Leren van vakgenoten: Martine Karlas van Het Schoonheidsgeheim

Martine Karlas is 52 jaar en de trotse eigenaresse van salon Het Schoonheidsgeheim. Op haar 21ste behaalde zij haar diploma, maar ze is er ook een aantal jaren tussenuit geweest. “In 2004 startte ik de salon op en ben ik de boeken weer ingedoken en de praktijk gaan opfrissen. Ik ben heel blij dat ik terug ben gegaan naar dit vak, want dit werk vind ik zo ontzettend leuk. De huid is een interessant onderdeel van het lichaam en vertelt veel over hoe het met je gaat. Stress, verdriet en lifestyle zijn daarbij voor een groot deel bepalend hoe het ervoor staat en welke kant het op gaat. Het contact met de klanten vind ik heel belangrijk en dat maakt ook dat ik extra plezier heb in mijn werk.” Hoe ervaarde Martine de eerste lockdown? En de tweede? En wat maakt haar salon succesvol? Lees snel verder en be inspired!

Wat heb jij tijdens de eerste lockdown gedaan? En wat doe je nu?
Tijdens de eerste lockdown heb ik niet achterover gezeten. Ik zat toen echt in de modus: stilstaan is achteruitgaan. Dus ik ging juist heel veel doen. Ik ben in die periode vooral bezig geweest met het ontwikkelen van online mogelijkheden voor klanten. Die wens had ik al langer en ineens was daar alle tijd voor. Uiteindelijk is er ook een nieuwe website gekomen.

Ook had ik iedere dag contact met een collega en schreven we ieder een eigen lijstje van 3 to-do’s op voor de volgende dag.  Daar gaven we dan eventueel feedback op of stelden vragen aan elkaar. Dat hielp om focus te houden. Voor ons beiden was dit heel waardevol. We hebben uiteraard nog steeds contact.

Ik volgde een aantal webinars en online trainingen. Geweldig dat veel bedrijven dit in no-time gingen aanbieden. Verder ging ik video’s maken en plaatste ik vaker berichten op social media. Dat die video’s niet de schoonheidsprijs verdienen vind ik niet erg. Het durven en doen is eigenlijk het belangrijkste. Daar moest ik steeds een drempel voor over. En nu soms ook nog trouwens.

Deze 2e lockdown vind ik lastiger. Ik stond helemaal ‘aan’. Want deze tijd is natuurlijk top-tijd in onze branche. Om te accepteren dat we weer de deuren dicht moeten doen kostte me echt moeite, met name omdat een lockdown zoveel extra schade meebrengt, ook op andere gebieden en voor iedereen.
Zoals ieder jaar heb ik vrij tussen kerst & oud en nieuw. Voor kerst ben ik bezig met bestellingen rondbrengen. Dat deed ik al vaker maar nu is het extra leuk om mijn klanten toch nog even live te zien. Ook deze keer plaats ik weer vaker op social media om klanten advies te geven en over producten. Verder ga ik een nieuw jaarplan voor 2021 maken om de grote lijnen uit te zetten.

Wat doe je om in contact te blijven met je klanten/potentiële klanten?
Ik schrijf altijd een “nieuwsbrief” naar mijn vaste klanten. Dat doe ik al vanaf de dag dat ik mijn salon startte. Ik vind het leuk om mijn klanten zo breed mogelijk te informeren dus niet alleen over producten en behandelingen. Maar ook over voeding, beweging en ontspanning. Daarnaast zijn WhatsApp business en de opties op social media ook handig om contact te houden, zowel voor mijn klanten als voor mij.

Hoe probeer jij nog omzet binnen te halen?
Er valt natuurlijk enorm veel weg nu de behandelingen niet gegeven kunnen worden dus omzet zit nu alleen in productverkoop. De meeste klanten zijn erg trouw aan mijn merk. Het zit ‘m nu dus in extra verwennerij van bijvoorbeeld peelings, maskers en ampullen als ze die nog niet gebruiken.

Wat ga je doen als blijkt dat dit langer gaat duren dan 19 januari?
Oeps, ik hoop van niet. Maar dan zal ik mijn huidige klanten online gaan adviseren. En nieuwe klanten kunnen daar ook voor afspreken.

Welke opleiding(en) heb je gedaan?
Ik deed de opleiding MBO uiterlijke verzorging bij De Schans in Amsterdam. Daar zat ook het Middenstandsdiploma bij. Ik heb een aantal waardevolle massagetrainingen gevolgd. Daarnaast ben ik sinds 2016 gezichtsreflextherapeut. Daarna ben ik ook hand- en neurovoetreflextherapie gaan doen.

Wat is jouw specialisatie?
Ik heb mij gespecialiseerd in natuurlijke methodes voor huidverbetering door middel van verschillende soorten gezichtsmassages. Ik volgde trainingen over cosmetica-ingrediënten, huidanalyse, voeding algemeen, voeding bij huidproblemen maar ook over ademhaling, stress en het hormonaal systeem.
Al deze zaken hebben invloed op hoe je er uitziet en hoe je je voelt. Hiermee kan ik mijn klant precies die info geven die voor haar het snelst resultaat zal geven. Een klant zal met goede uitleg eerder gemotiveerd zijn om iets te doen of te veranderen. Zowel qua behandelingen, producten als aanpassingen in haar lifestyle.

Werk je alleen of met een team?
Ik werk alleen. Dat heeft veel voordelen. Als ik keuzes maak is makkelijker om het in je eentje in beweging te brengen. Tegelijkertijd heeft alleen werken ook een nadeel. Je ‘moet’ het zelf doen anders gebeurt er niets.

Werk je vanuit huis of heb je een bedrijfspand?
Ik werk vanuit huis, inmiddels op de 3e locatie. O wat heb ik mijn klanten aangedaan! Gelukkig was het steeds niet heel ver weg. Alle klanten zijn eigenlijk steeds meegegaan of weer teruggekomen. Iedere keer werd de salon mooier en nu zit ik helemaal op een mooie locatie. Als je het dorp binnenrijdt voel je de rust al zeggen mijn klanten.

Werk je fulltime of parttime met de salon?
Qua uren aan behandelingen is het parttime. Maar zoals je weet komt er achter de schermen nog veel bij kijken. In totaal werk ik meer dan fulltime.

Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht?
Er zijn 5 gezichtsbehandelingen die qua samenstelling hetzelfde zijn maar met verschillende soorten gezichtsmassages. Hiermee kan ik alles doen om de klant het beste resultaat te geven. Het wordt altijd een op-maat behandeling. De populairste behandelingen zijn de bindweefselmassage en de Japanse Cosmo Faceliftmassage. De laatste is ontstaan uit de gezichtsreflexologie. Dat is hele mooie massage omdat het diepe ontspanning brengt maar ook een heel goed resultaat voor de huid heeft.

Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’ / het hebben van een eigen salon?
De vrijheid die je hebt om je bedrijf zo vorm te geven dat het bij mij past en bij mijn klant.
Dat staat niet stil. De ontwikkeling die je zelf doormaakt, onder andere door te leren en naar de branche te kijken, neem je ook mee in je bedrijf. Mijn bedrijf nu is een ander bedrijf dan ik startte in 2005. En gelukkig maar!

Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
Ik volg graag trainingen of lezingen. Wel word ik kritischer. Heb ik er echt wat aan? Wat ga ik er mee doen? Vraag ik mezelf dan van te voren.
Ik lees graag vakbladen en -boeken. Uitwisseling met collega’s is ook leerzaam en leuk. Ik heb een netwerk met fijne collega’s.

Wat is/zijn jouw favoriete merk(en) en waarom?
Ik werk met Dr. Baumann sinds 2005 en ik heb 2 merken supplementen. Ik sta achter de visie van deze merken. En natuurlijk vanwege de mooie resultaten. Uiteindelijk is dat wat de klant wil. Ik heb een paar keer serieus overwogen om een 2e cosmeticamerk erbij te nemen maar nee, uiteindelijk was het geen toegevoegde waarde voor mijn klanten dus ik heb het niet gedaan.

Wat maakt jouw salon uniek?
Ik wil vrouwen zelf de touwtjes in handen geven om er goed uit te zien en lekker in haar vel te zitten. Behalve dat de klant bij mij in de stoel kan plaatsnemen gaat het erom wat zij zelf iedere dag voor zichzelf doet. Zowel qua huidverzorging maar ook qua lifestyle. Bewustwording en dan keuzes maken is waar het om draait. Daar moet de klant dus wel moeite voor willen doen.
Iedere 6 weken in de stoel liggen draagt weinig bij als er niets veranderd aan stress of ongezonde voeding. Het is ontzettend leuk om een klant daar advies over te geven en te motiveren. Het is geweldig als er kleine aanpassingen gedaan kunnen worden. Want daardoor komt zij lekkerder in haar vel te zitten. Letterlijk en figuurlijk. Dat zijn de mooiste resultaten!

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
Dat voorloopt meestal via-via; de beroemde mond-tot-mondreclame. En soms via social media.

Waarom komt een klant weer terug bij jullie? Natuurlijk omdat de resultaten goed zijn, maar doen jullie nog iets specifieks om bestaande klanten steeds weer te laten terugkeren?
Ja zeker voor het resultaat, maar ook voor het moment zelf. De tijd voor zichzelf waarin ze rust voelt. Ik neem ruim de tijd, werk in rust en met aandacht.
De meeste klanten maken meteen een nieuwe afspraak voor over 5-8 weken. Daar doe ik niet iets specifieks voor. De keuze ligt bij de klant.

Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
Dat komt zelden voor gelukkig. Ik merk juist dat mijn klanten heel serieus zijn met hun afspraken. Maar op het laatst annuleren is nooit leuk. Het hangt af van de reden. Iemand kan ziek zijn geworden. Nu met de lijst corona-klachten heb ik ook wel eens afzeggingen gehad. En dat is te waarderen dat ze ook dat serieus nemen want ik wil ook geen snotneus krijgen.
Een afspraak vergeten is wel de ergste vind ik. Maar soms ligt dat gewoon aan iets simpels zoals niet genoteerd. Mijn klanten krijgen 2 dagen van tevoren een herinnering toegestuurd. Dat zorgt voor voorpret want daar krijg ik dan soms een reactie op zoals ‘Ik heb er zin in!’ Of ‘he he ik mag weer!’
Dat is zo leuk om te lezen.

Wat betekent social media voor jouw salon?
Ik gebruik vooral Instagram en Facebook. Op Instagram is de meeste interactie. Eerlijk gezegd heb ik een beetje een haat-liefde verhouding met social media.  Soms vind ik het heel leuk en soms vind ik het helemaal niet leuk en kost het alleen maar tijd en vind ik mezelf er erg onhandig in. Onder het mom al doende leert men ga ik gewoon door.

Wat is de laatste training/opleiding die je hebt gevolgd en wat is het belangrijkste dat je daar geleerd hebt?
Dat was een 3 daagse business training. Door middel van opdrachten krijg je helder wat voor bedrijf je wilt zijn, wat wil je aanbieden, voor wie en wat heeft je klant daar aan. Vervolgens ga je daarmee aan de bak. Het zorgt voor een duidelijk doel en focus. Dat laatste helpt enorm om op je eigen pad te blijven in deze branche met zoveel mogelijkheden maar ook afleidingen die overal te vinden zijn.  

Ga jij je inschrijven in het SKIN-register?
Ik heb mij er nog niet helemaal in verdiept maar ik denk wel dat ik mij ga in schrijven. Betreft de specialisaties, dat is voor mij nog niet helemaal duidelijk. Als dit dezelfde 11 specialisaties zijn zoals bij Anbos vind ik dit te kort door de bocht want zo sluit je heel veel collega’s uit, waaronder ik, die andere waardevolle specialisaties hebben. Zo mis ik bijvoorbeeld de leer in cosmetica-ingrediënten. Het zou eigenlijk nog mooier zijn als dit al bij het diploma in zit.
Ik hoop verder dat er heel veel verschillende aanbieders van opleidingen en trainingen zich zullen aansluiten, ook kleinere bedrijven.

Ik vind het een heel goed initiatief. Alleen al omdat je gediplomeerd moet zijn om je in te kunnen schrijven. Daarmee wordt ook de consument beschermd. En wordt ons mooie vak serieus genomen.

Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
Ik geloof dat ik nog nooit een grote blunder heb gemaakt, maar misschien moet je dat eigenlijk aan mijn klanten vragen. Zelf vind ik dit een blunder, nog maar een paar weken geleden gebeurd. Ik gaf de klant een totaal andere gezichtsmassage dan ze afgesproken had. Daar kwam ik pas achter na de behandeling. Deze massage vond ze ook fijn maar ik baalde want die andere had ze nog niet eerder gehad en tenslotte had ze die niet voor niets geboekt.

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
Toen de salon 10 jaar bestond. Dat vond ik echt wel geweldig. Ik had van alles geregeld om er een feestdag van te maken. Luxe partytent, catering, gift-bags voor mijn klanten etc. Ik wilde mijn klanten graag verwennen.
Maar de dag zelf was geen hoogtepunt. Het stormde enorm. De partytent kon niet opgezet worden en er waren veel afzeggingen in verband met het slechte weer. Uiteindelijk heb ik de klanten in de woonkamer ontvangen. Dat was ook heel gezellig en daar ging het uiteindelijk om.
Als ondernemer moet je je snel aan kunnen passen. Dit was een mooie oefening!

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche?
Ik zie een mooie toekomst. Je uiterlijk verzorgen is altijd en voor iedereen belangrijk omdat dat doorwerkt naar hoe je je voelt. De lockdowns zijn het grote risico van nu. En een nieuwe wet die beroepen kan verbieden. Dat is nogal wat. Laten we hopen dat dat nooit gebeurt. In deze branche is zo veel mogelijk. Schoonheidsspecialisten kunnen zo veel kanten op met dit vak. Of je klassiek werkt, met de nieuwste apparatuur of op volledig natuurlijke wijze. Ga je je werk combineren met visagie, word je ook pedicure, masseur, kapper, coach, trainer of ga je samenwerken met een cosmetisch arts? Prachtig dat je kunt kiezen wat en hoe jij het wilt. Ook dat is de vrijheid van het ondernemen.

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
Bij alles wat je wilt doen: maak een keus en doe het. Vooral het kiezen ben ik steeds beter geworden. Het doen is vaak nog wel een ding! Er is namelijk altijd al veel te doen als ondernemer dus soms blijven goede dingen toch nog op de plank liggen.

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen?
Zie jezelf als een professional want dat ben je. Neem jezelf en je bedrijf serieus. Het is geen hobby ook al vind je het geweldig leuk. Het is een prachtig waardevol vak. Blijf jezelf ontwikkelen, zowel vakkundig als persoonlijk. Maak keuzes die bij jou en je salon passen en houd daar focus op.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 Comment
  • alke
    december 31, 2020

    Top Martine ❣️

Previous
Show your best results! Het resultaat van Laura Brink van Beauty Huis
Leren van vakgenoten: Martine Karlas van Het Schoonheidsgeheim