Wat mag wel tijdens deze lockdown en wat mag niet? Het is nog niet voor iedereen duidelijk. ANBOS heeft haar leden inmiddels een update gestuurd en tevens is er voor leden een brief te downloaden die aan de Boa’s gegeven kan worden indien de salon gecontroleerd wordt. Over de wkkgz was en is sowieso veel onduidelijk. Als ANBOS lid voldoe je weliswaar aan een tweetal eisen die de Wkkgz stelt, maar je moet ook nog een heleboel andere zaken op orde hebben. En welke behandelingen vallen nu wel en welke vallen nu niet onder de Wkkgz? Vele PMU-specialisten schreven op Instagram open te zijn voor behandeling, maar PMU valt volgens ANBOS NIET onder de Wkkgz, dat heeft het Ministerie van VWS vandaag aan ANBOS laten weten.
Wij delen over dit onderwerp uitsluitend informatie van de brancheorganisaties en experts. Op internet en social media wordt in paniek en door de onduidelijkheid veel verkeerde informatie verstrekt. Helaas hebben wij de wijsheid ook niet in pacht en kunnen we jullie alleen doorsturen naar de juiste informatie. Inmiddels is er bewijs dat PMU wel degelijk onder de wkkgz valt. Volgens ANBOS niet, maar volgens andere experts wel.
Voor wie het nog niet duidelijk is wat die wkkgz nu inhoudt, ANBOS meldt:
Sinds 2016 moet iedere zorgaanbieder zich houden aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). In deze wet staat onder andere dat je goede zorg moet leveren en wat dat betekent. Ook staat in deze wet wat er moet gebeuren als cliënten een klacht hebben over een behandeling. Als zorgaanbieder ben je wettelijk verplicht om je aan te sluiten bij een onafhankelijke Geschillencommissie. Ook moet je een onafhankelijke klachtenfunctionaris beschikbaar hebben. Aan deze verplichtingen voldoe je automatisch als je ANBOS-lid bent. Daarnaast moet je je ook houden aan bepaalde procedures voor kwaliteit en veiligheid. Deze staan beschreven in het ANBOS richtsnoer Wkkgz en zijn ook te vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kwaliteit-van-de-zorg/documenten/brochures/2016/05/01/wet-kwaliteit-klachten-en-geschillen-zorg-aan-welke-regels-moet-een-aanbieder-van-cosmetische-zorg-voldoen
Het ANBOS richtsnoer Wkkgz kun je hier downloaden:
In begrijpelijke taal
Er zijn naast ANBOS – die haar bevindingen natuurlijk alleen deelt met haar leden – ook andere organisaties waar je voor meer informatie terecht kunt. Zo is er Solo Partners, een brancheorganisatie voor zzp-ers in de zorg, die op een begrijpelijke manier vertelt over de wkkgz en de behandelingen die hieronder vallen: https://www.solopartners.nl/nieuws/update-regels-schoonheidssalons-tijdens-lockdown/
Ook was er een aantal dagen geleden het online initiatief van Aletta de Rooij van Partners in Crème, in samenwerking met een jurist. Op de facebook community van Partners in Crème is de zoom sessie terug te kijken, waarbij veel duidelijk wordt over die Wkkgz: https://www.facebook.com/groups/partnersincremecommunity/?ref=share
Wij wensen iedereen heel veel sterkte en succes de komende tijd!
Wat vind jij?