Marian Coppieters-Maenhaut is 48 jaar en de troste eigenaresse van BeautyLounge Marian. “Deze naam is eigenlijk ooit eens spontaan op de bank verzonnen. De combinatie van beauty en “loungen” vond ik perfect samen klinken.” Ze woont in het mooie Breskens, dichtbij de zee en het strand samen met haar man en kinderen. Lees wat zij heeft gedaan tijdens de eerste lockdown, wat zij tijdens deze lockdown doet en hoe zij de toekomst van de branche ziet!
Dit interview vond plaats nog voordat de overheid een tweede verlenging van de lockdown aankondigde.
Lockdown
Tijdens de eerste lockdown was ik aan het herstellen van een pittige schouderoperatie dus was mijn salon op dat moment sowieso al dicht. Het gaf mij persoonlijk dus wat extra hersteltijd. Tijdens deze lockdown moest ik in het begin best even schakelen. De mooiste, drukste en gezelligste periode in de salon kwam eraan en dat viel ineens weg. Maar ik heb dan toch snel de knop kunnen omzetten en ik ben nu met diverse online trainingen bezig, mijn kennis aan het uitdiepen, in contact blijven met mijn klanten, plannen bedenken voor wanneer we weer open mogen en verder veel wandelen, eens lekker netflixen nu er tijd voor is en gewoon het beste ervan maken!
Contact onderhouden
Ik onderhoud de contacten met mijn bestaande klanten door persoonlijk contact via whatsapp/bellen of via social media. Verder is het erg fijn om te ervaren dat ook de klanten zelf regelmatig een berichtje sturen om te vragen hoe het met mij gaat.
Omzet binnenhalen
De enigste omzet die ik nu binnenhaal is wanneer de klanten producten bestellen. En verder probeer ik door nu in mezelf te investeren straks weer lekker omzet te kunnen halen.
Wat ga je doen als blijkt dat dit langer gaat duren dan 9 februari?
Ik mag er nog niet aan denken, maar heel eerlijk… ik hou hier wel rekening mee in mijn gedachten want dan kan het alleen maar meevallen. In contact blijven met klanten, verder gaan met plannen en maken en positief blijven! Ik hoop alleen wel dat de overheid snel gaat inzien dat wij als schoonheidsspecialisten heel veilig en heel verantwoord werken. En dat ze gaan inzien dat nog steeds de grootste meerderheid van schoonheidsspecialisten buiten de boot valt als het gaat om financiële ondersteuning.
De start van BeautyLounge Marian
Ik ben mijn salon gestart in 2015 en sinds die tijd actief in de branche. Eigenlijk een droom die ik als 17-jarige had en die ik door allerlei omstandigheden nooit heb waargemaakt. En toen kwam er toch een punt in mijn leven waarop ik dacht als ik het nu niet doe, dan doe ik nooit meer. En nog geen seconde spijt van gehad!
Opleiding en specialisatie
Ik heb mijn opleiding gevolgd in Gent (België) bij de Wellness Academie tot schoonheidsspecialiste en verder trainingen gedaan in Kobido Japanse gezichtsmassage en Facial Cupping bij Ziyuli in Almere, Microdermabrasie, Lash Lift, Bio Peeling en recent Microneedling bij Salonnepro. Een echte specialisatie heb ik nog niet, maar het plan is dat ik me meer ga richten op huidverbetering. En verder start ik zodra het weer mogelijk is met een opleiding tot pedicure.
Salon aan huis
Ik werk vanuit huis, maar wel in een apart gedeelte. We zijn 1,5 jaar geleden naar onze huidige woning verhuisd en hebben toen de garage omgebouwd tot salon. Nieuwe pui erin met deur en dus een aparte ingang. Privé en werk zijn nu gescheiden, maar toch lekker dichtbij. Voorheen werkte ik in een kamer op de 1ste verdieping, maar ik merk toch dat voor sommige klanten de stap nu makkelijker is, ondanks dat ik net zo professioneel te werk ga. Ik heb altijd parttime in de salon gewerkt, maar ik wil zo snel mogelijk fulltime in de salon gaan werken. Niet de meeste handige periode nu met corona, maar des te groter de uitdaging voor mij!
Behandelingen
De klant kan bij mij terecht voor diverse gezichtsbehandelingen afgestemd op de huid en de wensen van de klant (basic, anti-age, acné), Microdermabrasie, Facial Cupping, Peelings en binnenkort voor Microneedling. Verder voor losse behandelingen zoals epileren en harsen en Lash Lift. En op termijn dus ook voor pedicure behandelingen.
Favoriete merk
Ik werk nu sinds een paar jaar met het Nederlandse merk Salonnepro Amsterdam en ben daar erg tevreden over. Mooie resultaten en een uitgebreide lijn met huidverbeterende behandelingen en niet alleen anti-aging maar ook de behandeling van puistjes, pigmentstoornissen, stress en onbalans in de huid. De producten zijn dierproefvrij, parabenenvrij, siliconenvrij, sulfaatvrij, vegan, vrij van microplastics, phthalatenvrij en vrij van hoofdallergenen uit parfum en dat is wat je wil voor je klanten. Ze zijn vernieuwend en verder geven zij heel veel ondersteuning en informatie op allerlei verschillende manieren en kanalen.
Klantenkring
Ik heb ondertussen een hele trouwe klantenkring opgebouwd waar ik ontzettend dankbaar voor ben en deze maken bijna allemaal direct een vervolgafspraak. Ik vind het ontzettend belangrijk dat een klant zich op zijn gemak voelt bij mij. Naast dat een klant resultaat wilt zien, willen de meeste klanten ook echt genieten van dat momentje voor zichzelf. Ik zal er dan ook alles aan doen om te zorgen dat de klant die ervaring heeft.
Nieuwe klanten werven
De meeste nieuwe klanten komen binnen via mond-tot-mondreclame. Ik adverteer af en toe in een plaatselijk blad en verder wil ik mijn social media meer gaan inzetten om nieuwe klanten binnen te halen. Maar een goede mond-tot-mondreclame werkt altijd nog het beste! Verder ben ik bezig met een online boekingssysteem en hoop ik daardoor de drempel (qua gemak dan) voor nieuwe klanten lager te maken voor het maken van de eerste afspraak.
Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’?
Iets te kunnen doen waar je helemaal gelukkig van wordt. Klanten heel tevreden en ontspannen naar buiten zien gaan na hun behandeling. Het op je eigen manier kunnen doen, door jezelf te blijven en in jezelf te geloven. Heel veel redenen eigenlijk…
Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
Ik vind het ontzettend belangrijk om bij te blijven in dit mooie vak wat constant in beweging is. Heel veel lezen zowel in vakbladen als op social media en internet. Ook heel belangrijk om trainingen te blijven volgen en wat gelukkig nu voor een gedeelte ook online mogelijk is en waar ik dankbaar gebruik van maak.
Wat maakt jouw salon uniek?
Aandacht en persoonlijke benadering vind ik erg belangrijk. Ik neem de tijd voor mijn klanten en hou daar in mijn agenda ook echt rekening mee. Verder vind ik het belangrijk om eerlijk te zijn over de te verwachten resultaten.
Wat betekent social media voor jouw salon? Op welke ben je het meest actief en waar heb je het meeste interactie met (potentiële) klanten?
Ik ben actief via Facebook en Instagram, maar nog veel te weinig en naar mijn gevoel en nog niet professioneel genoeg. Ik start dus binnenkort met een training bij Mariska Vink van Jouw business in het juiste Licht om hier flink aan te werken en daar heb ik ontzettend veel zin in!
Wat is de laatste training/opleiding die je hebt gevolgd en wat is het belangrijkste dat je daar geleerd hebt?
Ik hoop dus heel veel te gaan leren van Mariska op het gebied van Instagram. Verder heb ik via Salonnepro de training Microneedling gedaan en op gebied van huidverbetering veel bijgeleerd. Verder is denk ik het laatste jaar sowieso een enorme ‘training’ voor iedereen. Je gaat meer nadenken welke richting je op wilt met je salon. En wat is wel en wat is toch een stuk minder belangrijk in het leven.
Ga jij je inschrijven in het SKIN-register? Waarom wel/waarom niet? En wat vind je van het initiatief?
Ik heb mij nog niet ingeschreven in het SKIN-register. Maar wel een heel mooi initiatief!
Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
Ik heb een blunder van tijdens mijn opleiding…mijn zus ging mee als model voor het onderdeel harsen van de onderbenen. Doordat ik de strip niet snel genoeg en met een te veel trekkende beweging van haar onderbeen aftrok heeft ze weken met een brandplek op haar onderbeen gelopen. Gelukkig vertrouwt ze me ondertussen weer wel ;-).
Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
De opening van mijn nieuwe salon na de verhuizing naar onze huidige woning. Er waren veel klanten, familie en vrienden op af gekomen en toen ik mijn reclamebord met mijn naam onthulde en mijn speech had gehouden was ik zo trots op mezelf. Eigenlijk ben ik nog steeds trots op het feit dat ik de stap heb genomen om op ‘latere’ leeftijd aan de opleiding tot schoonheidsspecialiste te beginnen. Ik was toen een alleenstaande moeder en de combinatie van werken, leren en kinderen was pittig, maar heb het toch maar mooi gedaan. En dat heb ik me het laatste jaar nog meer beseft!
Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche? Zie je onzekerheden? Zo ja welke? En welke kansen zie jij nog?
Ik zie zeker een mooie toekomst voor de beautybranche. Huidverbetering zal een nog grotere rol gaan spelen in combinatie met innerlijke verzorging en voeding. Klanten kunnen op het gebied van skincare veel vinden op internet en weten dus vaak al heel goed wat ze willen bereiken en welk resultaat ze willen zien. We zullen daarop moeten blijven inspelen om met resultaatgerichte behandelingen te komen. Maar ook het gevoel van ontspanning en aandacht voor de klant mag niet vergeten worden. Er valt nog een hoop te leren in dit mooie vak en het blijft zich steeds ontwikkelen.
Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
Vertrouw op je eigen kunnen en op jezelf! En geef het tijd. En doe waar je gelukkig van wordt! Dat heeft tijd nodig om dat allemaal te beseffen, te leren en te kunnen hoor. Iedereen heeft zijn/haar onzekerheden en dat is ook niet erg. Daar leer je ook weer van.
Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen? Of wil je hen wellicht een vraag stellen om tips te krijgen over een bepaald onderwerp?
Ik hoop dat we allemaal weer snel ons mooie vak kunnen gaan uitoefenen. Doen waar we goed in zijn en waar we gelukkig van worden!
Wat vind jij?