HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Interview van Kassa met Jetske Ultee: ‘Onderzoek zegt niet alles’

‘Hypoallergeen’ en ‘dermatologisch getest’: Kloppen deze claims over cosmetica? Dat is de kop van het artikel dat onlangs verscheen op Kassa.nl en dat volgens de website meer dan 3200x bekeken is. Heeft jouw klant vragen? Dan heeft ze zich wellicht al ingelezen. Hieronder een gedeelte van het artikel op Kassa.nl en de link om verder te lezen. Het artikel is geschreven voor de consument, voor jou als beautyprofessional is dit waarschijnlijk niks nieuws.

Wie bij de drogist een blik werpt op het assortiment cosmetica, ziet al snel veelbelovende claims die van alles beloven. Van een perfect stralende huid tot gladgetrokken cellulitis, alles komt voorbij. Als consument ben je snel geneigd deze claims te geloven. Maar berusten ze eigenlijk wel op waarheid, en hoe ver mogen deze claims gaan? Jetske Ultee, onderzoeksarts in de cosmetische dermatologie, vertelt. 

Wie een willekeurige drogist binnenloopt, vindt daar tal van producten met mooie beloftes op de verpakking. Denk aan crèmes die je rimpels laten verdwijnen, je een optische facelift geven of die je er tien jaar jongere uit laten zien. Mogen producenten van deze cosmetica dergelijke beweringen zomaar doen? En zijn ze daarbij gebonden aan regels? Ultee vertelt.

Zo is op de website van de Consumentenbond bijvoorbeeld te lezen dat bestandsdelen die op het etiket staan, ook écht in het product moet zitten. Ook mag de fabrikant alleen claims maken als deze ook daadwerkelijk bewezen kunnen worden.

Ultee: “Je hebt als cosmeticamerk de verantwoordelijkheid om je aan deze regels te houden. Het is alleen zo dat de controle op naleving van deze regels een stuk ingewikkelder is geworden, onder andere door de opkomst van sociale media en webshops.” Dat er regels zijn, betekent dus niet dat ze niet omzeild worden.

‘Wetenschappelijk bewezen’ 

De eerste claim die we behandelen is de claim die beweert dat een bepaalde formule ‘wetenschappelijk bewezen’ is. En dit is een ogenschijnlijk slimme claim. Als je de keuze hebt, kies je natuurlijk voor het product dat boven de rest uittorent en doet wat het belooft. Hoe moet je deze claim interpreteren?

Onderzoekt zegt niet alles

“Het kan gaan om ingrediënten waarvan uit wetenschappelijk onderzoek gebleken is dat ze werken. Maar of het door het desbetreffende merk dan ook op de juiste manier geformuleerd is, dat is een tweede. Eigenlijk heb je ook voorkennis nodig om daarachter te komen, en dat maakt het erg lastig. Het zal ongetwijfeld ook wel eens onterecht gebruikt worden, vrees ik.”

Het standpunt van Ultee wordt op meerdere websites onderstreept. Zo is het vaak lastig om terug te vinden hoe het onderzoek is uitgevoerd, hoe het is opgezet en of het onafhankelijk is uitgevoerd. Een onderzoek zegt dus niet alles, en de claim ‘wetenschappelijk bewezen’ is soms van toepassing op losse ingrediënten of bestanddelen, en niet zozeer op het product als geheel.

LEES HIER VERDER OP DE WEBSITE VAN BNNVARA

Hoe het ook alweer zat met claims lees je op de website van de Nederlandse Cosmetica Vereniging. Hieronder download je het laatste document van de Europese Cosmetica Verordening. In de aankomende editie van De Beauty Professional vertelt Jan Zwoferink ook iets interessants over misleidende claims en de steeds meer wetende consument.

 

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ontdek de geheimen van een vlekkeloze huid

Ontdek de geheimen van een vlekkeloze huid

Posted on

Volg de cursus Huiddiagnostiek in Zwolle! Overweegt u ‘huidanalyse’ een professioneel en betrouwbaar ...

Doctor Eckstein-event | vrijdag 14 juni

Doctor Eckstein-event | vrijdag 14 juni

Posted on

DUBBEL FEEST! Naast het 60-jarig jubileum van Cosinta op 15 juni organiseren we ...

15 juni feest bij Cosinta

15 juni feest bij Cosinta

Posted on

Hoera! Cosinta 60 jaar.. .. En dat betekent feest! Het hele jaar door ...

Met korting naar Massage & Complementair Vakbeurs (MCV)

Met korting naar Massage & Complementair Vakbeurs (MCV)

Posted on

Op 19 en 20 april 2024 vindt de 12de editie van De ...

Strijd jij mee? Nieuw initiatief: Beautysector in de kou

Strijd jij mee? Nieuw initiatief: Beautysector in de kou

Posted on

Gisteren kregen wij op Facebook een melding van een nieuwe facebookgroep: ‘Beautysector ...

Belastingdienst: Minder dan € 20.000,- omzet per jaar? Vrijgesteld van BTW met KOR

Belastingdienst: Minder dan € 20.000,- omzet per jaar? Vrijgesteld van BTW met KOR

Posted on

Ondernemers die in de komende jaren verwachten een jaaromzet lager dan € ...

Producten met geurstof Lilial (Butylphenyl Methylpropional) sinds 1 maart verboden

Producten met geurstof Lilial (Butylphenyl Methylpropional) sinds 1 maart verboden

Posted on

Vanaf 1 maart 2022 mogen in heel Europa producten met lilial niet ...

Blog: Waarom verkleuren roze nagels

Blog: Waarom verkleuren roze nagels

Posted on

Waarom verkleuren roze gel polish nagels zo snel in de zon? Draag je ...

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Christmas Days @ Beauty Cube op 6 en 7 november 2022
Interview van Kassa met Jetske Ultee: ‘Onderzoek zegt niet alles’