HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

BA Special: Interview jurylid Corne Hendrikx

Corné Hendrikx is een van de juryleden van de Beauty Award en tevens eigenaar van Beauty Instituut Cestmoi’ in Breda. Hij is al sinds 1989 actief in de beautybranche, gestart als ‘alleen werkende’ schoonheidsspecialist en inmiddels uitgegroeid naar een instituut met personeel. “Van 2008 tot 2018 heb ik twee instituten gerund. Dat heb ik als een zéér leerzame periode ervaren. Zowel als ondernemer, manager en schoonheidsspecialist. In die periode, namelijk 2015, wonnen we met één van mijn twee instituten de Beauty Award. Echt een hoogtepunt voor mijn medewerkers, mijzelf en mijn bedrijf! Inmiddels zijn de twee locaties samengebracht op één locatie en heb ik een prachtig professioneel instituut met 6 medewerkers. De ervaring en leerprocessen in mijn ontwikkeling tot waar ik nu sta, kan ik mooi meenemen in mijn rol als jurylid.” Hoe ziet Corne de professionalisering in de beautybranche, de bijdrage hiervan van de Beauty Award en de toekomst van de beautybranche? Je leest het hier!

Sinds wanneer ben je jurylid en hoe is dat zo gekomen? En wat is voor jou de reden om jurylid te worden?`
“Zoals ze dat zo mooi noemen ben ik gevraagd. En de vraag was of ik interesse had om in de jury van de Beauty Award te stappen. En daar heb ik serieus over nagedacht en verschillende zaken tegen elkaar afgewogen. Ik kwam tot de conclusie dat ik met mijn ervaring bij kon dragen aan het verder professionaliseren van de branche. En ben deze uitdaging daarom graag aangegaan. Verder kende ik twee juryleden die ik als collega’s hoog heb staan. Belangrijk want uiteindelijk moet je samen toch je vak vertegenwoordigen. Dit is mijn tweede editie van de Beauty Award.”

Wat is jouw functie binnen deze jury. Waar toets jij de inzendingen op en wat vind je daarin het belangrijkste?
“De onderdelen waarop ik beoordeel zijn ‘ondernemerschap’ en ‘vakinhoudelijke kennis’. Wat maakt jou die unieke deelnemer en weet jij in alle facetten van je bedrijf waarover je praat. Dit geldt zowel voor je onderneming als voor je vakinhoudelijke kennis.”

Wat is voor jou een ‘professionele schoonheidsspecialist’? Wat heeft hij/zij in huis, wat zijn haar eigenschappen?
“Een professionele schoonheidsspecialist is voor mij een bewuste schoonheidsspecialist. Die begrijpt wat er nodig is om professioneel te werken in de beauty branche. Die zelfkritisch naar zichzelf of zijn/haar onderneming kan kijken en daar waar nodig is, bijstuurt op verbeterpunten. Het hele professionaliseringsproces is een continue proces waarin je steeds scherp moet blijven op jouw professionele activiteiten.”

Zijn jullie het als jury altijd unaniem eens? Zo nee, wat geeft uiteindelijk de doorslag?
“Nee gelukkig niet! Dat zou saai zijn en een beetje vreemd. Er zit nu eenmaal soms een ‘close call’ in en die liggen dan bijzonder dicht bij elkaar. Daar volgt een uitgebreide discussie op. Ieder jurylid geeft dan op zijn/haar expertise de afwegingen waarom jij voor de door jou gekozen beoogde winnaar kiest. En als we die allemaal hebben gehoord, beslissen we samen welke argumenten op dat moment de doorslag geven voor onze uiteindelijk unaniem keuze als jury. Door de ervaring en professionaliteit van de individuele juryleden kunnen we gelukkig van een afstandje naar het proces kijken en realiseren we iedere minuut van de beoordeling wat er voor de desbetreffende deelnemer van afhangt. Namelijk het wel of niet winnen van de Beauty Award! Maar in de meeste beoordelingen wordt de unanieme winnaar gedurende het hele traject duidelijk en hoeven we als jury daar meestal niet lang over te discussiëren.”

Wat betekent De Beauty Award volgens jou voor de beautybranche?
“Gek genoeg vind ik soms dat we als beautybranche ons niet helemaal realiseren wat de impact van de Beauty Award is, of kan zijn. En daarom denk ik dat we niet optimaal profiteren van de mogelijkheden. Dit geldt volgens mij voor alle partijen: schoonheidsspecialisten, leveranciers en de brancheorganisatie. Het draagvlak zou naar mijn idee wat groter mogen worden. Wanneer we allemaal hetzelfde doel voor ogen zouden hebben, kunnen we denk ik veel meer bereiken met de Beauty Award.
Persoonlijk vind ik dat het doel wat we voor ogen hebben, is: Het zijn van een ambassadeur voor de beautybranche zowel binnen de branche als richting de consument. Daar liggen denk ik nog best kansen! En gelukkig zien we gedurende de afgelopen jaren een positieve ontwikkeling met betrekking tot het draagvlak van de Beauty Award.”

Wat draag jij/je bedrijf bij aan de professionalisering van de beautybranche?
“Om te beginnen wil ik iedere dag bijdragen, samen met mijn team, aan het positieve beroepsbeeld van mijn vak. Daarnaast zijn we ‘erkend leerbedrijf’ en bieden we plaats aan stagiaires om ze ons prachtige vak te leren. Ik vind dit een rol die we moeten nemen om de echte vaardigheden die nodig zijn voor ons vak aan de leerlingen te bieden.”

Heb je tips voor schoonheidsspecialisten die zich willen inschrijven voor de volgende editie? Wat zijn bijvoorbeeld echte do’s en dont’s?
“Om te beginnen doe mee!! Neem deel en maak in ieder geval gebruik van het bewustwordingsproces gedurende het hele deelnametraject. Je wordt door de deelname zeer bewust van jouw vak en je onderneming. Daarnaast kan de feedback die je krijgt van de individuele juryleden je weer verder op weg helpen. En vraag eerdere deelnemers naar de ervaringen die zij hebben met het deelnemen of zelfs winnen van de felbegeerde Award.”

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche?
“Positief! De professionalisering van de branche blijft de goede kant op gaan. Die ontwikkeling is goed.
Steeds meer schoonheidsspecialisten zijn vakinhoudelijk erg sterk en weten dit goed te communiceren naar de consument. Want uiteindelijk is dat van groot belang. Klein puntje van aandacht in ons vak blijft wat mij betreft het onderwijs. Dit moeten we samen goed blijven bewaken als we de toekomst van ons mooie vak willen borgen.”

Nog iets anders dat je graag kwijt zou willen over jezelf, de Beauty Award of de toekomst van de beautybranche?
“We kunnen wel zeggen dat deze editie een unieke aanloopperiode heeft gekend. Ik wil alle winnaars en genomineerden uitdagen om bij te dragen aan het positieve beroepsbeeld van de branche. En uiteindelijk wil ik al degene die al jaren twijfelen om mee te doen uitnodigen om deel te nemen aan de volgende editie.”

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Wintervoeten en -handen weer zomerklaar met CND™ SPA™
BA Special: Interview jurylid Corne Hendrikx

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord