Tamara van der Lee is 24 jaar en eigenaresse van de award winnende salon By Tamaar Health & Beauty. Ze werd de Newcomer of the Year 2022 en koos een aantal jaren geleden voor deze branche omdat ze wist hoe blij en zelfverzekerd ze mensen kon maken. “Toen ik jong was had ik, net als vele andere pubers, een slechte huid. Ik had veel last van acne en totaal geen idee hoe ik er mee om moest gaan. Het maakte me ontzettend onzeker. Omdat ik een verleden heb met een slechte huid, begrijp ik mijn klanten extra goed. Dat is dan ook mijn doel geworden. Ik wil naast het geven van advies ook een stukje zekerheid teruggeven.” Lees snel verder over wat Tamara drijft, hoe zij de zaken in haar salon aanpakt en nog veel meer! Overigens gaan jullie nog veel meer van Tamara horen, want vanaf deze maand schrijft ook zij een column in vakmagazine De Beauty Professional!
“Mijn drijfveer om een eigen salon te startten is omdat ik in dienst niet helemaal mijn ei kwijt kon. Ik stond niet altijd achter de merken waar zij mee werkten en ook ben ik te ondernemend om alleen in dienst te zijn. Ik pak graag alles aan, dit past niet altijd in een visie van een andere salon eigenaar. Logisch! Die kiest voor zijn eigen visie. Toen wij gingen verhuizen en we in een huis terechtkwamen waar al een prachtige ruimte in zat om een salon te beginnen, dacht ik: ‘Dit is mijn kans’. 5 jaar geleden heb ik mij diploma gehaald en 3 jaar geleden heb ik de salon ingeschreven bij de KVK.”
Opleidingen & specialisaties
“Na de middelbare school volgde ik de opleiding Allround wellness medewerker niveau 4 in Zaandam. Toen ik die had afgerond begon ik aan de studie Voeding en Diëtetiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Uiteindelijk ben ik gestopt, omdat ik merkte dat dit niet helemaal de richting was waar ik heen wilde gaan. Na het beëindigen ben ik de cursus gaan volgen voor voedingsdeskundige, dit omdat ik wel merkte dat de huid en voeding een geheel is. Hierna ben ik verschillende cursussen gaan volgen om mezelf te specialiseren in het vak. Mijn focus ligt voornamelijk op de acne huid.”
Doelstellingen & visie
“Mijn doelstelling vanaf de start van mijn bedrijf had ik niet altijd helemaal duidelijk. Ik was nog in loondienst en moest nog veel leren. Nu heb ik het wel heel duidelijk voor mezelf. Fulltime werken voor mezelf en veel blije klanten mét resultaten.”
Visie op schoonheid, het vak, en de salon
“Ik vind het vak schoonheidsverzorging een heel groot begrip. Ik ben dol op de producten die wetenschappelijk onderbouwt zijn en daadwerkelijk doen wat ze beloven. Maar schrik ook steeds meer van de realiteit. Ik kom er steeds meer achter dat er veel kwalitatief mindere cosmeticaproducten zijn bij bijvoorbeeld de drogist. Ik ben geschrokken van alle schadelijke ingrediënten die in de meeste producten kunnen zitten. Dit kan onder andere zorgen voor huidirritatie, -allergie en zelfs het verstoren van je hormoonhuishouding. Waar cosmeticamerken je met de mooiste claims weten in te palmen, is het bij lange na niet altijd zo mooi als het lijkt. Dit moet anders vind ik. Ook sta ik niet achter het vele botox en filler gebruik wat ik steeds meer in mijn doelgroep en salon hoor. Ik heb het idee dat mensen door die ingrepen hun natuurlijke schoonheid verliezen. De natuurlijke schoonheid die ik met veel aandacht en kwalitatief goede producten juist wil bereiken. Ik ben gek op resultaten, dus als ik een product heb ontdekt en merk dat het product doet wat hij belooft, kan ik daar enorm enthousiast over zijn en deel ik dat op mijn social media. Dat is ook mijn visie in de salon: Een eerlijk advies en daadkrachtige producten voor de huid.”
Favoriete merken
“Mijn favoriete merken zijn Ik Skin Perfection, Lookx en sinds kort Mesoesthetics. Ze kiezen allemaal voor huidvriendelijke stoffen, beloven wat ze zeggen en kiezen voor pure, krachtige, natuurlijke actieve ingrediënten die diep door werken in de huid.”
Beauty Award
“Mijn motivatie is om altijd te willen doorgroeien. Op persoonlijk vlak maar zeker ook op professioneel vlak. Ik vind het belangrijk mezelf uit te blijven dagen en om daarbij buiten mijn comfort zone te gaan. Volgens mij leer je daar echt het meest van. De Beauty Award was voor mij iets waar ik een tijd over nagedacht heb. De afgelopen 3 jaar heb ik superhard gewerkt aan een mooie salon en ik was onwijs benieuwd wat de ervaren jury hiervan zou vinden. Ik wilde mijn blindspots ontdekken om daarmee de potentiële groei van By Tamaar Health & Beauty te kunnen optimaliseren.”
Beleving Beauty Award
“Het was enorm hectisch! Het begon met de inzending. Ik heb de inzending binnen 2 weken geschreven en ingeleverd. Op dat moment kon ik even niet werken, want ik was positief getest op Corona. Het leek me een handig idee om op deze manier toch nog aan mijn bedrijf te kunnen werken. Iets wat ik iedere ondernemer kan aanraden. Vaak hebben we het allemaal wel in ons hoofd zitten, maar op deze manier moet je het op papier uitwerken. Onwijs veel werk, maar zo waardevol want je krijgt inzicht in hoe je er voor staat. Na de mystery guest begon het lange wachten. Eerlijk gezegd had ik de nominatie niet meer verwacht. Na de inzending ben ik verder gaan nadenken over mijn bedrijf en heb ik een enorme groei ervaren. Dit resulteerde erin dat ik allerlei nieuwe details over mijn bedrijfsvoering wilde opschrijven. Uiteindelijk krijg je het mailtje binnen met het verlossende woord ‘We feliciteren je met de nominatie voor de Beauty Award 2022 in de categorie ‘Newcomer of the year’. Je zit bij de finalisten voor de felbegeerde vakprijs en daarmee behoor je écht tot de top van het vakgebied! Dat is echt een fantastisch gevoel. Even laten bezinken en daarna voorbereiden (in hoeverre dat kon) voor het jury gesprek. Het spannendste vond ik natuurlijk de uitreikingsavond. Het gaf me wel veel rust dat je er op die avond niks meer aan kon doen. Het is voornamelijk genieten en op je af laten komen. Bedrijfstechnisch is ook er ook veel gebeurd sinds de winst. Veel meer klanten, veel meer aandacht voor By Tamaar en zelf meer inzichten gekregen over mijn bedrijf. Mijn missie en visie is duidelijker dan ooit. Ik heb geleerd om op je visie te kunnen vertrouwen. Deze is enorm sterk en doordacht. Ik ben een beginnende salon, dus uiteraard blijf ik nog groeien. Door het meedoen aan de Beauty Award heb ik veel nieuwe inzichten waar ik in de toekomst zeker nog wat mee ga doen.”
Toekomst eigen salon
“Ik zie de toekomst van mijn bedrijf rooskleurig. Ik merk dat er een enorme groei in zit. Momenteel ben ik bezig met een concept waarin ik denk het optimale uit een huid te kunnen halen. Daarvoor start ik dit jaar al met een nieuw merk erbij. Daarnaast zou ik binnen nu en 5 jaar een groter pand willen bezitten. Op deze manier heb ik meer ruimte voor nieuwe apparaten. Met deze apparaten kan je nog dieper en op huidverbetering kunnen werken. Graag zou ik dan een werknemer aannemen, zodat ik mijn klanten meer kan spreiden en sneller kan groeien. Om dit te bereiken heb ik targets voor mijzelf gesteld, waar ik elke maand wat geld voor opzij zet. Om mezelf goed voor te bereiden op deze stap zorg ik ervoor dat ik me goed inlees in zaken die hiervoor belangrijk zijn. Tevens zorg ik voor een marketingplan en bespreek alles goed met mijn accountant. Veel plannen dus! Maar ik doe het stap voor stap.”
Social Media
“Social media is voor mij onwijs belangrijk en heeft me zoveel klanten opgeleverd. In het eerste jaar ben ik veel bezig geweest met flyeren en in de kranten te staan d.m.v. advertenties. Hier ben ik vorig jaar mee gestopt. Ik merkte dat er weinig rendement uit kwam en dat mijn doelgroep steeds minder de krant leest. Momenteel vloeit 65% van mijn klantbestand voort uit social media en krijg ik ook nog steeds meer volgers (potentiële klanten) erbij. Dit bevalt me goed en daarom zal ik me hierop blijven focussen. Ik heb op mijn website een online huidanalyse tool laten bouwen zodat toekomstige klanten laagdrempelig een advies aan kunnen vragen. Zo stuur ik ze van social media, naar mijn website om vervolgens contact op te nemen met ze. Ook in de tijd dat ik dicht was door corona ben ik me in het bijzonder gaan focussen op de social media. Dit deed ik door middel van huid tips, video’s over behandelingen en vragen te stellen aan mijn klanten waardoor er interactie kwam. Ik viel op. Ook door de plaatselijke krant. Die zette een prachtig stuk van mijn nieuwe salon in de krant, hoe ik ondanks corona toch bleef ondernemen.”
Toekomst totale beautybranche
“Ik zie de toekomst rooskleurig voor de beautybranche. Ik zie steeds meer mooie ontwikkelingen en resultaten. Dit allemaal omdat de branche zich blijft door ontwikkelen, de kwaliteit van producten gaat steeds meer omhoog qua niveau. Ik heb wel onzekerheden door de coronacrisis en de huidige markt. Je hoort steeds meer over inflatie en mensen die terug refereren naar de cijfers van 2008. Daar maak ik me wel zorgen over. Maar ik denk wel dat deze tijd iets anders is. Mensen zijn veel bewuster van het belang van skincare en selfcare.”
Beste tip
“Volg jezelf en vertrouw hierop. Dit is niet altijd makkelijk maar is zo belangrijk geweest voor mij geweest. Ga uit je comfortzone.”
Wat vind jij?