HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Hoogwaardige collageenformule van Nederlandse bodem

Moeder en dochter Filiz en Gamze Ulker bedachten vier jaar geleden aan de keukentafel een uniek product, dat ze een jaar later op de markt brachten: éclat. De all-in-one formule met hoogwaardig marinecollageen en een mix van 16 vitaminen en mineralen verovert sindsdien de Nederlandse markt. Naast het viscollageen is er ook een plantaardige vegan-variant beschikbaar. Tekst: Birgitta van der Linden, BLUSHtxt

Consumenten weten de webshop via www.eclatantbeauty.nl goed te vinden, maar Filiz en Gamze krijgen ook steeds meer aanvragen vanuit salons. Gamze: “Deze salons schenken nu een collageendrankje in plaats van water, thee of koffie. ‘To age gracefully’ was nog nooit zo makkelijk én lekker!”

All-in-one-product
De 33-jarige Gamze weet nog goed waar het idee voor éclat is ontstaan. Gamze: “Dat was tijdens de pandemie aan de keukentafel in mijn ouderlijk huis. Mijn moeder slikte op dat moment al collageenpillen en een rits aan andere vitaminen en mineralen. We begonnen te brainstormen over hoe fijn het zou zijn als er een product op de markt zou zijn dat alles bevatte, zodat je niet al die verschillende supplementen hoeft in te nemen. Een all-in-one-product, dat makkelijk mee te nemen is, je ondersteunt in je dagelijkse leven en ervoor zorgt dat je straalt van binnenuit. Het idee was geboren. Een jaar later lanceerde we ons product. Het sloot goed aan op de tijdsgeest tijdens de pandemie, waarin mensen steeds meer bezig waren met hun gezondheid en hun welzijn. Die ontwikkeling heeft zich alleen maar verder doorgezet. Met éclat spelen we daar perfect op in.”

Gamze: “Hoe fijn zou het zijn als er een product op de markt
zou zijn dat alles bevatte, zodat je niet al die verschillende supplementen hoeft in te nemen.”

Kennis en kunde
Filiz en haar man runden jarenlang een zelfstandige drogisterij. De kennis en kunde was dus aanwezig, waardoor het idee ook daadwerkelijk uitgevoerd kon worden. Gamze: “Ik ben opgegroeid tussen de vitaminen- en supplementenpotten, maar zelf ben ik eerst een compleet andere richting opgegaan; ik werkte bij een tech-bedrijf in de cyber security. Tijdens mijn studie had ik een bijbaantje bij ICI PARIS en was ik omringd door de mooie merken en het gevoel van luxe. Die wereld heeft me altijd getrokken. Eclat is begonnen als een soort hobby en ik heb het tot een jaar geleden gecombineerd met mijn andere baan. Toen werd ik moeder. Het veranderde mijn kijk op bepaalde zaken. Ik nam ontslag en ben nu fulltime verbonden
aan ons familiebedrijf en éclat. Juist door onze familieachtergrond als kleine zelfstandige met een eigen drogisterij begrijpen we heel goed welke uitdagingen kleine ondernemers hebben. We weten dat het voor hen lastig is om te concurreren met grote ketens en daarom richten we ons specifiek op het ondersteunen van deze kleine ondernemers. We voelen ons nauw betrokken en we werken vanuit onze eigen ervaring.”

Vis of vegan
De hoogwaardige in Nederland geproduceerde formule van éclat bevat 6.000 mg gehydrolyseerd en gepatenteerd Peptan® viscollageen, aangevuld met 120 mg hyaluronzuur en 16 zorgvuldig geselecteerde vitaminen en mineralen, zoals de B-vitaminen, selenium, biotine en magnesium. Goed voor een optimale algehele gezondheid van het lichaam en de huid, het haar en de nagels. De collageen booster in poedervorm is eveneens beschikbaar in een vegan-variant. Beide varianten hebben een tropische smaak en komen in een grote verpakking met 30 handige zakjes voor dagelijks gebruik. Het poeder meng je met 250ml water – of meer water indien je de smaak te zoet vindt – of meng je met yoghurt, melk of een smoothie. Vanwege de tropische smaak wordt niet geadviseerd het poeder te mengen met warme dranken zoals koffie of thee. De collageen booster neem je in op een nuchtere maag voor maximale absorptie of met een maaltijd.”

Gamze: “Collageen wordt voornamelijk gezien als mooimaker,
maar het heeft ontzettend veel extra voordelen, vooral in de hoogwaardige formule die wij hebben ontwikkeld.”

Veel extra voordelen
Gamze: “Omdat ons sterproduct zo veel vitaminen en mineralen bevat, kunnen mensen het misschien te heftig vinden op een nuchtere maag, maar dan neem je het net zo makkelijk in met een maaltijd. Het maakt niet uit welke maaltijd. Vanwege onder meer het toegevoegde magnesium krijgen we vaak te horen dat mensen er beter door slapen, uitgeruster wakker worden en minder pijnlijke spieren en gewrichten hebben. Collageen wordt voornamelijk gezien als mooimaker, maar het heeft ontzettend veel extra voordelen, vooral in de hoogwaardige formule die wij hebben ontwikkeld. Na mijn zwangerschap vorig jaar ging ik naar de bekkenfysiotherapeut, die me vertelde dat het bindweefsel in mijn bekkenbodem buitengewoon sterk was. Ik vertelde hem dat ik al lange tijd collageen slik en hij gaf aan dat collageen inderdaad kan bijdragen aan een sneller herstel na je zwangerschap.”

Krachten bundelen
Voor Gamze was het niet altijd vanzelfsprekend om te werken voor het familiebedrijf, maar de huidige samenwerking met haar moeder is wel op een heel natuurlijke manier ontstaan. Gamze: “In het begin was het even wennen en zo’n samenwerking brengt nieuwe uitdagingen met zich mee – we hebben het bijvoorbeeld áltijd over éclat, of we nu aan het werk zijn, op vakantie zijn of in een andere privé setting zijn – maar de samenwerking verloopt supergoed. We vullen elkaar aan en bundelen onze krachten en sterke punten. We zitten in verschillende levensfasen en kunnen daardoor iets creëren dat inspeelt op de wensen van iedereen, ongeacht gender, leeftijd of levensfase. Mijn moeder weet bijvoorbeeld exact wat het lichaam nodig heeft voor, tijdens en na de overgang, welke klachten er op kunnen spelen en hoe je je lichaam het beste ondersteunt. Ik kijk weer wat meer naar het creatieve design én we waren het er vanaf de start allebei over eens dat smaak ontzettend belangrijk is.”

100 smaken
“Het kost veel tijd om een product te ontwikkelen en we wilden niet alleen een product creëren met een heel sterke formule, het moest er ook mooi uitzien én lekker smaken”, vervolgt Gamze. “We hebben veel samples geprobeerd, zeker 100 smaken geproefd, want we wilden geen drankje dat je alleen inneemt omdat het goed voor je is. Het moet ook lekker zijn en je een aangenaam gevoel geven. Onze doelgroep zijn vooral 30-plussers. Immers neemt je collageenproductie na je 25e elk jaar af en kan je lichaam en je huid dus wel wat ondersteuning gebruiken. Na je 25e volgen er vaak allerlei belangrijke en grote ontwikkelingen: zwangerschap, moeder zijn, young professionals met een drukke baan, de overgang, noem maar op. Eclat ondersteunt je tijdens al die levensveranderende momenten en geeft je lichaam wat het nodig heeft.”

Gamze: “We wilden niet alleen een product creëren met een heel
sterke formule, het moest er ook mooi uitzien én lekker smaken.”

Meerwaarde voor salons
Volgens Gamze past éclat perfect binnen de salonwereld. “Ons product is niet alleen een aanvulling op je dagelijkse routine, maar biedt ook een mooie synergie in salons. Terwijl klanten een behandeling krijgen die van buitenaf werkt, kunnen ze tegelijkertijd aan hun gezondheid van binnenuit werken met ons collageen. Dit creëert een ultieme wellness-ervaring die salons kunnen aanbieden, iets dat veel van onze partners als een waardevolle toevoeging zien. We krijgen steeds vaker terug dat onze collageen booster wordt geserveerd in plaats van een kopje koffie, thee of een glas water. We zijn blij met zulke positieve reacties!”

Innoverende all-in-one-producten
Eclat is nu drie jaar op de markt en wordt zowel verkocht via de website als via schoonheidssalons. Ondertussen zitten Filiz en Gamze niet stil. Gamze: “We zijn continu bezig met het ontwikkelen van innoverende all-in-one-producten die je leven vergemakkelijken en verrijken. We kijken naar producten die er nog niet zijn maar waar wel behoefte aan is, met hoogwaardige ingrediënten en tegen een aantrekkelijke prijs. In het kader van ‘joint health’, de gezondheid van gewrichten en spieren, lanceren we in oktober dit jaar een product met collageen type II van het kraakbeen van de kip. In onze collageen booster werken we alleen met collageen type I en III. Verder hebben we op 1 september ‘gut health’ gelanceerd: een all-in-one support met kruiden en vezels voor het herstellen van de gezondheid van de darmflora. Voor iedereen die last heeft van de spijsvertering of een opgeblazen gevoel ervaart. Met éclat willen we iedereen laten stralen van binnenuit. Dat is onze missie.”

www.eclatantbeauty.nl

Marktdata.nl heeft het Nederlandstalige zoekverkeer op het gebied van collageen in Google onderzocht over de afgelopen vier jaar (juli 2020 t/m juni 2024) in Nederland. Het onderzoek toont aan dat in de afgelopen paar jaar éclat de sterkste stijger is. Het zoekvolume van éclat is sinds het jaar 2022 ieder jaar minimaal verdrievoudigd.

Dit artikel heeft u kunnen lezen in editie 09 | 2024.

Gemist? Neem nu een abonnement en blijf op de hoogte

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Chi Essential Cosmetics
Hoogwaardige collageenformule van Nederlandse bodem

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord