzen dan indexeert Google dit en kent dat waarde toe, waardoor jij wellicht net even eerder naar voren komt dan je concullega. Kan dus best interessant zijn!
Expertstatus
Een blog zorgt ervoor dat je kunt laten zien dat je veel weet over een specifiek onderwerp. Blog dan ook niet zomaar in het wilde weg, maar beperk je tot jouw vakgebied. De lezer zal op die manier inzien dat jij dé persoon bent bij wie ze terecht kunnen met hun vraag of probleem. Zelf probeer ik er altijd voor te zorgen dat mijn teksten ook te begrijpen zijn voor mijn doelgroep en dus niet te veel over de ‘technische kant’ door te gaan.
Het daagt je uit
Als je een passie hebt voor je vak dan is het hartstikke leuk om te bloggen. Weest niet bang dat je geen expert bent op het gebied van schrijven. Er is niemand die dat van je verwacht. Een spelfout hier en daar is echt geen ramp in een blog. Natuurlijk is het fijn als je verhaal prettig leesbaar is, maar het gaat er vooral om dat je adviezen kunt geven en kunt vertellen over je vak. Het daagt je bovendien uit om op de hoogte te blijven, nieuwe trends en ontwikkelingen te volgen en je te verdiepen in bepaalde thema’s. Dus je leert zelf ook bij!
Je helpt er mensen mee
Door je blog kan je twijfels wegnemen. Soms zit iemand met een vraag waar hij/zij nèt even wat meer over wil weten of onzeker over is. Als jij een blog schrijft over huidverbetering bij mannen, kan dat misschien net iemand over de streep trekken die nog twijfelde. Of denk eens aan laserontharing in de meer ‘intiemere gebieden’. Stel dat je dat best een stap vindt en je er meer informatie over zoekt; hoe fijn is het dan om een geruststellende blog te lezen van iemand die dit dagelijks doet.
Het is simpel en duurzaam
Een blog geeft, in tegenstelling tot social media, geen druk en snelle vergankelijkheid. Je kunt zelf bepalen wanneer je een blog plaatst en hier de momenten voor kiezen waarop jou dat het beste uitkomt. Bovendien heeft een blog een langere ‘houdbaarheid’ dan een social media post, die vaak na een paar dagen al nauwelijks meer bekeken wordt.
Een blog toevoegen aan je website is dus iets dat ik zeker aanbeveel. Dit zou vrij eenvoudig te realiseren moeten zijn. Als je hierover twijfelt mag je altijd even contact met me opnemen voor advies.
Kortom; een blog (al dan niet geïntegreerd in je eigen website) is een prachtige marketingtool. Je verhoogt je vindbaarheid, je profileert jezelf als expert in jouw vakgebied, het is goed voor je ontwikkeling en je helpt er mensen mee. Lijkt me best de investering in tijd waard toch?
Wil je meer weten, een blog aan je site toevoegen of gewoon een keer kennismaken? Aarzel niet me een berichtje te sturen! www.bureauvanhoutum.nl
Wat vind jij?