HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Leren van vakgenoten by Sandra Bons: “Ik geloof in de transitie van schoonheids- naar gezondheidsspecialistes”

Het begon allemaal in 2013 toen Sandra Bons met haar salon Treats begon. De tweede grote stap was de verhuizing in 2015 naar het mooie landgoed Twickel in Ambt-Delden. Haar salon is gevestigd in een idyllische boerenschuur die volledig gerenoveerd is. Sandra kan er nog steeds geen genoeg van krijgen: “Het moment dat ik ‘s ochtends de salon instap tovert iedere keer weer een grote glimlach op mijn gezicht, ik vind het heerlijk! En daarbij kan ik zeggen dat ik alleen maar leuke klanten heb!”

Sandra: “Ik prijs me gelukkig dat mijn volledig gerenoveerde salon gelegen is in een zeer rustgevende en landelijke omgeving op landgoed Twickel. Daarnaast werk ik met de beste merken en geavanceerde technieken, om de huid van mijn klanten te behandelen en besteed hieraan de nodige tijd en persoonlijke aandacht. De combinatie van huidverzorging en -verbetering, waarbij ik vaak verder kijk dan de huid alleen, zijn volgens mij redelijk uniek, zeker in deze regio.”

Opleiding
Eind jaren ’80 zette Sandra haar eerste stap in het kappersvak en begon met de opleiding schoonheidsspecialiste, visagie en dermatologie. Hiernaast heeft onlangs de HBO-opleiding Ayurveda met succes afgerond. Deze Indiase gezondheidsleer gaat uit van een holistische benadering van gezondheid, met als doel een lang, gezond en gelukkig leven. “Zeer interessante materie, wat een uitstekende aanvulling en toevoeging is op mijn dagelijkse werkzaamheden in de salon.” Ze probeert zichzelf nog altijd te ontwikkelen en uit te dagen door veel én vaak trainingen en cursussen te volgen.


Onderneming
In 2013 startte Sandra met haar onderneming. Het leukste aan ondernemen vindt zij de vrijheid die je hebt. “Eerst ontwikkel je op basis van je eigen visie, ideeën en wensen een passend businessmodel. Vervolgens kies je bijpassende leveranciers en behandelingen. Vanaf nul heb ik vervolgens een waardevol klantenbestand weten op te bouwen met alleen maar leuke klanten. En daar ben ik trots op! Vergeet niet, leuke klanten maken werken leuk.”

Favoriete merken
Sandra heeft drie favoriete merken.
Huidverzorging: ”Yonka, fan vanaf de eerste dag dat ik hiermee werk. In veel van de door mij gebruikte producten staan vijf kruiden centraal met ieder een eigen werking en geurbeleving. Zo kun je iedere behandeling op maat maken of liever: personaliseren. Wat voor mij ook meeweegt, Yonka heeft duurzame en (veelal) vegan producten en dat is in deze tijden good practice.”

Make-up en Visagie: “Mineralogie, gespecialiseerd in minerale make-up! ‘Fijne, natuurlijke producten zonder (te veel) toevoegingen. Deze biologische basis werkt erg goed op ieder huidtype.”

Huidverbetering: ”Dermatude is mijn vaste partner daar waar het gaat om meta-therapy behandelingen. Geen filler, geen botox etc… De huid wordt zichtbaar verbeterd door micro-perforaties en natuurlijke subjectables en hebben geen downtime. Met deze behandelingen boek ik werkelijk fantastische resultaten! Een uniek merk.”

Behandelingen en specialisaties
“De klant kan bij mij terecht voor fyto-aromatische huidverzorgende behandelingen, huidverbeterende behandelingen, make-up & visagie masterclasses én workshops en onlangs toegevoegd Ayurveda sessies. De meest geboekte behandeling zijn de huidverbeterende Dermatude behandelingen. Een echte aanrader!”

Interactie met (potentiële) klanten en social media
“Ik maak uiteraard gebruik van social media (o.a. Instagram en Facebook) en post enkele keren per week. Wat ik post is vrij divers, van informatie over een nieuw product of behandeling, tot aan een foto van een vers bosje bloemen in mijn salon. Ik merk de laatste tijd dat Instagram toch voor mijn salon het meest actieve platform is met de meeste klant interactie.”

Een social tip!

“Wat erg goed werkt als ik nog een plek vrij heb op een bepaalde dag/tijdstip is social media. Ik maak dit kenbaar via de ‘socials’ en voor je het weet is dit timeslot gevuld. Verder geef ik masterclasses en workshops en heb ik een aantal klanten die echte ambassadeurs zijn. Want eerlijk is eerlijk, mond-tot-mond reclame werkt nog steeds het beste.”

Webshop
“Ik heb nog geen webshop, maar ben het nu wel aan het overwegen. Ik heb namelijk vaak te maken met herhaalbestellingen en via een webshop is dat eenvoudiger en overzichtelijker. Daarnaast kan ik ook rendement halen uit extra productverkoop, zelfs al is de online koper geen klant van je salon. Zo wordt het een extra inkomstenbron.”

De coronaperiode
“De gehele Corona periode was uiterst frustrerend en onvoorspelbaar, maar ik had redelijk snel door dat het buiten mijn macht lag. Ik heb contact onderhouden met mijn relaties en heb mijn kennis vergroot door juist in die tijd studies op te pakken. Meer vanuit de overtuiging dat ik beter uit de crisis moest komen dan hoe ik erin ging.”


Toekomst en inzichten
Sandra gaat de toekomst hoopvol tegemoet. ”We zijn de Coronapandemie doorgekomen en ook de huidige onzekere periode zullen we overleven. Daarna zal het toch weer wat ‘normaler’ gaan worden en kunnen we weer als vanouds ons vak uitoefenen. Echter, ik bespeur wel een verandering die ik ook als kans zie voor mijn salon. We worden steeds bewuster van onze gezondheid en dat reikt verder dan alleen de huid. Er is volgens mij een mooie taak weggelegd voor geïnteresseerde schoonheidsspecialistes om de ‘huid’ te gaan zien als onderdeel van een holistisch geheel. Ik geloof én weet dat een gezond leven (o.a. eten, drinken, bewegen, mindfullnes etc.) ook effect heeft op hoe je – of in dit geval je huid – eruitziet. We kunnen onze klanten hierin meenemen, ze adviseren en continu begeleiden en dan gaat het dus niet alleen meer over een gezonde huid, maar om een gezond leven.”

ANBOS of huidprofessional lid? Zorg als zzp of het Skinregister?
”ANBOS, voor mij dé organisatie die voor ons vakgebied de kwaliteit bewaakt, bijvoorbeeld doordat alleen gediplomeerde schoonheidsspecialistes zich mogen aansluiten. Ik merk dat dit ook het nodige vertrouwen uitstraalt naar mijn klanten.”

Grootste blunder in de salon
“Niet zozeer een blunder, eerder iets hilarisch. Tijdens de voorbereiding van een behandeling vloog er ineens een vleermuis door mijn salon. Pure paniek! Maar die vleermuis liet zich niet eenvoudig wegjagen, dus daar moest wel een professional voor langskomen. De klanten van die dag verplaatst, na uitleg vonden ze dit uiteraard geen probleem! Tja, hier kun je van alles verwachten, overigens is dit euvel voor altijd opgelost!”

Hoogtepunt in jouw carrière
“Hoogtepunt was de gewonnen VIP-reis naar de HQ en laboratorium van Yonka in Parijs in 2017. Wat mij voor altijd zal bijblijven is de ontmoeting die ik daar had met de twee dames die het bedrijf hebben opgericht in 1954. De passie en gedrevenheid droop ervan af. Voor mij een zeer inspirerende trip, niet alleen vanuit het oogpunt van producten, maar ook ondernemerschap. Uiteraard stond deze reis ook bol van meerdere overheerlijke behandelingen in de Yonka-spa op de Place Vendôme. Fantastisch!”

Nog meer tips?
“Ik heb er drie: Denk nooit voor een klant! Eerst kijken en luisteren, dan op maat adviseren (behandelen).
En vergeet niet je bestaande klanten te verwennen, zij maken jou succesvol.”

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen? Of wil je hen wellicht een vraag stellen om tips te krijgen over een bepaald onderwerp?
“Ik geloof in de transitie ‘van schoonheidsspecialistes, naar gezondheidsspecialistes’. De huid blijft in de kern ons aandachtspunt, echter we benaderen onze klant vanuit een veel breder perspectief. Ik ben erg benieuwd wat mijn vakgenoten vinden van deze stelling en of er al salons zijn die deze bredere werkwijze actief inzetten?”

Meer weten over beautysalon Treats? https://www.instagram.com/treats_huidverzorging/

Lezen over andere ondernemers in de beautybranche? Klik dan hier!

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 Comment
  • Judith
    2 december, 2022

    Na lang wikken en wegen, val ik iedere keer toch weer terug op, zorg voor jezelf zowel van buiten- als van binnenuit. Het nieuwe jaar ga ik starten met het aanpakken van het hele plaatje. Te vaak kom ik tegen dat klanten toch niet helemaal het gewenste resultaat krijgen doordat er in het lichaam van alles speelt wat we niet zien. Er zit vaak te veel in de klanten hun hoofd of de voeding is niet op orde. Wat onbewust hun huid niet ten goede komt en waar wij specialisten gewoon weg niet tegen aan kunnen behandelen.
    De verwachting is om in oktober 2023 een hele nieuwe praktijk te starten in een andere regio(wel zelfde provincie), met het totaal plaatje in mijn werkwijze verwerkt. De nieuwe werkwijze zal verder gaan dan traditioneel behandelingen geven in de salon zelf.
    In mijn huidige salon ga ik deze aanpak en uitgangspunten vanaf aankomend januari testen.

Vorige
SALONCHAT “Rose Rendez-Vous” by Lonneke van Herk
Leren van vakgenoten by Sandra Bons: “Ik geloof in de transitie van schoonheids- naar gezondheidsspecialistes”

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord