Tanja Berendsen-Scheepers is 46 jaar en de trotse eigenaresse van Beautysalon Esté, wat is afgeleid van Esthéticienne. Ze is getrouwd met Peter, ook een zelfstandig ondernemer met een klusbedrijf. Samen hebben zij twee dochters, Julie van 15 en Jenna van 9.
Dit interview vond plaats nog voordat de overheid een tweede verlenging van de lockdown aankondigde.
De eerste en tweede lockdown
Tijdens de eerste lockdown had ik me voorgenomen om van alles te ondernemen, Webinars, administratie op orde brengen, opruimen… tot ik erachter kwam dat ik na een roerige periode ook even wat tijd voor mezelf moest nemen. Natuurlijk zijn we actief geweest in de salon, maar tussen de bedrijven door heb ik ook van het zonnetje genoten in de tuin, en even de rust opgezocht om na de lockdown weer flink te kunnen knallen. Mijn man, die ook ZZP-er is, zat in deze periode ook thuis in verband met een knieoperatie en hij nam toen het thuisonderwijs van onze jongste dochter voor zijn rekening.
Tijdens deze lockdown is hij gewoon aan het werk en krijg ik dit onderdeel erbij, waardoor ik merk dat ik er heel anders in sta. Werk en privé zijn nu lastiger te scheiden en lopen flink door elkaar heen. Ik probeer echt uit alle hoeken en gaten omzet binnen te halen en creatief bezig te zijn. Dit proberen we door online wat leuke acties te plaatsen. Bijvoorbeeld met thuisverzorgingssets en live online verkoopuurtjes, of zoals wij dat noemen: Het virtuele kleedje.
Maar ik ben vooral ‘aan’ mijn bedrijf aan het werk. Ik ben samen met een Business Coach aan het kijken hoe we, op commercieel en organisatorisch, gebied de zaken aan kunnen pakken. Door op deze manier naar mijn bedrijf te kijken komt de energie vanzelf!
In contact blijven met klanten
We zorgen dat we zichtbaar blijven en houden vooral via social media contact met onze klanten. Door regelmatig te laten zien waar we mee bezig zijn, maar ook wat ons bezig houdt. Via de reacties op social media of mail en telefoon beantwoorden wij hun vragen.
Verlenging
Helaas is de lockdown inmiddels verlengd tot en met 9 februari. We hadden het natuurlijk wel al een beetje verwacht, maar toch ben je weer even van slag. Zolang er weinig tot geen steun komt gaan de reserves hard, en daar maak ik me natuurlijk zorgen over. Maar we blijven doorpakken en geven niet op. Het geeft ons nog iets meer tijd om kennis op te doen en alle puntjes op de “I” te zetten. Ik hoop wel dat de overheid snel met een passend steunpakket komt.
Start in de branche
Alles bij elkaar opgeteld ben ik circa 17 jaar actief in de beautybranche, tussendoor heb ik ook nog diverse kantoorbanen gehad. De beautybranche is een liefde… ééntje die nooit meer overgaat, en waar je altijd weer bij terugkomt… Daarom ben ik deze salon gestart in 2012. Midden in de crisis en met behoudt van uitkering. Tijdens mijn 2e zwangerschap kon mijn werkgever, vanwege de crisis, niet met mij verder en kwam ik helaas thuis te zitten. Ik wilde weer een salon beginnen, maar ik had hier geen plek voor in huis. Mijn man heeft toen voor mij een blokhut in de tuin gebouwd. Na een halfjaar werd hier, in verband met ruimtegebrek, alweer een stuk aangebouwd. Wat was dat een heerlijk, knus plekje. Mijn klanten hebben het er nog over. Hier heb ik 3,5 jaar gewerkt, maar ik wilde meer… ik ben toen verhuisd naar een bedrijfspand van 50 m2, met een 2e cabine erbij. In 2017, na de verhuizing, is Melissa erbij gekomen. Na 2 jaar werd dat ook echt te klein, helemaal uit ons jasje gegroeid, dus kwam er weer een verhuizing. 3 deuren verder naar een pand van 100 m2. Met nog een cabine erbij, nu dus 3 cabines! De locatie is heel prettig omdat we veel gratis parkeerplekken voor de deur hebben en goed te bereiken zijn via OV. In maart 2020 is Ilse erbij gekomen. We werken heel prettig samen en vullen elkaar goed aan.
Opleiding en specialisatie
Ik heb een mbo-opleiding gedaan voor middenstandsonderwijs, met specialisatie Parfumerie, dat heette toen MMO-BD. Tegelijkertijd deed ik het MBO voor schoonheidsspecialiste ernaast. Dat was dat jaar voor het eerst op deze school. We zijn gestart met 11 meiden, overgebleven met 3 meiden en als enige (en eerste) geslaagd!! Wat was ik trots op mijn STIVAS-diploma. Daarnaast heb ik heel veel producttrainingen gevolgd en heb ik in 2005 de opleiding voor PMU gevolgd bij Irma Hulscher. Je kan wel zeggen dat binnen deze branche PMU mijn allergrootste liefde is.
De laatste training die ik, samen met de meiden, heb gevolgd was een onlinetraining van Cosmedix. In oktober en november heb ik twee Master Classes voor PMU gevolgd. Ik vind het zo ontzettend belangrijk om trainingen te volgen zeker als je een tijdje met een merk werkt. Vaak zie je dat dan pas de stukjes op hun plek vallen.
Altijd aan
Qua behandelingen werk ik circa 30 uur per week in de salon, maar dat zou eigenlijk nog wel iets minder mogen. Zodat ik het organisatorisch wat meer op kan pakken. Voor de rest werk ik thuis aan mijn bedrijf, omdat we helaas (nog) geen kantoorplek hebben in het pand. Als zzp-er sta je altijd aan, ben je altijd met je bedrijf bezig. Maar dat vind ik juist ook weer leuk. Mijn man heeft precies hetzelfde en snapt dat er veel tijd in je bedrijf gaat zitten. Maar we hebben er allebei ook echt veel plezier in, dus dat is wel heel fijn.
Behandelingen
Wij zijn een salon die bekend staat om onze wenkbrauwen. Deze behandeling wordt dan ook enorm veel geboekt, zowel PMU als shapen en kleuren. Daarnaast hebben wij ons aanbod iets laten krimpen zodat we meer de diepte in kunnen en ons dus meer kunnen specialiseren op het gebied van huidverbetering. Zelf richt ik mij het meest op de PMU-behandelingen, dit beslaat 90% van de, bij mij, geboekte behandelingen.
Favoriete merken
Ik werk sinds 2012 met Skeyndor, deze liefde zal dus niet zo snel overgaan. Ik heb er wel twee nieuwe liefdes bij gekregen HydroPeptide en Cosmedix. Twee prachtige huidverbeteringsmerken waarmee enorm veel resultaat bereikt kan worden. Met deze drie liefdes kan ik aan elke behoefte voldoen, zowel qua prijs als resultaat. Ook de begeleiding en trainingen vanuit deze bedrijven zijn fantastisch, wat ontzettend belangrijk is!
Leukste aan ondernemen
Ik vind de groei het leukst, zowel persoonlijk als zakelijk! De groei van mijzelf en hoe de klanten daar in mee gaan. Ik ben het ondernemen gaandeweg steeds leuker gaan vinden, mede door mijn man. Als je beide zzp-er bent heb je begrip voor elkaars situatie en kun je elkaar verder helpen en motiveren. Omdat hij uit een hele andere branche komt (en een man is) is het soms fijn om even te sparren met elkaar, zodat je bepaalde zaken ook eens vanuit een andere hoek kan bekijken. Leidinggeven vind ik nog wat lastig, maar ik merk dat ik ook daarin ook steeds meer leer.
Social media
Zonder social media stond ik niet waar ik nu sta, daar ben ik van overtuigd. Het bereik hiervan is enorm. Ik heb Facebook en Instagram aan elkaar gekoppeld zodat deze beiden altijd hetzelfde zijn. Omdat ik een breed klantenbestand heb, van jong tot oud, is mijn bereik op beiden kanalen zo goed als gelijk. Op Facebook worden er wel meer reacties gegeven.
Toekomst van de beautybranche
Op dit moment is alles onzeker. Ik zie veel collega’s die, door de Corona, moeten stoppen of op omvallen staan. Dat doet zeer en ik voel met ze mee. Zo hard gewerkt en door zoiets, wat niemand had kunnen voorzien, ten onder gaan. Dat gun je niemand. Het is nu dus lastig om ook maar een half jaar vooruit te kijken. Veel ondernemers moeten weer opnieuw beginnen met het opbouwen van reserves en zullen dus voorzichtig hun geld uit gaan geven. Ik denk dus dat grote investeringen uit zullen blijven. Aan de andere kant, wanneer we ‘weer mogen’, zijn klanten er ook echt aan toe. Iedereen is Corona moe, wil weer leven en dus geld uitgeven. Die kans moeten we dus zeker benutten. Wij doen dat door ons behandelaanbod iets aan te passen en onze prijzen te verhogen, we moeten helaas wel.
Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
Ik lees de bladen, volg trainingen, volg social media, bezoek beurzen (buiten coronatijd) en praat met collega’s. Ik pak er uit wat bij mijn past en waar ik interesse in heb.
Wat maakt jouw salon uniek?
Klinkt natuurlijk een beetje gek, maar ik denk dat door ons zelf komt. Onze salon staat bekend als laagdrempelig, huiselijk en gezellig, maar ook als professioneel, eerlijk en met kennis van zaken. Iedereen is welkom. Ik zeg altijd dat wij de leukste klanten hebben. En dat is ook echt zo. Ik geloof erin dat je klanten aantrekt die bij je passen en daarom ook bij je blijven. Hierdoor blijft ons klantenbestand ook groeien.
Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
We zijn heel actief op social media, plaatsen voor- en na foto’s en filmpjes, maar de meeste klanten komen via via. Als klanten tevreden zijn, is dat je beste reclame!
Waarom komt een klant weer terug bij jullie? Natuurlijk omdat de resultaten goed zijn, maar doen jullie nog iets specifieks om bestaande klanten steeds weer te laten terugkeren?
Ik besef me elke keer weer, dat het heel bijzonder is dat klanten hun geld bij ‘mij’ uit komen geven en dat is zeker niet vanzelfsprekend, daar moet je heel zuinig op zijn én blijven. Of je klant voor de 1e of de 20e keer komt, het moet altijd perfect zijn. Daarnaast zijn wij onszelf. We zijn eerlijk, vriendelijk, professioneel en onze klanten voelen zich fijn bij ons. Je moet voor je klant zorgen.
Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
Wij werken met afspraak bevestigingen en herinneringen, dus gelukkig komt dit haast nooit voor. Als iemand te laat komt, kijken we op dat moment hoe we het kunnen oplossen. Als iemand niet op komt dagen, bellen we altijd na en vragen naar de reden. Ik heb nog nooit iets in rekening gebracht. Dat zal ik ook niet zo snel doen, maar ik vertel ze wel waarom ik het vervelend vind en dat ik iemand anders blij had kunnen maken.
Ga jij je inschrijven in het SKIN-register?
Ik ben nu lid van de ANBOS en de NSGP. Het is heel goed dat er een kwaliteitsregister is. Ik weet echter nog niet of ik me ga inschrijven. Ik heb me er eerlijk gezegd nog niet voldoende in verdiept om te bekijken wat voor mij de meerwaarde hiervan zou kunnen zijn.
Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
Gelukkig zijn het er niet veel, maar ik heb wel eens een kloddertje wax in het haar laten vallen. Ik voelde me zo onprofessioneel…. Gelukkig is dat maar één keer gebeurd en heb ik het er, zonder te moeten knippen, uitgekregen.
Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
Zonder twijfel de Beauty Award. Ik vond het een geweldige ervaring. We zijn uiteindelijk genomineerd voor de Top 3, Schoonheidssalon van het jaar, categorie klein! Superleuk hoe de klanten met ons mee leefden en ook lieten zien hoe trots ze op ‘hun’ schoonheidsspecialistes waren. Buiten dat heb ik er enorm veel van geleerd en dat neem ik nu nog steeds mee. Een ervaring waarin je hele team betrokken wordt en daardoor nog hechter wordt.
Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
Mijn allereerste baas zei ooit tegen mij, toen ik een meisje van een jaar of 19 was: “Je moet altijd werken, alsof jouw naam boven de deur staat”. Dat is me altijd bijgebleven, en zo heb ik er bij elke werkgever in gestaan. Ik probeer mijn meiden dit ook mee te geven, zodat ze zich meer betrokken voelen bij de salon.
Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen? Of wil je hen wellicht een vraag stellen om tips te krijgen over een bepaald onderwerp?
Ik wil graag een wens uitspreken… Ik wens namelijk voor al mijn lieve collega’s uit de branche, dat Corona snel verleden tijd is, dat steun in aantocht is en dat we snel weer mogen doen wat we het liefste doen…. er zijn voor anderen.
Nita Dubbelman
8 februari, 2021Mooi verhaal. Het klopt ook. Ik ben er meerdere keren geweest en dus een vaste klant. Ze zijn altijd vriendelijk en ik ben ook zeer tevreden over de resultaten. Kort gezegd een dikke aanrader.!! En ik hoop ook dat deze Corona ellende snel voorbij is . Vooral voor alle hardwerkende ondernemers.❤