Dit gezegde is binnen onze beroepsgroep een overbodige waarschuwing. Waarom zeggen we dit?
Als zelfstandig schoonheidsspecialist met een mooi bedrijf, waar je met hart en ziel in werkt, ben je misschien niet altijd op de hoogte van alle wet- en regelgeving. De wetgever daarentegen gaat ervan uit dat je dat wel bent. Jij en jij alleen bent verantwoordelijk voor alles wat er in je salon gebeurt. En natuurlijk, we maken allemaal wel eens een fout, maar waar het vooral fout gaat is als we onze leveranciers op hun blauwe ogen geloven.
Waar doelen we nu op?
Bijvoorbeeld: je wilt een verdovende vloeistof buiten Nederland bestellen en in je salon gebruiken. Dat is verboden en je kunt het hier ook niet kopen. Verdovende vloeistoffen vallen onder de geneesmiddelenwet en mogen door schoonheidsspecialisten niet aangeschaft en gebruikt worden. Let goed op want als je dit soort middelen in bezit hebt, kan dit ervoor zorgen dat je een boete krijgt. Voor PMU wordt soms EMLA-crème gebruikt. Dit is toegestaan mits de crème door de klant op recept van de huisarts is verkregen en zij het restant na de PMU-behandeling weer mee naar huis neemt. Het mag ook niet voor een willekeurige andere behandeling gebruikt worden.
Elke andere vorm van verdoving is voor schoonheidsspecialisten verboden. Dat is duidelijk en is wettelijk vastgesteld.
Nog een voorbeeld: er zijn leveranciers die behandelingen in de markt zetten met TCA-peeling erin. Ze geven er een mooie, andere naam aan, en voilà. Maar ook voor deze stof geldt dat schoonheidsspecialisten dit nooit mogen gebruiken, ook niet als het verwerkt is met andere ingrediënten.
Het argument dat er salons zijn die het wel doen snijdt geen hout. Als iemand in de fout gaat betekent dit uiteraard niet dat jij dat kan volgen.
Let wel: ook al heb je een goede aansprakelijkheidsverzekering of ben je lid van een branchevereniging zoals De Huidprofessional en ben je daardoor aangesloten bij een geschillencommissie, op het moment dat het om dit soort strafbare feiten gaat ben je niet verzekerd of zal de geschillencommissie altijd de klant in het gelijk stellen. Dan zul je de schade uit eigen middelen moeten betalen. Met misschien wel als gevolg dat je je mooie bedrijf verliest.
Twijfel jij over wat je verteld wordt? Vraag het na of kijk het zelf na. Een ander gezegde luidt: bij twijfel niet inhalen. In dit geval zeggen wij: bij twijfel niet doen. Want als iets niet goed voelt, kan het weleens zo zijn dat je gevoel juist is en de leverancier of collega’s geen goede adviezen geven. Kom je er niet uit? Stel je vraag aan De Huidprofessional via info@dehuidprofessional.nl
Gea de Haan
Voorzitter
De Huidprofessional
Wat vind jij?