Mijn naam is Carolien van den Dungen, 40 jaar en eigenaresse van Beautysalon Castelli in Horn (Limburg). 16 jaar geleden heb ik mij in het diepe gegooid en ben ik meteen voor mezelf begonnen. Het was altijd al een wens om mijn eigen zaak te hebben. Niet iedereen in mijn omgeving was positief toen ik aan de opleiding begon. Ze waren bang dat er al zoveel salons waren, maar als kind droomde ik er al van om schoonheidsspecialiste te worden en het is nog steeds mijn droombaan!
Welke opleidingen heb je gedaan?
Als eerste heb ik mijn middenstandsdiploma gehaald. Wat later ben ik gestart met de opleiding voor schoonheidsspecialiste in Eindhoven. Na het behalen van mijn diploma ben ik eerst lekker aan de slag gegaan in de salon. Een paar jaar later ben ik moeder geworden van mijn zoon Noah, die inmiddels op de middelbare zit. Sinds vorig jaar ben ik goed gaan kijken welke richting ik op wilde gaan met mijn salon. Toen ben ik mij gaan verdiepen in de bindweefselopleiding van Inge Deceuninck. De eerste opleidingen heb ik daar inmiddels gevolgd en ik vind het geweldig! Uiteraard volg ik met regelmaat de trainingen, die vanuit mijn merken worden gegeven. Zo blijf je lekker bij.
Werk je alleen of met een team?
Ik heb bewust gekozen om alleen te werken. Natuurlijk heb ik in het verleden ook wel eens getwijfeld, maar ik vind het heerlijk werken zo. Doordat je zo veel verschillende klanten en gesprekken hebt, mis ik niet de aanspraak van collega’s. Gelukkig zie en spreek ik ook vaak leuke mensen uit het vak.
Werk je vanuit huis of heb je een bedrijfspand?
Ik ben begonnen met werken in een kamer in huis. Dat zag er altijd piekfijn uit. Op een gegeven moment kreeg ik toch sterk de behoefte om een werkplek te hebben met meer ruimte. We hebben toen toch besloten om aan huis te blijven en 7 jaar geleden hebben we beneden flink uitgebouwd. Daardoor heb ik een eigen entree, verkoopruimte en behandelruimte gekregen. Het is een hele fijne werkplek geworden waar ik vijf dagen in de week te vinden ben.
Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht? Wat zijn de meest geboekte behandelingen?
De klant komt bij mij in de salon voor huidverjonging, anti-aging en huidverbetering. Halverwege dit jaar ben ik gestart met HydroPeptide. Wat een prachtige resultaten! Deze behandelingen worden dan ook heel graag geboekt. Er is ook steeds meer vraag naar de bindweefselmassages in kuurvorm. Ontspanning zal ook altijd belangrijk blijven. Mijn klanten genieten echt van de massages tijdens een behandeling.
Wat vind jij het leukste aan het ondernemen/het hebben van een eigen salon?
Veel vakvrouwen behandelen graag maar vinden het stukje ondernemen vaak lastig. Zelf ben ik graag bezig met alles wat erbij komt kijken. Het kost tijd, maar het maakt je werk ook interessant en afwisselend.
Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
Het is belangrijk om te blijven leren. Zo leuk om dan ook steeds nieuwe collega’s te ontmoeten. Je leert van iedereen iets en je ziet ook hoe tevreden je bent met wat je zelf doet. Het is altijd fijn om te sparren met collega’s. De vakbladen spit ik allemaal door, je moet jezelf blijven ontwikkelen. Ik krijg daar heel veel energie van!
Wat zijn jouw favoriete merken?
Mijn favoriete merken zijn HydroPeptide en Decléor. Decléor is echt het stukje geurbeleving en ontspanning en daar werk ik al 16 jaar mee. Nadat ik de opleiding bindweefselmassage had gedaan, miste ik een goed merk voor huidverjonging, anti-aging en huidverbetering. Om deze reden wekte HydroPeptide mijn interesse. Ik heb toen een aantal collega’s door het land opgebeld en gevraagd naar hun ervaringen. Na een aantal hele fijne gesprekken met Beauty2People ben ik gestart en daar ben ik nog iedere dag blij mee! Laviesage nutricosmetics is een hele mooie aanvulling van hoogwaardige voedingssupplementen, die het lichaam optimaal ondersteunen en de huidkwaliteit van binnenuit verbeteren.
Wat maakt jouw salon uniek?
Wat mijn salon uniek maakt is dat ik alleen manueel werk. Ik werk graag met mijn handen en daar ben ik ook goed in! Dit werk is mijn passie! De klanten worden hier in de watten gelegd en de behandelingen zijn consistent in kwaliteit. Je moet samen een klik hebben, want de klanten komen toch voor jou. Je krijgt de klanten die bij je passen. Ze weten dat ze een goede behandeling krijgen en alles wat gezegd wordt blijft tussen mijn muren. Ik vind het een eer dat ze mij zo in vertrouwen nemen.
Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
Van de HydroPeptide en bindweefselbehandelingen maak ik in overleg met de klant voor en na foto’s. Die zijn alleen voor hun zelf. Vaak laat de klant deze aan een goede kennis of vriendin zien, die dan ook voor een afspraak komt. Het resultaat van de foto’s spreekt voor zich. Je gaat met de klant een samenwerking aan, 80% van het resultaat bereikt de klant door thuis de producten dagelijks te gebruiken, 20% door behandelingen in de salon te ondergaan. Als klanten tevreden zijn dan spreekt dat zich vanzelf rond.
Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
Als mijn klant op het laatste moment afbelt dan zou ik daar wat zakelijker in mogen zijn. Tevens besef ik me dat het natuurlijk iedereen wel eens kan gebeuren. Ik vind het ook belangrijk om naar de reden te luisteren. Soms gebeuren er nu eenmaal dingen die je niet in de hand hebt en daar wil ik dan ook menselijk in zijn. In deze tijden van Covid-19 ben ik heel flexibel. Als mensen op het laatst afbellen, dan is dat geen probleem. Liever een paar gaten in de agenda, dan risico nemen op verspreiding.
Wat betekend social media voor jouw salon?
Social media was wel even een dingetje hoor…. Sinds vorige maand ben ik gestart met een nieuw traject van ‘Jouw business in het juiste licht’. Mariska helpt mij om mijn bedrijf goed neer te zetten op social media. We zijn pas net begonnen maar ik ben er nu al super blij mee. Je wordt wel even uit je comfortzone gehaald en voor mij is alles nieuw. Op Instagram wordt er wel meer gekeken en gereageerd dan op Facebook.
Wat is de laatste training/opleiding die je hebt gevolgd en wat is het belangrijkste dat je daar geleerd hebt?
De laatste opleiding die ik heb gevolgd is de Natural Face Lifting bindweefselmassage deel 4. Met alleen deel 1 en 2 al zo’n prachtige resultaten, dat ik mij daar nog meer in wil verdiepen. Deel 5 staat al op de planning voor 2021.
Ga jij je inschrijven in het SKIN-register?
Het SKIN-register… daar ben ik nog niet helemaal uit. De afgelopen tijd ben ik ook zo druk bezig geweest met heel veel nieuwe dingen voor de salon, dat ik mij daar nog steeds in moet verdiepen. Wel is mijn salon al vanaf het begin aangesloten bij de Anbos.
Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
Gelukkig heb ik er niet veel gehad! Jaren terug is tijdens de behandeling de kop van de loupelamp afgebroken. Om toch goed licht te krijgen, heb ik deze toen met Duck tape aan elkaar geknutseld. Mijn klant en ik hadden toen wel enorm de slappe lach. Het zag er zo onhandig uit! Diezelfde middag ben nog een nieuwe gaan halen.
Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
Toen ik de heropening had van mijn prachtige salon 7 jaar geleden. Mijn man en ik hebben heel veel zelf gedaan tijdens de verbouwing en daar ben ik ontzettend trots op!
Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche?
De beautybranche zal blijven groeien. Ik hoor zoveel collega’s die juist in tijden van Corona naar hun bedrijf hebben gekeken om te zien waar ze staan.
Ik vind het mooi om te zien dat steeds meer klanten kiezen voor een natuurlijke manier van anti-aging. Daar zal alleen maar meer vraag naar zijn.
Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
Laat wat meer van jezelf zien! Dat is nog niet zolang geleden en daar moet ik ook echt mee aan de slag. Dit interview komt dan ook op het juiste moment op mijn pad!
Is er iets wat je met vakcollega’s zou willen delen?
Blijf niet stil staan. Werk met de merken waar je echt achter staat! Kennis is macht. Ik krijg na iedere training weer meer zelfvertrouwen en dat is een heerlijk gevoel!
Wat vind jij?