HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Hoe maak je make-up een groot succes in jouw Beautysalon?

In veel salons is make-up vaak een bijzaak, terwijl het juist een belangrijk onderdeel kan zijn van je salon. Maar hoe maak je van jouw make-up lijn een echt succes? Wij hoeven we je niets te vertellen over technieken, trends of de beste merken – die kennis heb jij als beauty professional al. Wat we je wél kunnen bieden, zijn tips en strategieën om de make-up verkoop en daarmee je omzet in je salon een flinke boost te geven.

1. Ben jij wel ‘verliefd’ op jouw make-up merk?

Vraag jezelf eens af: ben jij nog écht enthousiast over het make-up merk dat je in je salon gebruikt en verkoopt? Jouw liefde en enthousiasme voor een merk straal je namelijk uit naar je klanten. Als jij niet verliefd bent op je eigen make-up collectie, zullen je klanten dat ook niet zo snel worden. Zorg ervoor dat jij (en je team) elke keer weer blij worden van nieuwe producten en dat je eigen make-up bag gevuld is met de producten die je aanbiedt.

Als beautyondernemer heb je veel passie voor je vak en straal je enthousiasme en positieve energie uit, en dat is precies wat klanten aantrekt. Die passie en dat enthousiasme maakt het verschil tussen een product in een warenhuis en een product dat bij jou in de salon gekocht wordt. Dus, stel jezelf de vraag: ben ik nog verliefd op mijn make-up merk? Zo niet, dan is het misschien tijd voor vernieuwing.

2. Maak make-up deel van je routine

Veel klanten zeggen vaak: “Nee, ik wil mijn huid schoon houden”, wanneer je aanbiedt wat make-up aan te brengen na een behandeling. Maar als je make-up integreert in je standaard behandelingsroutine, wordt het een vanzelfsprekend onderdeel van je service. Klanten zullen je dankbaar zijn dat ze niet met een rood of glimmend gezicht de salon verlaten. Deze subtiele toevoeging kan de perceptie van je service verbeteren en zo ook de interesse in je make-uplijn vergroten. Die klant ervaart nu zelf hoe mooi die foundation op haar huid is of dat ze een mooie glow heeft van de bronzer die je gebruikt hebt. Grote kans dat dit extra verkopen op gaat leveren.

3. Vertel, vertel, vertel!

Als beauty professional is het makkelijk om te veronderstellen dat klanten wel weten wat je aanbiedt en waarvoor de producten dienen. Niets is minder waar! Veel klanten hebben geen idee en zien jou als dé expert voor hun huid en verwachten dat jij hen adviseert en begeleidt – ze willen jouw expertise en enthousiasme ervaren. Een mooi voorbeeld is een klant van ons die af en toe een zonbeschermingspoeder verkocht. Na wat veranderingen in haar aanpak – ze bracht nu bij elke klant de poeder aan in de winkel in plaats van in de behandelstoel en gaf een korte uitleg – haar verkoop ging van twee stuks per maand naar vier stuks per dag!

4. Spotlight op een product

Tijd tekort?
Maak een planning waarin je elke week een ander product in de spotlight zet. Focus bijvoorbeeld op een lipverzorgende lipstick tijdens het aanbrengen van een masker, of bied een blush aan die direct een frisse look geeft. Geef bij elke klant een korte uitleg over het product en hoe het gebruikt kan worden. Deze persoonlijke, maar niet tijdrovende benadering doet wonderen voor je verkoop, zonder dat het heel veel extra tijd kost.

5. Tijd is geld – denk verder!

Heb je het gevoel dat je te weinig tijd hebt om make-up advies te geven? Het kan nuttig zijn om te heroverwegen hoe je met je tijd omgaat. Vaak zien we kleine behandelingen zoals het epileren van wenkbrauwen of het verven van wimpers als ‘tijdvullers’ die snel geld opleveren. Maar in werkelijkheid blijkt dat aan het eind van de dag vaak tegen te vallen. Investeer in plaats daarvan tijd in je klant door bij de eerste afspraak een uitgebreid consult te geven, inclusief een make-up advies. Dit verhoogt niet alleen je productverkoop, maar versterkt ook de klantrelatie.

6. Organiseer workshops of events

Make-up workshops zijn niet altijd de favoriete bezigheid van elke salon, maar ze kunnen wel heel effectief zijn. Je kunt bijvoorbeeld ook een “Trend Make-up Lunch” organiseren voor je topklanten. Tijdens een gezellige lunch van drie gangen behandel je bij elke gang een volgende stap in de make-uproutine. Dit is een unieke en intieme manier om jouw klanten te binden en tegelijk je producten te verkopen.

De kracht van consistentie

Door make-up een consistent onderdeel te maken van je behandelingen, advies te geven en speciale momenten te creëren, zorg je ervoor dat klanten jouw passie voor make-up overnemen. Het succes zit hem in herhaling, enthousiasme en in het bieden van een unieke, persoonlijke ervaring. Jouw klanten zullen niet alleen terugkomen voor hun behandeling, maar ook voor de prachtige make-up die jij aanbiedt.

Dus, beauty professional, waar wacht je nog op? Zet jouw make-uplijn in de spotlights en maak het een onmisbaar onderdeel van jouw salonbeleving!

Mooie groet,
Debby & Annemieke Beauty Sidekicks

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Klanten kostbaarste bezit
Hoe maak je make-up een groot succes in jouw Beautysalon?

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord