HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Craith lab tilt salonexclusiviteit naar hoger niveau

Posted on

Sinds drie jaar verovert Craith Lab de cosmeticawereld. Het van oorsprong Belgische merk staat voor resultaatgerichte huidverbetering gebaseerd op de laatste ontwikkelingen in probiotica, epigenetica en celregeneratie. Craith Lab kiest heel bewust voor een bijzondere marketingstrategie, waarbij de positie van de schoonheidsspecialist centraal staat. Tekst: Birgitta van der Linden, BLUSHtxt

De strategie werkt, net als de producten. Craith Lab heeft immers in drie jaar tijd ruim 300 salons wereldwijd aan zich verbonden én won in oktober 2022, twee jaar na de start, een prestigieuze internationale prijs. Een hele prestatie, gezien de tijd waarin het merk is ontstaan.

Waardering voor schoonheidsspecialisten
Peter Smeets is sinds 1999 actief in de cosmeticabranche. Hij was 20 jaar lang distributeur van een vooraanstaand cosmeticamerk. Smeets: “Ik deed mijn werk met veel plezier, totdat de producent van het merk de strategiestructuur veranderde en zelf de concurrent werd van de schoonheidsspecialisten aan wie hij leverde. Het is een wereldwijde tendens: producenten die hun eigen producten zowel via het professionele circuit, de salons, verkopen als via internet. De online mogelijkheden zijn enorm, maar dat betekent wat mij betreft niet dat je al die mogelijkheden ook moet benutten. Door te kiezen, houd je de exclusiviteit van het merk in stand, toon je de schoonheidsspecialisten de waardering die zij verdienen en steek je in op de lange termijn in plaats van de korte termijn.”

Duidelijke visie
Craith Lab wilde het anders doen. Ze hadden een duidelijke visie: het ontwikkelen van een duurzaam merk dat inspeelt op de laatste technologische ontwikkelingen in huidverbetering, waarbij de meerwaarde van de schoonheidsspecialist wordt benut en de digitale wereld ‘slechts’ wordt ingezet als serviceportaal, niet als voornaamste afzetkanaal. Craith Lab werd in 2020 geboren, in Covid-tijd. Desondanks groeide het merk explosief en werkt het inmiddels wereldwijd samen met ruim 300 salons, van Duitsland tot Letland, Litouwen, Oostenrijk, Zwitserland en natuurlijk België en Nederland. De doelstelling is 250 salons in Nederland en 150 in België. Craith Lab bestaat uit 33 producten onderverdeeld in drie collecties: de Blue Collection, de Black Collection en de Gold Collection. Daarnaast heeft het merk een zonnelijn en voedingssupplementen.

“De online mogelijkheden zijn enorm, maar dat betekent wat mij betreft niet dat je al die mogelijkheden ook moet benutten.”

Peter Smeets

Duurzaam merk
Smeets: “Wij bieden weinig basis en veel werkstoffen. Hiermee bedoel ik dat we duurzaam ondernemen door te snijden in design en verpakkingen, maar ook in onnodige extra producten. Waar andere merken bijvoorbeeld zes producten nodig hebben om een huidprobleem aan te pakken of huidverbetering te realiseren, kunnen wij dat met een beperkt product gamma dat alles biedt tegen een goede en eerlijke prijs, zonder daar dus het zesvoudige voor te vragen. We werken met volledig recyclebare product verpakkingen en hygiënische, praktische pompflacons met een airless-systeem dat voorkomt dat zuurstof en daglicht de werking aantasten. Op die manier verlengen we de activiteit en houdbaarheid van onze skincare-producten. De verspilling is minimaal, doordat er nagenoeg geen productresten in de flacons achterblijven. We gebruiken alleen duurzame ingrediënten en alle producten zijn vrij van sulfaten, PEG’s, minerale oliën, microplastics, siliconen en parabenen. Verder handelen we met respect voor de aarde, de planeet en het klimaat. We zetten ons actief in om onze impact te minimaliseren en zullen daar de komende jaren verdere grote stappen in zetten. Schadelijke stoffen in het milieu beschadigen immers ook de huid. Een beter milieu betekent een betere huid. Dat maakt de cirkel rond.”

Eén centrale website
Craith Lab zet schoonheidsspecialisten in hun kracht door ze te laten doen wat zij het liefste doen – bezig zijn met de huid – en randactiviteiten uit handen te nemen. “Steeds meer schoonheidssalons hebben naast een website ook een webshop, waar zij de producten van de merken waarmee zij werken verkopen aan consumenten”, vervolgt Smeets. “Met Craith Lab nemen we die taken van de schoonheidsspecialisten over, zodat zij zich daar niet mee bezig hoeven te houden. Craith Lab heeft één centrale website, www.craithlab.com, waar eindgebruikers inloggen en producten bestellen. Verkeer naar de website komt daarbij via twee belangrijke kanalen: via zoekmachines en via schoonheidsspecialisten. Uit een recent onderzoek blijkt dat maar liefst 90% van de consumenten nog niet naar een schoonheidssalon gaat. Deze groep ziet de meerwaarde van de schoonheidsspecialist en van professionele producten nog niet, maar daar willen wij met ons systeem een brug slaan. Wij weten dat onze producten prachtige resultaten geven en vertrouwen op de kracht van ons merk.”

Stimuleren van salonbezoek
Smeets vervolgt: “De consumenten die via zoekmachines met Craith Lab in contact komen en een product aanschaffen, willen wij enthousiasmeren met de mooie resultaten waardoor zij nieuwsgierig worden naar meer en een salon bezoeken. Zodra deze consument online terugkomt voor een tweede aankoop, ontvangt deze een voucher voor 20 euro korting op een behandeling bij een schoonheidssalon in de buurt. Die is eenvoudig te vinden via de salon locator op de website. Ons doel is om zo veel mogelijk productverkoop via de schoonheidssalons te bewerkstelligen. De eindgebruiker kan de producten in de salon kopen of online bestellen, maar de omzet is 100% voor de salon waar deze consument klant is. Dat klinkt misschien heel nobel, maar uiteindelijk worden we daar allemaal beter van: de schoonheidsspecialisten die de exclusiviteit behouden, de consumenten die huidverbetering ervaren en wij als producent omdat de eindgebruiker – online of via de salon – meer producten koopt. De schoonheidsspecialist kan vanuit haar expertise namelijk de consument nog beter adviseren in wat hij of zij nodig heeft, waardoor de resultaten nog beter zijn en de consument meer producten afneemt, behandelingen ondergaat die het geheel ondersteunen en een loyalere klant is dan iemand die alleen online shopt. Hiermee benutten wij als producent de meerwaarde van de schoonheidsspecialisten en geven wij de schoonheidsspecialisten de credits die zij verdienen.”

Craith Lab zet schoonheidsspecialisten in hun kracht door
ze te laten doen wat zij het liefste doen en randactiviteiten uit handen te nemen.

Belangrijke derde pijler
Naast een bijzondere en effectieve marketingstrategie en duurzame producten met hoogwaardige werkstoffen die huidverbetering realiseren is er nog een belangrijke derde pijler bij Craith Lab. Smeets: “Wij willen het familiegevoel onderstrepen en de onnodige concurrentieslag tussen schoonheidsspecialisten onderling maar ook tussen specialisten en de producent wegnemen. Wij leggen met elke salon schriftelijk vast dat wij de product verkoop via salons op alle mogelijke manieren stimuleren en dat wij zelf geen concurrentie vormen via digitale verkoop op andere manieren dan wij nu doen. Door consumenten via de salon locator op de website naar de dichtstbijzijnde salon te verwijzen en doordat salons zelf geen webshop met Craith Lab-producten voeren, nemen we de onderlinge concurrentieslag weg. We zijn er om elkaar te helpen en samen te groeien. Vanaf volgend jaar organiseren we elke twee jaar een offline event voor alle depositaires wereldwijd die met Craith Lab werken. Zo duiken we samen de diepte van dit mooie vak in en versterken we de saamhorigheid.”

Best Beauty Product Europe
In oktober 2022, slechts twee jaar na de start van het merk, won Craith Lab tijdens de World Luxury Spa Awards 2022 de Award voor ‘Best Beauty Product Europe’. Smeets: “De award is vooral een teken van erkenning vanuit de branche en van trotse gebruikers. Dit geeft ons een flinke boost bij het verder in de markt zetten van ons mooie merk door de gewaardeerde reputatie van de awards. We zijn enorm trots dat we ook dit jaar weer genomineerd zijn in de categorie ‘Best Beauty Product’. Iedereen kan stemmen en de stemperiode van drie weken start dit jaar op vrijdag 11 augustus en eindigt op vrijdag 1 september. De award ceremonie wordt gehouden op zaterdag 28 oktober.”
www.craithlab.com


Drie collecties: Blue, Black en Gold

Het innovatieve cleane skincare-merk Craith Lab bestaat uit 33 producten onderverdeeld in drie collecties: DE BLUE COLLECTION, DE BLACK COLLECTION EN DE GOLD COLLECTION.

Blue Collection:
De Blue Collection richt zich op herstel en verzorging van de gevoelige huid die last heeft van hormonale schommelingen op basis van producten met probiotica. Dit maakt de Blue Collection-producten zowel geschikt voor jongeren met acne als volwassenen die een verstoring van het huidbeeld zien rond de menstruatie of in de menopauze. De Blue Collection versterkt en beschermt de huid barrière, gaat ontstekingsprocessen, irritaties en roodheid tegen, hydrateert de huid en verfijnt de poriën. De Blue Collection vormt een goede instap voor salons om met het merk te gaan werken.

Blue Collection:
De Blue Collection richt zich op herstel en verzorging van de gevoelige huid die last heeft van hormonale schommelingen op basis van producten met probiotica. Dit maakt de Blue Collection-producten zowel geschikt voor jongeren met acne als volwassenen die een verstoring van het huidbeeld zien rond de menstruatie of in de menopauze. De Blue Collection versterkt en beschermt de huid barrière, gaat ontstekingsprocessen, irritaties en roodheid tegen, hydrateert de huid en verfijnt de poriën. De Blue Collection vormt een goede instap voor salons om met het merk te gaan werken.

Gold Collection:
De Gold Collection biedt een bewezen oplossing voor de rijpere huid, dankzij unieke formules die focussen op huidverbetering en anti-aging. Craith Lab ontwikkelde hiervoor de EpiTECH-formule met een drievoudige werking. Met de Gold Collection is een stevige, gladde en stralende huid met minder lijntjes, rimpels en overgevoeligheden voor alle leeftijden binnen handbereik.


Dit artikel staat in editie 6-2023, gemist?
Klik hier onder voor een abonnement en mis niets.

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vorige
Nog een keer belangrijke effecten van zonlicht
Craith lab tilt salonexclusiviteit naar hoger niveau

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord