Nieuw! Column KIVH: ‘Jouw klant AGE-bewust maken doe je zo’

Om de huid zo lang mogelijk jong te houden zouden we minder volvette kazen, vlees en sterk bewerkte voedingsmiddelen moeten consumeren. Het klink allemaal zo simpel, maar toch nuttigen we massaal te veel (dierlijke) vetten, te veel suiker en te weinig groente en fruit. Hoe maak je jouw klant ‘AGE-bewust’?
Auteurs: Samantha Jordaans en Inge Backx, oprichters van het Kennisinstituut voor Voeding & Huid (KIVH)

De rol van geavanceerde glycatie-eindproducten (AGE’s) is in de afgelopen jaren in toenemende mate besproken als het gaat om huidveroudering. Ons lichaam heeft eigenlijk altijd te maken met AGE’s. We krijgen ze binnen via de voeding, maar mensen kunnen ze zelf ook aanmaken. Gelukkig kan het lichaam vrij makkelijk en snel dingen opruimen en omzetten. Als men in een goede gezondheid verkeert, zorgen AGE’s niet zo snel voor problemen. Maar de hoeveelheid AGE’s in het lichaam neemt toe met de leeftijd en een overmaat kan dan gevolgen hebben voor de gezondheid en de huidconditie.
Als schoonheidsspecialist en met het huidige schoonheidsideaal wil je de huid van jouw klanten juist zo lang mogelijk gezond en stralend houden. Gelukkig is er in de wetenschap steeds meer bekend over de rol van voeding hierbij. Maar hoe maak je dit nu praktisch?

Zorg er allereerst voor dat jouw klanten voedingsstoffen beperken die versuikering kunnen veroorzaken. Bekijk eens een willekeurig etiket van een voedingsmiddel en één van de eerstgenoemde ingrediënten is suiker, in wat voor vorm dan ook. Sta ook stil bij de bereidingswijzen van de maaltijden van jouw klant. Koken, pocheren, stomen en stoven hebben de voorkeur en raad gebakken en gefrituurde hapjes zoveel mogelijk af. Bovendien hebben onbewerkte en plantaardige voedingsmiddelen, zoals groenten, fruit en verse specerijen veel voordelen. Deze bevatten namelijk minder AGE’s dan dierlijke voedingsmiddelen en er zijn aanwijzingen dat allerlei verse kruiden de vorming van AGE’s in het lichaam kunnen afremmen.

Probeer zo samen met jouw klanten oude gewoontes om te zetten naar nieuwe gebruiken, doe dit geleidelijk aan en maak het vooral leuk. Deel bijvoorbeeld een lekker recept met ze. Denk aan zo’n heerlijke curry met gestoomde groenten en lekker veel kurkuma, knoflook en gember. Wedden dat jouw klanten hier blij en AGE-bewust van worden. En jij draagt hiermee niet alleen bij aan een mooie huid, maar ook aan de algemene gezondheid van jouw klanten.

Wil je meer weten over wat AGE’s nu precies zijn, hoe ze de huidconditie kunnen beïnvloeden en wat je jouw klanten het beste kunt adviseren om dit te voorkomen? Volg dan de opleiding ‘Voeding, suppletie en huidveroudering’. Hierin geven we genuanceerde en praktische handvatten die je direct kunt inzetten in jouw salon.

Over het Kennisinstituut voor Voeding & Huid
Het Kennisinstituut voor Voeding & Huid (KIVH) is het initiatief dat wetenschap praktisch toepasbaar maakt. Het is opgericht voor twee diëtisten en is het eerste initiatief waarbij specialismen binnen de huid- en voedingsbranche samenkomen. Het is ontstaan vanuit de behoefte aan wetenschappelijk onderbouwde kennis op het gebied van voeding, suppletie en huidgezondheid. Het KIVH biedt praktische adviezen die gebaseerd zijn op de laatste wetenschappelijke inzichten, waarbij een volwaardige voeding altijd voorop staat. Met het delen van specialistische kennis met onder andere schoonheidsspecialisten, door middel van opleidingen en een kennisbank, draagt het KIVH bij aan het bieden van completere behandelingen voor onder andere mensen met een slappe en/of doffe huid, acne, rosacea, oedeem en alopecia. De missie van het KIVH om voeding, en indien nodig suppletie, een vast onderdeel te maken van huidbehandelingen.

Wil je meer weten over wat het KIVH voor jou kan betekenen of wil je een opleiding volgen? Ga dan naar www.kivh.nl voor meer informatie.

KIVH in vakmagazine De Beauty Professional
Elke maand zal het KIVH een column schrijven op onze website. In editie 11 hebben we een uitgebreid artikel geschreven over de dames achter het instituut en de KIVH zelf. In de januari-editie zullen zij een uitgebreid artikel schrijven over ‘fabels en feiten’. Zeer interessant, zorg dat je het niet mist en neem nu nog een abonnement! Klik hier: https://beauty-pro.nl/abonneren/

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang geregeld updates over jouw vakgebied!

Previous
Show your best results! Het resultaat van Dian de Jong
Nieuw! Column KIVH: ‘Jouw klant AGE-bewust maken doe je zo’