HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Een (nieuwe) webshop: mogelijkheden en tips van ANBOS

Steeds meer schoonheidsspecialisten breiden hun dienstenpakket uit met een webshop voor productverkoop. Zeker nu in deze lockdownperiode. Er bestaan veel mogelijkheden en het is relatief eenvoudig om een webshop te beginnen. Maar waar moet je op letten als je start met online verkoop? ANBOS geeft in dit artikel tips en benoemd de mogelijkheden. Want hoe start je nu zo’n webshop en waar moet je allemaal aan denken als je een webshop start?

Voor welk platform kies je?
Er zijn vele e-commerce platforms en webshopaanbieders. Waar moet je voor kiezen? Je kunt al een webshop starten voor een paar tientjes per maand. Maar waar je ook voor kiest, doe altijd vooronderzoek. Denk bijvoorbeeld aan de volgende punten:

  • Misschien biedt jouw huidige websitehosting ook webshop-oplossingen. Dan heb je alles onder één dak.
  • Sommige aanbieders hebben een testversie of proefperiode beschikbaar. Dat geeft jou de mogelijkheid om het systeem uit te proberen.
  • Is het systeem gebruiksvriendelijk en kan ik ermee omgaan?
  • Is er een (Nederlandstalige) klantenservice of helpdesk beschikbaar bij problemen?
  • Kan ik een maximum aantal producten kwijt in de database?
  • Is het platform mobielvriendelijk en responsive?
  • Heeft dit systeem of deze aanbieder goede reviews?
  • Wat is het tarief en hoe lang zit ik vast aan een abonnement?

Betalingsmogelijkheden
Er zijn verschillende betaalmethoden mogelijk voor webwinkels. Welke zijn dit? Wettelijk mag je geen vooruitbetaling eisen. Je moet daarom meerdere betaalopties aan je klanten bieden. Op de website www.ondernemersplein.kvk.nl lees je alles over de meest gebruikte online betaalmogelijkheden voor webshops, zoals: iDEAL, creditcard, PayPal, incasso en achteraf betalen.

Wet- en regelgeving voor webverkoop
Voor webshops gelden specifieke regels. Dit zijn andere regels dan bij productverkoop in de salon. Zo geldt bijvoorbeeld bij online verkoop (koop op afstand) een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De klant mag het product binnen deze periode terugsturen (herroepingsrecht) zonder een reden op te geven. Daarnaast ben je als verkopende partij verplicht om de consument duidelijk te informeren over het online bestelproces. Zet de bestelstappen in je webshop zó op, dat er zo min mogelijk kan misgaan. Maak voor de uitleg bijvoorbeeld een aparte pagina ‘Hoe bestel ik’, die gebruikers tegenkomen voordat ze kunnen bestellen. Op de website van de Autoriteit Consument & Markt (www.acm.nl) kun je de belangrijkste regels voor webwinkeliers raadplegen. Daar kun je ook een handige checklist doorlopen.

Algemene voorwaarden
Heb je een eigen webshop, dan ben je verplicht je te houden aan de regels rond informatieplicht, privacy, herroepingsrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Al deze zaken moet je verklaren (en toelichten) in de algemene voorwaarden die je duidelijk in je webshop vermeldt. Een voorbeeld hiervan kun je downloaden op www.thuiswinkel.org. Deze voorwaarden zijn samen met de Consumentenbond vastgesteld, onder toezicht van de Sociaal Economische Raad.

Cookies en privacyverklaring
En hoe zit het met privacy op een website? Gebruik je op je website niet-functionele cookies en heeft dit gevolgen voor de privacy van bezoekers? Dan moet je dit duidelijk vermelden aan alle bezoekers, op de eerste pagina die ze te zien krijgen. Hierbij informeer je welke informatie je over hen verzamelt, hoe je die informatie verzamelt en wat je met deze informatie doet. Geef ze de keus om hiermee in te stemmen of niet. Voor het schrijven van een privacyverklaring kun je de privacyverklaring-generator gebruiken op www.veiliginternetten.nl.”

Dit artikel is gemaakt door brancheorganisatie ANBOS: www.anbos.nl.

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
PROVOET: Ook pedicures mogen medisch noodzakelijke voetzorg verlenen
Een (nieuwe) webshop: mogelijkheden en tips van ANBOS

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord