Herken je dat? Je eigen zaak bloeit en je bent trots op wat je uitgebouwd hebt. Inmiddels heb je ook medewerkers aangenomen om de drukte aan te kunnen. Op een gegeven moment heb je een team om je heen verzameld en dan komt het, de eerste meningsverschillen ontstaan. Zoveel mensen, zoveel meningen. Wanneer collega’s intensief met elkaar omgaan is het niet te voorkomen dat er meningsverschillen ontstaan. Blijft het hierbij en wordt de onenigheid uitgesproken dan is er verder geen vuiltje aan de lucht. Maar zodra de ergernissen zich opstapelen is er een voedingsbodem voor conflicten. Voor een goede samenwerking zullen meningsverschillen overwonnen moeten worden. Maar hoe los je conflicten op de werkvloer effectief op?
Stap één is om een meningsverschil niet te zien als een tegenslag, maar als een kans om te groeien. Wist je dat uit onderzoek van Myers-Briggs bis gebleken dat een slechte communicatie de meest voorkomende reden is van het ontstaan van onenigheid met een collega of leidinggevende. Kleine wrijvingen blijven onuitgesproken en gaan een eigen leven leiden. Roddels, slechte samenwerking en miscommunicatie zorgt voor tweedeling in het team. Collega’s gaan elkaar ontlopen. Vroeg of laat lopen de emoties zo hoog op dat de bom barst. Een succesvol team durft elkaar aan te spreken op gedrag, zodat conflicten in de kiem gesmoord worden. Ergernissen worden uitgesproken voordat er een echt probleem ontstaat.
Wat moet ik als leidinggevende doen?
Je hoofd in het zand steken is in dit geval het ergste wat je als leidinggevende kunt doen. Ik ben ervan overtuigd dat een oplossing voor een conflict altijd gevonden kan worden, zolang iedereen er voor open staat om deze te vinden. Probeer eerst voor jezelf vast te stellen wat het mogelijke probleem zou kunnen zijn? Is er een verkeerd verwachtingspatroon, is de communicatie niet helder, worden afspraken niet nagekomen, is er een onderlinge machtsstrijd gaande? Let ook op het effect binnen het team. Wie heeft er last van deze situatie? Zijn dat alleen de personen in kwestie of lijdt het hele team eronder? Zodra je erachter bent wat het werkelijke probleem is maak je het conflict bespreekbaar. Je bepaalt zelf of je alleen de betrokken personen hierop aanspreekt of het team als geheel. Zeker wanneer het hele team duidelijk last heeft van de situatie is het goed dit in je plan mee te nemen.
Effectief communiceren
Door de hoogoplopende emoties kunnen opmerkingen helemaal verkeerd aankomen. Duidelijke, heldere communicatie is daarom erg belangrijk. Je wilt het conflict oplossen, de neuzen weer dezelfde kant op hebben. Laat tijdens het gesprek elke deelnemer zijn of haar kant van het probleem schetsen. Zorg ervoor dat er ruimte is om te praten, zonder dat iemand onderbroken mag worden. Betrek iedereen in het vinden van een oplossing. Wanneer je het hele team betrekt in het zoeken naar de beste oplossing voor het probleem, voelt
iedereen zich verantwoordelijker voor het naleven ervan. Een beslissing waar iedereen achter staat zal langer standhouden. Kom je er als team niet uit dan is de beslissing aan jou. Ga altijd voor het teambelang en kies de oplossing die leidt tot een succesvol team dat productief kan samenwerken.
Sylvana van Amerongen, eigenaresse The Peeling Company
De columns van Sylvana verschijnen maandelijks in ons vakblad De Beauty Professional. Deze komt uit editie 9-2023
Wat vind jij?