HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Column Charley Huf: De intake

‘Leer luisteren voor meer tevreden klanten en een langdurige relatie en Groei van specialist naar coach.’

Het klinkt als een ‘open deur’, want iedereen weet dat je alleen tot de kern kunt komen als je echt goed luistert. En toch is dit ongelooflijk belangrijke deel van een behandeling géén onderwerp in de meeste opleidingen tot schoonheidsspecialist. Dus met je diploma krijg je geweldige technieken om de meest veelzijdige huidproblemen op te lossen, alleen weet je niet hoe je deze ‘problemen’ snel en effectief boven tafel krijgt. Natuurlijk leer je het uiteindelijk wel on the job. Maar dit kan veel sneller en doeltreffender. Waar het eigenlijk op neer komt: hoe serieus ga je om met jouw talent, jouw skills en jouw vak?

Vraag
Plan voorafgaand aan de eerste afspraak altijd ruim de tijd voor de intake. Bedenk vooraf de juiste vragen om de belangrijkste wens van je klant te ontdekken. En dan: registreer dit in Salonized, of een ander CRM-systeem. Deze laatste stap gaat jou helpen naar langdurige, loyale klanten, ambassadeurs zelf. Wat dit gesprek is de leidraad voor jullie toekomstige relatie. Het is een houvast voor jezelf én voor de klant. Door deze wens namelijk tijdens iedere volgende behandeling te bespreken en evalueren, zorg je ervoor dat je echt vorderingen gaat zien. En voorkom je dat je klant telkens een nieuwe wens bedenkt en jij nooit het gewenste resultaat kunt behalen. En je klant uiteindelijk vertrekt naar een andere salon.

Aanbod
Wat kan je jouw klanten bieden? Wat is jouw specialiteit en communiceer je dit duidelijk genoeg? Alleen dán kan de vraag van de klant aansluiten bij jouw aanbod. Als je stap 1 nauwkeurig uitvoert, kan je direct vertellen of de wens van jouw klant realistisch en haalbaar is met jouw skills. Sla je stap 1 over of registreer je het niet duidelijk genoeg, dan heeft de klant misschien wel een compleet andere verwachting waar jij nooit aan kunt voldoen. En zoekt zij uiteindelijk weer verder naar een specialist die dit misschien wel kan.

Juiste vragen, een opstapje
Welke vragen wil je zeker stellen bij stap 1? Natuurlijk wat de klant verwacht van de behandeling en wat zij het liefst als eerste wil aanpakken. Bijvoorbeeld lijntjes rond de ogen of juist de verslapte huid bij de wangen. Leg haar uit dat jullie de verbetering sámen gaan realiseren. Jij in de salon, zij thuis. Immers poetst ze ook elke dag haar tanden, dat laat ze ook niet helemaal over aan de mondhygiënist! Zorg ook dat je bepaalde zaken uitsluit – erfelijkheid, hormonen etc. Bespreek ook haar huidverzorgingsritueel en welke producten ze gebruikt. Niet om direct de productverkoop te boosten, maar om een goed advies te kunnen geven. Tenslotte kan je ook haar lifestyle aantippen. Deel je kennis over slaap, vitamines, supplementen. Zo transformeer je van schoonheidsspecialist naar beauty coach, zodat je klant daadwerkelijk huidverbeteringen gaat ervaren en een ambassadeur voor het leven wordt!

Veel plezier met jouw persoonlijke transformatie als professional.

Warme groet,
Charley Huf @bindweefselbar

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Biofeedback: een revolutie in de beautybranche
Column Charley Huf: De intake