HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Starters in de beautybranche: Beauty & Care by Laura

Laura Vissers is 22 jaar oud, woont samen in Grubbenvorst en startte in juni 2020 haar eigen schoonheidssalon Beauty & Care by Laura. De bedoeling was om al in maart te starten, maar alles werd uitgesteld door het coronavirus. “Achteraf heb ik zo toch meer tijd gehad om alles goed voor te bereiden”, vertelt Laura.

Ik begon na de eerste coronasluiting met in eerste instantie vooral familie en bekenden die langskwamen in de salon. Het duurde even voor de mond-tot-mond reclame op gang kwam, maar daarna kwamen er toch klanten. Ik begrijp ook dat mensen toch liever naar hun huidige specialist gaan en niet gaan switchen in deze tijd. Dat maakt het voor mij wel lastiger.” Net als andere specialisten is ze deze tweede lockdown druk bezig met het bezorgen van producten en/of cadeaubonnen. “Ik heb een mooie Home treatment kit waarmee de klant thuis aan de slag kan. Maar ik hoop natuurlijk over een paar weken weer aan de slag te kunnen!”

Opleiding & ervaring
Laura rondde de opleiding tot schoonscheidsspecialist niveau 3 & 4 af op het ROC in Nijmegen. “Ik ben gestart in 2015 en kreeg mijn diploma van niveau 4 in 2018. In mijn laatste jaar liep ik stage in een schoonheidssalon waar ik het goed naar mijn zin had. In eerste instantie zou ik na mijn studie daar 2 dagen mogen werken om ervaring op te doen, maar omdat een collega stopte kon ik daar 30 uur werken. Ik heb daar ongeveer 2 jaar gewerkt, waarvan 1 jaar 30 uur in de week.” Hierna was het tijd om voor zichzelf te starten.

Eerste stappen naar een eigen salon
Maar wat waren de eerste stappen naar haar eigen salon? “Ik ben begonnen met het maken van een afspraak bij de KvK en het opzoeken van alle informatie. Doordat ik bij mijn vorige werkgever heel zelfstandig werkte en alle bestellingen deed, kon ik redelijk goed inschatten wat ik allemaal nodig had. Een groot voordeel is dat mijn salon in huis zit, waardoor ik sommige voorbereidingen zoals op zoek gaan naar een huurpand niet heb hoeven doen. Ik heb mijn salon kunnen maken in mijn eigen huis, waar ik samen woon met mijn vriend. Op dit moment werk ik niet fulltime in de salon, maar in de toekomst zou ik dit zeker willen.”

Website is belangrijk
De salon kon niet open voor er een goede website was gebouwd. “Ik vond het belangrijk om meteen een website te hebben op het moment dat de salon open zou gaan. Deze heeft mijn vriend gemaakt, hij is toevallig erg handig met dat soort dingen. Een webshop lijkt me wel heel leuk en fijn, maar staat nu nog niet op de planning. Misschien in de toekomst!”

Saloninrichting
Als je alles geregeld hebt, moet er natuurlijk aan de inrichting en eventuele apparatuur gedacht worden. Waar ging Laura heen voor deze spullen? “In de periode van mijn opleiding heb ik een behandelstoel gekocht, zodat ik thuis op familie en vrienden veel kon oefenen. Gelukkig hebben we deze gehouden en hoefde ik deze alleen maar te verhuizen. Ik heb de rest van de inrichting allemaal online gekocht bij meubelwinkels en groothandels.”

Specialisaties en merken
Laura werkt met het merk Extenso. “Tijdens de opleiding ben ik bekend geworden met het merk Extenso. Dit is een heel fijn merk met overzichtelijke huidverzorging die 100% vegan is en niet getest is op dieren. Dat vind ik heel erg belangrijk. Het merk heeft verschillende productlijnen voor elk huidtype, maar blijft toch overzichtelijk en betaalbaar. Ik wil graag – als het weer mag – mij specialiseren in een aantal behandelingen. Zo wil ik nog meer kunnen betekenen in huidverbetering en zit ik zelf te denken aan microneedling en fruitzuurpeelings. Ik ben me er van bewust dat er heel veel mooie merken zijn waarmee ik kan werken en er nog zoveel is om bij te leren!” Hoe heeft zij voor haar salon de prijzen bepaald? “Ik heb deze prijzen zelf bepaald aan de hand van inkoopprijzen en ik heb rondgekeken naar prijzen van andere salons. Zo kwam ik tot een prijs die voor mij en mijn klanten naar mijn mening goed is.”

Social media
Momenteel werkt Laura nog niet fulltime, maar dat is wel haar ambitie. Hoe probeert zij klanten en nieuwe klanten te bereiken? “Ik vind het super leuk om met social media bezig te zijn en probeer hier ook actief op te zijn. Ik speel ook in op het gebied van voeding en deel regelmatig tips. Ik vind het belangrijk dat klanten een beeld krijgen van mijzelf en de salon en dat ze weten dat ze terecht kunnen bij mij voor advies over hun huid zowel online als in de salon.”

Brancheorganisatie
Laura is nog niet ingeschreven bij ANBOS, maar zal daar in de toekomst wel naar gaan kijken, evenals naar het SKIN Register. “Aan dat laatste zitten nog niet veel voordelen in deze beginnende fase.”

Over 5 jaar…
“Ik zou heel graag nieuwe behandelingen willen toevoegen voor de klanten die meer huidverbetering willen zien. Ik hoop over 5 jaar dat mijn klantenbestand groot genoeg is dat ik meer uren kan werken in de salon en dat ik gegroeid ben in het aantal behandelingen om zo nog meer klanten te helpen.”

Tips voor andere starters
“Ik denk dat er altijd wel iets is wat je van te voren anders had verwacht of dacht dat het makkelijker zou zijn. Probeer zoveel mogelijk informatie te hebben voordat je begint en vraag hulp als je bijvoorbeeld de zakelijke kant lastig vindt. Probeer verder naar oplossingen te zoeken en blijf contact houden met je klanten. Zorg ervoor dat je zichtbaar blijft en ben er voor je klanten! Geloof in jezelf en laat je niet tegen houden door tegenslagen.”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
Een (nieuwe) webshop: mogelijkheden en tips van ANBOS
Starters in de beautybranche: Beauty & Care by Laura