Heidi Olijerhoek is eigenaresse van het beautyconcept Babassu met vijf vestigingen op A-locaties in Den Haag, Wassenaar, Leiden en Amsterdam. In mei 2018 ontving ze een Beauty Award voor de vestiging Babassu Amsterdam. Naast deze vestigingen heeft ze een goedlopende webshop en de groothandel ‘Babassu Brands’, waar ze samen met haar partner Raoul leverancier is van luxueuze salon- en retailmerken. Heidi is een ondernemer in hart en nieren. Als ze een kans ziet, dan grijpt ze die. Wat er nu gebeurt in de branche en in de wereld doet haar pijn. Met 65 medewerkers, 5 vestigingen die niet volledig open zijn, een webshop en de groothandel, heeft ze veel aan haar hoofd de laatste weken. Hoe staat zij in deze crisis en wat zijn de oplossingen die zij haar klanten biedt?
“Net als iedereen om ons heen zien we de werkelijkheid met de dag veranderen, wat een paar weken geleden nog ver van mijn bed show was is nu de grimmige realiteit. Natuurlijk roept dit veel emoties op, maar de afgelopen dagen was het zaak om snel te schakelen en te zorgen dat ons bedrijf met alle 65 medewerkers kan blijven bestaan. Ik vind het goed dat de overheid aangeeft dat ze alles doen om ondernemers te steunen om te voorkomen dat de hele economie in elkaar klapt. Dit wekt vertrouwen en geeft wat rust en ruimte. Wel jammer dat vanuit het RIVM geen duidelijke uitspraak is over de kappers en schoonheidsspecialisten. Dit zijn beroepsgroepen die zo dicht fysiek in contact staan met de klant dat dit onverantwoord is om door te werken. Nu is er verwarring waardoor veel collega’s noodgedwongen doorwerken omdat ze bang zijn dat ze niet voor compensatie in aanmerking komen.”
Wat vind je van de aanpak van (branche) organisaties? Waar haal jij al je informatie vandaan?
“Omdat er afgelopen zondag nog geen heldere voorschriften waren vanuit de overheid, hebben wij zelf zondag onze verantwoordelijk genomen voor onze klanten en medewerkers om de behandelingen te staken. Goed dat de ANBOS hier nu een helder advies in geeft. Dat de ANKO terugkomt op een eerder besluit en nu adviseert om gewoon door te werken, vind ik echt onbegrijpelijk! Het is zaak voor ons om nu het hoofd helder te houden en niet in paniek te raken, dus volgen wij het advies op van de overheid en wetenschappers. Binnen en buiten ons bedrijf overleggen we met mensen die verstand van zaken hebben.”
Wat betekent deze crisis voor jouw salons en winkels?
“Het is een ramp, net als voor iedereen. Met zoveel personeel en winkels op A-locaties is ook onze buffer beperkt. Daarom is het fijn dat er verschillende regelingen worden getroffen waar we zeker gebruik van gaan maken zoals, uitstel van belastingen en werktijdverkorting. Ook verhuurders en andere partijen zullen een bijdrage moeten leveren. Hierover gaan we nog in gesprek.”
Wat zijn de regelingen die je hebt getroffen met betrekking tot het personeel en hoe kijken zij ertegenaan?
“Het merendeel van de medewerkers zit nu thuis. Natuurlijk maken ook zij zich veel zorgen, maar met elkaar proberen we het zo goed mogelijk te regelen. Voor sommige medewerkers is het nu juist extreem druk, zoals voor onze HR medewerker, de financiële administratie en de verantwoordelijken voor social media en online.”
Wat doe je om in contact te blijven met je klanten/potentiële klanten? Hoe probeer jij nog omzet te binnen te halen?
“Wij informeren de klanten van Babassu en Babassu Brands regelmatig via onze digitale nieuwsbrief en social media. Qua omzet… Vooralsnog zijn onze winkels beperkt open, maar die situatie verandert met de dag. Daarnaast focussen we zoveel mogelijk op online en social media. Wij hebben de afgelopen week geen verzendkosten gerekend en de SALE die gepland stond in onze winkels, is sinds vandaag online.”
Babassu Brands is ook leverancier. Wat voor effecten hebben corona, de grensafsluitingen en andere maatregelen in Europa en wereldwijd op de levering van producten?
“De leveringen gaan vooralsnog door, zelfs vanuit Italië! Bovendien houden wij zelf ook voor 2 a 3 maanden voorraad aan. Maar als salons, parfumerieën en warenhuizen hun deuren sluiten, en onze accountmanagers niet meer langs de klanten kunnen, dan houden de orders natuurlijk ook op. Op dit moment verkopen we vooral nog aan klanten die ook online actief zijn.”
Wat doen jullie om de depositaires te helpen?
“Babassu Brands is nog steeds dagelijks per telefoon en email bereikbaar voor vragen en orders en waar mogelijk blijven wij gewoon leveren. Met veel ondernemers hebben wij ook persoonlijk contact en steunen wij elkaar in deze diepe crisis. Deze week was enorm hectisch om alles te ondervangen, vanaf volgende week willen we creatief gaan nadenken over wat we in deze tijden nog meer kunnen betekenen voor onze klanten.”
Wat ga je doen als blijkt dat dit langer gaat duren dan 6 april?
“Eigenlijk gaan we er al vanuit dat 6 april geen haalbare datum is, we zouden al blij zijn als we in mei weer langzaam aan op kunnen gaan starten. Reken erop dat het lange tijd zal gaan duren voordat de economie weer is hersteld. Ondertussen kunnen we natuurlijk heel veel achterstallige werkzaamheden uitvoeren, en er voor zorgen dat we optimaal voorbereid uit deze vreselijke crisis komen.”
Is er nog iets dat je tegen je collega’s wilt zeggen?
“Laat je niet te veel leiden door je emoties, en neem rationele beslissingen. Breng jezelf, personeel en klanten niet in gevaar, je gezondheid is op langere termijn het allerbelangrijkste! Laten we vertrouwen hebben in wat de overheid ons nu toezegt, en allen een bijdrage leveren aan een snel herstel. Alleen geloof, hoop, liefde en de wetenschap bieden nu houvast!”
Wat vind jij?