Vanaf 1 januari 2025 neemt Jan Zwoferink van Corrective Cosmetics BV alle groothandelsactiviteiten van Greet Hoedeman van Beauty Injection over. Greet blijft betrokken bij de merken die ze in Nederland heeft grootgemaakt, zoals de merken Jan Marini, Casmara en Dermaroller. In dit dubbelinterview blikt Greet terug op de hoogtepunten in haar carrière en vertellen beide ondernemers meer over hun toekomstige samenwerking.
Teksten en fotografie: Esther Bode-Scholte
In de Keuken & Bar van het Amsterdamse Radisson Hotel vindt het interview met deze bevlogen ondernemers plaats, die beiden hun sporen in het vak verdiend hebben. Ondanks dat hun samenwerking nog in de kinderschoenen staat, vullen ze elkaar op een natuurlijke manier aan, met een bijna instinctieve wederzijdse waardering. In een openhartige sfeer en onder het genot van een lekkere lunch vertellen Jan en Greet enthousiast over hun gezamenlijke missie om van de overname iets moois te maken!
Gefeliciteerd met deze mooie stap! Greet, om met jou te beginnen, wat heeft jou doen besluiten om een deel van je werkzaamheden af te staan?
Greet: ‘Begin dit jaar kreeg ik te maken met gezondheidsproblemen. Inmiddels gaat dit gelukkig goed, maar het heeft me aan het denken gezet. Het is een fijn idee om alles goed geregeld te hebben en anderen niet met een bak ellende achter te laten. Ik heb destijds een stip op de horizon gezet en mijn einddoel was om het in december op orde te hebben. En zoals je ziet, dat is gelukt! Ik ben ontzettend blij dat Jan van Corrective Cosmetics mijn groothandelsactiviteiten gaat overnemen.’
Wat maakte dat je koos voor een samenwerking met Corrective Cosmetics
Greet: ‘In het proces om bepaalde taken af te staan, had ik Jan al die tijd in mijn achterhoofd. We hebben acht jaar met veel plezier en wederzijds respect samengewerkt vanuit onze rol in bestuur van de BTP, de Beauty Trade Professionals. Omdat de merken die ik distribueer mijn ‘kindjes’ zijn, zocht ik een partij die aansloot bij mijn visie en werkwijze. Jan was eigenlijk de enige bij wie ik dit wilde neerleggen. Mijn zoon Justin blijft overigens het make-up merk beMineral voortzetten.’
Greet: Ik heb destijds een stip op de horizon gezet en
mijn einddoel was om het in december op orde te hebben
Jan, kun jij vertellen hoe dit proces precies verlopen is?
Jan: ‘Het begon eigenlijk met een nogal vreemd gesprek. Ik begreep niet zo goed waar Greet op aanstuurde. Op een later moment zijn we eens goed om de tafel gaan zitten en vanaf dat moment is het balletje gaan rollen. Een overnameadviseur hielp ons in dit traject en ik heb me goed laten informeren over de merken. Het enthousiasmeerde me vrijwel direct. Daarnaast sluiten de merken die we gaan overnemen, goed aan bij de merken die ik voer, dus ik stond open voor deze mooie overname.’
Wat maakt Corrective Cosmetics verder de ideale partner voor de merken die je overneemt, zoals Jan Marini en Casmara?
Jan: ‘Ik vind het van belang dat een merk een eigen identiteit heeft, een brand story. Deze moet dui-delijk verschillen van mijn huidige brands. We zien dat steeds meer beautyprofessionals kiezen voor meerdere skincare merken om aan de verschillen-de behoeftes van klanten te blijven voldoen. Jan Marini, Casmara en Dermaroller voldoen aan dit profiel. Ik vind het belangrijk dat, ook al hebben we straks meerdere merken in ons aanbod, de service en ondersteuning voor onze klanten hetzelfde blijft.’
Hoe gaan jullie ervoor zorgen dat de overgang soepel verloopt en dat de klanten van Beauty Injection zich ondersteund blijven voelen?
Jan: ‘De brok ervaring die Greet heeft, zowel aan de kant van de leverancier als aan de kant van de schoonheidsspecialist, is een groot voordeel. Vanaf volgend jaar is ze daarom in deeltijd verbonden aan Corrective Cosmetics, waarin ze het contact met onze klanten behoudt én ons personeel gaat trainen op merkgebied. Hoe vaak hoor je niet dat een merk van distribiteur switcht, en dat trainers en vertegenwoordigers niet voldoende op de hoogte zijn om merk gerelateerde vragen van klanten te kunnen beantwoorden? Dat wil ik voorkomen. Het voornaamste is dat klanten tevreden blijven en geen last ondervinden van de overname. Greet heeft een lange geschiedenis en reputatie in de markt, dus we zijn verheugd om met haar samen te werken.’ Greet: ‘Zie je, ik heb niet voor niets voor Corrective Cosmetics gekozen als samenwerkingspartner. Hun professionaliteit spreekt me aan. Ik kijk enorm uit naar het werken in zo’n grote organisatie, om mijn kennis te delen met het personeel en om nieuwe klanten te enthousiasmeren voor de huidverzorgingsmerken.’ Ze kijkt lachend naar Jan en zegt bescheiden: ‘Ik zal nog a lot, a lot moeten leren. Ik hoop dat ik van toegevoegde waarde kan zijn voor dit gerenommeerde bedrijf. Maar ik ben ook wel benieuwd Jan, hoe lang wil jij eigenlijk doorgaan?’ Jan resoluut: ‘Ik ben nog niet van plan om te stoppen!’
Het klinkt zelfs als een nieuwe uitdaging Greet. Je bent zeventig jaar en nog steeds heel bevlogen in het vak!
Greet: ‘Het sluit een hoofdstuk af, maar ik begin ook iets nieuws. En daar kijk ik naar uit. Het werk in mijn Huidpraktijk Beauty Inn Nieuwegein zet ik voort. Ik werk nog altijd zes dagen per week. Op dit moment houd ik veel ballen zelf in de lucht, maar ik vind het zeker fijn om er straks een paar los te gaan laten.’
Je hebt een indrukwekkende carrière achter de rug Greet. Kun je terugb4ikken op jouw ondernemersreis in dit vak?
Greet: ‘Ik voel me bevoorrecht dat ik iedere ochtend een reden heb om op te staan en die dingen te doen die ik ook echt leuk vind en dat zijn er veel! De start van mijn ondernemersreis was in 1979, toen ik de opleiding tot schoonheidsspecialist afrondde. Ik was enorm gepassioneerd en wilde dit uitdragen naar iedereen die het maar wilde horen. Dit betekende ook dat ik mezelf verder ontwikkelde. Ik ben gestart met Dr. Eckstein, al snel volgde Maria Galland, Claude Lagny, Thalgo en Hayoun, maar mijn zoektocht naar echte huidverbetering eindigde met md formulations. Dit merk was er destijds de oorzaak van dat ik ‘per ongeluk’ in de distributie terechtkwam en onder andere die samenwerking zorgde voor een enorme groei. Kort erna, in 1989, hebben mijn man en ik -met thuis twee kleine kinderen- een stuk grond gekocht en daarop mijn huidige pand gebouwd. Mijn man heeft me vanaf het begin af aan enorm gesteund. Ik ben in dit pand direct begonnen met vijf meiden. Het was een risico, maar na het eerste jaar hadden we ons omzetdoel al ruimschoots behaald. De jaren erna ben ik gaan uitbreiden met onder andere lasertherapie. Die keuze was een groot succes. In de tussentijd zette ik me in voor de schoonheidsbranche. Zo ben ik van 2006 tot 2012 actief geweest als bestuurslid voor ANBOS. Een fijne tijd, waarin ik veel heb kunnen betekenen voor de branche. Ik vond het belangrijk om de betrokkenheid tussen leveranciers en leden te vergroten. Ook vervulde ik een lange periode een rol in het bestuur van de BTP. De coronacrisis, die volgde, raakte mijn bedrijf hard. Ik heb vier mensen moeten ontslaan. Op dit moment kies ik ervoor om voornamelijk met zzp’ers te werken; dit scheelt een hoop personeelsperikelen. Na mijn afscheid bij de BTP, ben ik tot op heden actief als bestuurslid bij De Huidprofessional. Ik lever graag een bijdrage aan de groei binnen de branche en deel met veel liefde mijn kennis en ervaringen op het gebied van onder andere klantenbinding. Mijn werkdagen zijn heel afwisselend. Dat is een korte impressie van de reis die ik heb afgelegd. Never a dull moment!’
Voor een distributeur is een belangrijke succesfactor het
vertrouwen en de support die je ontvangt vanuit het
hoofdkantoor van de merken
Wat zijn de belangrijkste factoren voor een succesvolle samenwerking in de huidverzorgingsindustrie, en hoe denken jullie dat Corrective Cosmetics en de merken Jan Marini en Casmara hieraan zullen bijdragen?
Jan: ‘Succesfactoren kun je vanuit verschillende perspectieven bekijken. Voor een distributeur is een belangrijke succesfactor het vertrouwen en de support die je ontvangt vanuit het hoofdkantoor van de merken. Hoe hoger de support en het vertrouwen van de fabrikant, des te groter het succes van de distributeur. Uit de contacten die ik met Jan Marini en Casmara heb gehad, heb ik gemerkt dat een dergelijk vertrouwen en support in grote mate aanwezig is. Vanuit het perspectief van de relatie tussen distributeur en schoonheidsspecialist is de klantgerichtheid van de distributeur de belangrijkste succesfactor. Tevreden klanten zijn trouwe klanten. Ondanks deze professionalisering, zal het gevoel van zakendoen met een familiebedrijf altijd blijven. We zijn blij dat de klanten van zowel Beauty Injection als van Corrective Cosmetics aangeven erg tevreden te zijn over de manier van zakendoen.’
Wat betekent de samenwerking met Corrective Cosmetics voor de toekomst van de merken Jan Marini en Casmara in Nederland?
Greet: ‘Corrective Cosmetics heeft onder andere een buitendienst en is beter ingericht op ondersteuning dan ik met mijn huidige team kan bieden. Ik verwacht dus een mooie groei en zal daarbij mijn kennis en kunde inzetten.’ Jan: ‘Zoals eerder gezegd is het voor Corrective Cosmetics belangrijk dat elk merk een onderscheidend verhaal heeft. Jan Marini en Casmara hebben een positionering die nog niet in onze portfolio zit, het is een mooie aanvulling. Ik verwacht dat veel Corrective klanten geïnteresseerd zijn in deze merken, omdat ze iets extra’s kunnen bieden. Dat geldt overigens ook omgekeerd voor de Beauty Injection klanten.’
Wat denk je dat de uitdagingen zullen zijn in deze nieuwe samenwerking, zowel voor het bedrijf als voor de merken?
Greet: ‘Persoonlijk zie ik geen grote uitdagingen. Ik kan me volledig focussen op de klanten en het Corrective team en ik hoop uiteraard mijn passie en liefde voor de merken te kunnen overbrengen.’ Jan: ‘Die uitdagingen gaan we gaandeweg ontdekken en als er problemen ontstaan, dan zijn die er om op te lossen. Het zou kunnen dat we bij Corrective Cosmetics een andere bedrijfscultuur en werkwijze hebben dan bij Beauty Injection, waaraan klanten wellicht moeten wennen. Dat vind ik spannend, maar ik ga af op het gegeven dat Greet en ik elkaar en elkaars aanpak al heel lang kennen en op haar conclusie dat haar merken passen binnen onze bedrijfsvisie en haar klanten zich het beste thuis zullen voelen bij Corrective Cosmetics.’
Wat zijn je plannen voor de toekomst van Jan Marini en Casmara in Nederland? Zijn er nieuwe initiatieven of mooie plannen die je al kunt delen Jan?
Jan: ‘We moeten alles stap voor stap bekijken. Op korte termijn is het belangrijk dat we Jan Marini en Casmara op operationeel vlak integreren en dat we bestellingen vlekkeloos kunnen uitleveren. Klanten mogen geen last hebben van deze bundeling van krachten. Ook is het belangrijk dat beide merken hun eigen stempel gaan drukken op het team van Corrective Cosmetics. Ik ben blij dat we nog lang een beroep kunnen doen op Greet met al haar kennis en ervaring, maar het is ook belangrijk dat we de kennis van de merken uit eerste hand opdoen. In de loop van komend jaar gaan we bekijken welke nieuwe initiatieven we kunnen ontplooien.’
Greet: ‘Het lijkt zo simpel, maar doe iets in je leven
wat je leuk vindt. Dat geeft energie!
Wat is de belangrijkste waarde die jullie willen doorgeven aan de volgende generatie huidprofessionals, vanuit jullie ervaring en vanuit jullie bedrijfsvoering?
Jan: ‘Blijf dicht bij jezelf. Het belangrijkste onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie ben je zelf, dus maak je eigen plan, voer dat uit en blijf daarbij. Laat je niet afleiden door wat anderen doen.’
Greet: ‘Het lijkt zo simpel, maar doe iets in je leven wat je leuk vindt. Dat geeft energie! Een ander advies dat ik mee wil geven: waak ervoor dat je niet op de automatische piloot werkt en neem nooit iets als vanzelfsprekend aan. En bedenk: je kunt maar één keer een eerste indruk achterlaten. Laat zien waarvoor je staat, wees zakelijk en professioneel! Ik werk alleen samen met klanten die ook mijn producten afnemen, omdat zowel mijn klant als ik een doel voor ogen hebben: de huid verbeteren. Bij het intakegesprek ben ik hierin heel duidelijk. Datgene wat je wil uitstralen, moet overeenkomen met datgene wat je zegt. Als laatste tip: het is en blijft belangrijk om je kennis op niveau te houden. Doe je dat niet, dan kan er bedrijfsblindheid insluipen. De belangrijkste uitdaging voor de beautysector is om ons als huidspecialisten professioneel te blijven profileren!’
Marianne van den Broek
19 december, 2024Greet is en blijft onnavolgbaar een voorbeeld van een gepassioneerde schoonheidsspecialist en ondernemer.
Altijd kennis up to date, weet wat er speelt en staat klaar voor haar cliënten. Zowel in de groothandel del als in de praktijk.
Daarnaast is zij een bevlogen bestuurslid, die zich altijd voor 200% inzet
Het was fijn om met haarsamen te werken, o a in het aanbos bestuur maar ook in andere projecten.