NVCG meldpunt voor misstanden in de cosmetische zorg bestaat 1 jaar: 71% van de gemelde complicaties op conto van niet bevoegde behandelaren. Dat meldt een persbericht van de Nederlandse Vereniging Cosmetische Geneeskunde .
Op 6 januari vorig jaar lanceerde de Nederlandse Vereniging Cosmetische Geneeskunde (NVCG) het NVCG-meldpunt voor misstanden in de cosmetische zorg. Ruim twee derde van meldingen over misstanden gaan over niet-artsen. De meeste klachten gingen over schoonheidsspecialisten, enkele huidtherapeuten, een tandarts en een artsenbezoeker. De NVCG vindt het zorgelijk dat zoveel klachten over niet-artsen gaan, omdat deze sowieso niet bevoegd zijn om medisch cosmetische handelingen te verrichten. Het meldpunt biedt slachtoffers van cosmetische misstanden, hun naasten en hun zorgverleners de mogelijkheid om deze anoniem te melden. Via de website nvcg.nl/meldpunt roept de NVCG op om cosmetische misstanden te melden.
80% van de misstanden door onbevoegden of niet-gespecialiseerde artsen.
Met 45 klachten ontving het meldpunt gemiddeld bijna één klacht per week. Dr. Catharina Meijer, cosmetisch arts KNMG en voorzitter van de NVCG: “Het meldpunt is een jaar geleden vlak voor de coronapandemie gelanceerd en mede daardoor nog relatief onbekend. Dit aantal is volgens ons nog maar het topje van de ijsberg. We zien het als zeer zorgelijk dat 71% van de misstanden na cosmetische behandelingen is veroorzaakt door niet-artsen. Die gaan per definitie buiten hun boekje, omdat zij niet bevoegd zijn om deze medische handelingen te verrichten met alle mogelijke complicaties van dien. Daarnaast is nog eens 9% van de misstanden toe te wijzen aan professionals die wel arts zijn, maar niet gespecialiseerd als cosmetisch arts. Hier ligt een schone taak voor de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) om haar handhavende functie beter in te richten.”
Complicaties
Veel voorkomende complicaties bij cosmetische ingrepen zijn pigmentverschuiving, littekenvorming, verbranding en zelfs het gedeeltelijk afsterven van de huid of het gebit. Dr. Meijer: “Verkeerd gespoten fillers kunnen ervoor zorgen dat huid en/of lippen gedeeltelijk afsterven. Daar kan dan zelfs de beste cosmetisch arts niets meer aan doen. Het is dus belangrijk dat cliënten deze risico’s serieus nemen en zich laten behandelen door een specialist met een erkende opleiding tot cosmetisch arts KNMG.”
Elke melding één teveel
De uitkomsten laten ook zien dat 9 klachten (20%) te maken hebben met een behandeling door een cosmetisch arts, waarvan de helft erkend is als cosmetisch arts KNMG. Dr. Meijer: “Uiteraard geldt voor ons dat elke melding er één te veel is en we zien erop toe dat alle misstanden binnen de eigen gelederen besproken worden om de juiste maatregelen te treffen. We stellen alles in het werk om de kwaliteit van de cosmetische geneeskunde binnen Nederland naar het hoogste plan te trekken. Daar is het leren van complicaties en misstanden een essentieel onderdeel van. Het is ook niet voor niets een belangrijk thema tijdens na- en bijscholingen.”
Over de NVCG
De Nederlandse Vereniging Cosmetische Geneeskunde (NVCG) is de wetenschappelijke vereniging voor cosmetisch artsen. De vereniging stelt zich ten doel om de kwaliteit van de cosmetische geneeskunde te bevorderen en te voorzien in goede informatievoorziening voor cliënten. De NVCG was de initiatiefnemer bij de totstandkoming van de opleiding cosmetische geneeskunde. Daarnaast heeft de vereniging zich met succes ingespannen voor de erkenning van het vakgebied cosmetische geneeskunde als nieuwe medische discipline in de Nederlandse Gezondheidszorg. De titel ‘cosmetisch arts KNMG’ is daardoor sinds 1 juli 2019 een beschermde titel en mag alleen enkel gebruikt worden door artsen die de specialisatie tot cosmetisch arts hebben afgerond. Dit biedt duidelijkheid en zekerheid voor de cliënt die op zoek is naar een goede arts voor cosmetische behandelingen. Zie ook www.nvcg.nl.
Over het NVCG-meldpunt
Met het NVCG-meldpunt wil de NVCG een beeld vormen van de aard en omvang van misstanden in de medische zorg. Slachtoffers, naasten en zorgverleners kunnen hun klacht anoniem melden via nvcg.nl/meldpunt. De uitkomsten worden gedeeld met beleidsmakers en handhavende instanties. De NVCG hoopt ook dat de Inspectie (IGJ) haar toezicht hier beter op kan afstemmen.Voor meer informatie over het NVCG-meldpunt voor misstanden in de cosmetische zorg zie: https://nvcg.nl/meldpunt/
Wat vind jij?