HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Vitamine C en de collageensynthese

Verreweg de meeste collega’s in de beautybranche reageerden spontaan: “met vitamine C!!”, als ik vertelde dat ik een boek aan het schrijven was over hoe je collageen van binnenuit met voeding kunt versterken. En dat antwoord klopt natuurlijk ook, want vitamine C is de belangrijkste vitamine die een rol speelt bij de synthese van collageen. Ik was dan ook verbaasd dat er toch nog zoveel méér vitaminen en ook mineralen betrokken blijken te zijn bij de synthese van dit belangrijke eiwit. Wat dacht je van vitamine B6, B11 en mangaan en zwavel? Daarover in één van de volgende columns meer. Nu eerst de beurt aan vitamine C.

Wat doet vitamine C voor de huid en ons lichaam? Vitamine C, ook bekend als ascorbinezuur, is een in water oplosbare vitamine die in verschillende voedingsmiddelen wordt aangetroffen. Ons lichaam kan deze vitamine niet opslaan. Daarom is het nodig om iedere dag voeding te eten of te drinken, die vitamine C bevat.

Het lichaam heeft vitamine C nodig voor verschillende functies. Ik noem een paar voorbeelden:
– Vitamine C helpt ons lichaam om ijzer te absorberen;
– Het versterkt ons immuunsysteem;
– Het bevordert de wondgenezing;
– De antioxiderende activiteit van vitamine C kan ontstekingen helpen verminderen;
– Vitamine C helpt het lichaam collageen, L-carnitine en een aantal neurotransmitters te produceren;
– In ons lichaam werkt vitamine C als antioxidant bij het verwijderen van ongewenste stoffen, de zogenaamde reactieve oxidatieve soorten (ROS).

ROS zijn stoffen zoals vrije radicalen. Vrije radicalen zijn verbindingen die worden gevormd wanneer ons lichaam het voedsel wat we eten omzetten in energie. Maar denk ook aan vrije radicalen die ontstaan door luchtvervuiling, UV-straling van de zon en sigarettenrook. ROS kunnen leiden tot oxidatieve stress, wat weer kan leiden tot celbeschadiging.

Wist je dat mensen die roken, 35 mg meer vitamine C per dag nodig hebben dan niet-rokers? Dit komt onder andere doordat de sigarettenrook de behoefte van ons lichaam aan vitamine C verhoogt om zo de schade die het veroorzaakt, te kunnen herstellen.

Vitamine C en de collageensynthese Vitamine C is essentieel voor de synthese van collageen: het beïnvloedt niet alleen de hoeveelheid collageen dat wordt aangemaakt maar ook de kwaliteit van het collageenmolecuul. Bovendien dient vitamine C als cofactor voor het aminozuur proline en de enzymen prolysyl en lysyl hydroxylase. Deze enzymen zijn verantwoordelijk voor het stabiliseren en verknopen van de collageenmoleculen. Een ander mechanisme waardoor vitamine C de collageensynthese beïnvloedt is dat het bepaalde stoffen stimuleert die op hun beurt weer de genexpressie van collageen stimuleren.

Vitamine C op de huid
Klinische studies hebben aangetoond dat het actuele gebruik van vitamine C de productie van collageen verhoogt in zowel de jonge als verouderde huid. [1, 2]
Al deze verschillende en essentiële functies van vitamine C, onderstrepen het belang van het nuttigen van vitamine C rijke voeding. Eventueel ondersteund door een voedingssupplement en het gebruik van een product met vitamine C voor de huid. Interessante informatie om met je klant te delen zodat je goed kunt onderbouwen wat het belang van vitamine C is bij het krijgen en/of behouden van een stevige, stralende huid.

Welke voeding bevat het meeste vitamine C?
De beste bronnen van vitamine C zijn vers fruit en groenten, zoals:
– Guave
– Rode paprika
– Zwarte bessen
– Spruitjes
– Peterselie
– Boerenkool
– Tuinbonen
– Sinaasappels
– Kiwi’s
– Aardbeien

Door hitte en koken in water kan echter een deel van het vitamine C-gehalte in deze voedingsmiddelen worden vernietigd, dus rauw voedsel eten is het beste. Maak daarom bijvoorbeeld eens een lekkere smoothie van (rauwe) boerenkool: één of twee handen vol (ongeveer 50 gram), een banaan, 200 ml vers sinaasappelsap of plantaardige melk. Wat stevia voor een zoetje en dan: blenden maar!! Als vervanging van brood tijdens de lunch is dit een aanrader! Eventueel een avocado toevoegen en je hebt de hele middag geen honger meer!

Tip: schenk de smoothie over in kleine borrelglaasjes en laat je klant eens kennis maken met dit vitamine C bommetje. Geef het recept op een leuk kaartje mee in een tasje met een proefje van een product dat vitamine C bevat of een kortingscoupon voor een collageenbehandeling.

Astrid Koole, schrijfster van het eerste collageenkookboek: ‘Wat zie jij er lekker uit’. www.collageenkookboek.nl

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
Werk en privé in balans: Ingrid Hendriks
Vitamine C en de collageensynthese