Hét beauty event dat inspireert, verrast en kennis bijbrengt. Terwijl de eerste voorjaarszon zich buiten liet zien, was er binnen bij de Beauty Trade Special op 6, 7 en 8 april genoeg te beleven. De nieuwste technieken van gerenommeerde merken, productlanceringen, lezingen, inspiratiesessies met de genomineerden voor de Beauty Award en daarnaast was het een ontmoetingsplek om te connecten met collega’s en zakenrelaties. In een positieve, gemoedelijke sfeer wekten de exposanten de nieuwsgierigheid van de bezoekers. Tekst: Esther Bode-Scholte
En die bezoekers varieerden van beginnende huidprofessionals tot ervaren schoonheidsspecialisten en huidtherapeuten en van studenten tot gepensioneerden. Op zaterdag viel het bezoekersaantal flink tegen, maar gelukkig is dit op zondag en maandag ruim gecompenseerd. In glitter verkleedde dames verwelkomden het publiek, een enthousiaste dj gonsde harde beats door de luidsprekers, en de toffe, kleurrijke entourage maakten het tot een feestelijke binnenkomst. De enorme beursvloer, met twee ruime hallen, waren gevuld met een scala aan grote en kleine standhouders, foodtrucks en andere horecagelegenheden en kassen waarin de diverse sprekers hun lezingen konden geven.
Lezingen
Zo gaf Michel Brinkhuis een lezing over de kracht van artificial intelligence, Bente van de Plassche over de toekomst van marketing, Quirina Baars en Rachelle Kastrop gaven een demonstratie over eye lashes, Zuzanna en Kimberley vertelden meer over trends, nieuwe ingrediënten en behandelingen en ook haar- en make-up demo’s, nagelkennis, verkooptechnieken en stressmanagement kwamen aan bod. Veelgevraagd spreker Adjiedj Bakas gaf op een boeiende en humoristische manier uitleg over de future of beauty. Mensen gedijen volgens hem goed op een rustig voortkabbelend leven, maar in een tijd van sociale onrust en immense veranderingen, is dit niet helemaal realistisch. Toegespitst op de schoonheidsbranche deelde hij op een interactieve manier zijn kennis over de toekomst van dit vakgebied. Mardge Pascaud gaf een uniek kijkje in de keuken van productontwikkeling en liet hiermee duidelijk het traject van stappen zien die je doorloopt van een idee tot een eindproduct op de plank.
Exposanten
Voor bezoekers is de Beauty Trade Special een plek om nieuwe indrukken op te doen en zich te laten inspireren. Aantrekkelijke beursaanbiedingen van toonaangevende bedrijven en/of veelbelovende nieuwkomers, horen hierbij. De meningen tussen exposanten over het verloop van de beurs verschilden enorm. De één was razend enthousiast en had, wegens rijen mensen, nauwelijks tijd om een praatje te houden, de ander was minder goed te spreken over het bezoekersaantal en de vakkundigheid van het publiek.
Samenwerking België
Eén van de standhouders, Henk van Hout, van de bekende Bowie Medical is een groot voorstander van de handen ineenslaan met ons buurland België. Hij pleit voor een mooie voorjaarsbeurs in Nederland, zoals deze, en een interessante najaarsbeurs in Brussel. Hij vindt het geen verkeerde gedachte om op die manier de bezoekersaantallen hoog te houden en de meest geïnteresseerde beautyprofessionals naar de beurzen te trekken. Bij Bowie Medical hadden ze, volgens Van Hout, in ieder geval niets te klagen over de interesse in hun merk vanuit de huidspecialisten; hij was positief over het verloop van deze beautybeurs.
Hybride producten
Salesmanager Suzanne Landman-Duijker van Reviderm is ook tevreden. Zo hebben ze interessante gesprekken gevoerd met bestaande en potentiële klanten en is ze te spreken over de gezellige sfeer. Binnen Reviderm is het apparaat MesoJet volgens de salesmanager het meest innovatief, omdat deze volledig op maat en dus gepersonaliseerd kan werken en wegblijft van de ‘one size fits all’ methode. Ook zijn er mooie ontwikkelingen op make-up gebied van Reviderm. Zo zijn er veel nieuwe make-upproducten gelanceerd geschikt voor mensen met huidtype vier tot en met zes. Iets wat helemaal past in onze maatschappij. ‘Ook zijn er meer hybride producten; denk hierbij bijvoorbeeld aan het mengen van producten om op die manier een foundation te ontwikkelen die qua tint perfect past bij iemands huidtype of bij het seizoen’, legt Landman-Duijker uit.
Beauty product of the Year
Ook was Corrective Cosmetics van de partij met verschillende mooie stands. Genomineerd voor de Beauty Product of the Year is onder andere ‘Een boek zonder sprookjes’ van Webecos, met hierin drie producten die elkaar versterken en het ontstaan van rimpels voorkomen. ‘Het voordeel is dat je zo’n box als een compleet ritueel aan de klant kunt verkopen’, zegt eigenaar Jan Zwoferink. Een nieuw merk binnen Corrective Cosmetics is Feetcalm Barcelona. ‘Dit hebben we nog maar net opgenomen in ons assortiment, maar het valt me op hoeveel vraag en interesse hiernaar is en dat op een beautybeurs!’, zegt de enthousiaste Zwoferink.
Stay Pretty Forever
Bij de stand van Babassu Brands waande je je in zomerse sferen. De vrolijke kleuren van het Italiaanse merk DARLING trekken je aandacht en geven je bijna een instant blij gevoel. Dat is precies wat het merk wil bereiken: mensen aantrekken om een goede zonbescherming te gebruiken. SPF staat niet voor niets bij DARLING voor Stay Pretty Forever.Fijne exotische geuren, kleurrijke, instagrammable verpakkingen, eenvoud, luchtige en silky texturen, tijdloze schoonheid en kwaliteit; het merk DARLING doet er alles aan om smeren aantrekkelijk(er) te maken en mensen -jong en oud- eraan te herinneren om goed voor zichzelf te zorgen. Het is een relatief nieuw veganistisch merk en verrijkt met antioxidanten, hydraterende en kalmerende ingrediënten. De zonnefilters beschermen tegen uv-a, uv-b en blauw licht.
Bezoekers
De reacties van bezoekers waren veelal lovend. Sommigen merkten op dat het wat rustiger was dan voorgaande jaren, maar over het aanbod waren ze te spreken. Ze hebben de nieuwste trends kunnen spotten, behandelingen geprobeerd, vonden het leuk om een gesprek aan te gaan met de genomineerden van de Beauty Award, en er was volop ruimte om vakgenoten te ontmoeten en elkaar te inspireren. Op naar de volgende beurs!
Wat vind jij?