HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Vakgenoten by Ilse Janssen van ‘Salon voor jou’

Ilse Janssen is een 30-jarige schoonheidsspecialiste en pedicure. Na het behalen van haar kappersdiploma, pedicurediploma en diploma schoonheidsspecialist, besloot Ilse in maart 2017 haar eigen salon te starten, ‘Salon voor jou’. In de afgelopen 6 jaar heeft zij zich gespecialiseerd in huidverzorging en huidverbetering. Bij haar klanten staat Ilse bekend om haar persoonlijke aandacht en goede nazorg.

Welke opleiding(en) heb je gedaan? En wat is jouw specialisatie?
Na de middelbare school begon ik met de kappersopleiding, tijdens mijn laatste jaar volgde ik ook de avondopleiding tot pedicure. Een pittig jaar, maar met succes behaalde ik beide diploma’s. Na een paar jaar werkervaring kreeg ik steeds meer interesse in de schoonheidsbranche, waardoor ik besloot om in 2015 de opleiding voor schoonheidsspecialist te beginnen. In maart 2017 startte ik een eigen schoonheids- en pedicuresalon, in het begin 3 dagen in de week en bleef ik nog de overige 3 dagen in loondienst als kapster. Nadat ons 1e kindje in 2019 is geboren, heb ik de combinatie nog 1 jaar aangekeken. Dit bleek uiteindelijk toch niet haalbaar. Sinds oktober 2020 ben ik volledig voor mezelf gaan werken. In 2022 heb ik ook de opleiding ‘acne specialisatie’ gevolgd.

Werk je alleen of met een team?
Ik werk alleen, maar zo voelt het niet. Er zijn voldoende collega’s door het land heen waarmee ik wel eens contact heb en ervaringen deel.

Werk je vanuit huis of heb je een bedrijfspand? Werk je fulltime of parttime met de salon?
Mijn salon is gevestigd aan huis. We hebben de garage verbouwd zodat er een aparte ingang is voor mijn salon, hier werk ik parttime (+/- 32uur).

Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht? En wat is/zijn de meest geboekte behandeling(en)?
Bij ‘Salon voor jou’ kun je terecht voor diverse behandelingen zoals huidverzorging en huidverbetering. Iedereen is uniek en verdiend professionele aandacht. De meeste geboekte behandelingen zijn de huidverbeterende behandelingen i.c.m. ontspanning. Nadat ik diploma ‘acne specialisatie’ heb behaald weten ook steeds meer klanten mij te vinden voor acne behandelingen.

Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’ / het hebben van een eigen salon?
Het leukste en vooral het fijnste vind ik dat je het zelf in de hand hebt. Je kunt precies doen waar jezelf gelukkig van wordt. In de 6 jaar dat ik nu mijn eigen salon heb zijn er ook behandelingen die ik heb laten vervallen zoals manicure, lichaam harsen en neem ik geen nieuwe klanten meer aan voor pedicure. Het feit dat je daarin zelf een keuze kunt maken is fijn. Elke keer als ik in de ochtend weer de salon in loop en alles klaar maak voor de dag ben ik trots dat dat plekje van mij is en het een succes is.

Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
Ik volg regelmatig cursussen en spar vaak met collega’s die met dezelfde merken werken of die ik heb leren kennen tijdens trajecten in de coronatijd.

Wat is jouw favoriete merk en waarom?
Sinds 2 jaar ben ik overgestapt en werk ik met Alpha-H in de salon, de overstap naar een ander merk ging heel soepel en ook klanten zagen en merkten verschil van producten en verbetering van de huid. Ook de Dermapen is een erg mooie toevoeging in de salon wanneer een klant nog een stapje verder wil met huidverbetering. Ook hier zijn al verschillende mooie resultaten mee behaald.

Wat maakt jouw salon uniek?
Een stralende huid is ieders wens, en laat dat nou precies mijn passie zijn. Samen streven naar jouw mooiste huid en zorgen dat jij geniet, dat is een omschrijving die ik vaak gebruik. Bij ‘Salon voor jou’ is de klant geen nummer. Iedereen is uniek en verdient professionele aandacht. Ik neem uitgebreid de tijd voor iedere klant, dat vind ik belangrijk! Geen enkele behandeling is hetzelfde. Zo is er voor iedereen een behandeling op maat.
De verzorging en verbetering van huid stopt niet wanneer de klant de deur uitloopt. Ik geeft tips en advies mee naar huis en voor hulp en/of vragen sta ik altijd voor mijn klanten klaar. Ze mogen me altijd een bericht sturen, mailen of bellen. Goede huidverzorging/huidverbetering doe je samen!

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
Heel eerlijk, niet veel. Mijn bestaande klanten zijn trouw en praten over ‘Salon voor jou’, dat is de beste reclame die ik maar kan hebben en zo komen nieuwe klanten in de salon terecht. Ze vertellen het ook weer verder en zo blijft ‘het vuurtje’ doorgaan. Ik ben wel actief en zichtbaar op instagram maar of dat echt direct nieuwe klanten binnenbrengt? Dat gevoel heb ik niet.

Waarom komt een klant weer bij je terug? Natuurlijk omdat de resultaten goed zijn, maar doe je nog iets specifieks om bestaande klanten steeds weer te laten terugkeren?
Een klant komt zeker ook terug omdat ze resultaten zien en omdat ze de behandelingen/producten fijn vinden. Maar nog belangrijker vind ik zelf, klanten voelen zich goed bij mij in de stoel en merken dat ik het beste eruit wil halen. Mijn salon heeft een rustige, warme en persoonlijke sfeer.

Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
Gelukkig met klanten die te laat komen heb ik geen last, al mijn klanten komen netjes op tijd, en als het soms voorkomt dan belt een klant op. Ik heb na een gezichtsbehandeling altijd 15 minuten die ik extra plan b.v. voor een klant die eventueel extra advies wil en uiteraard voor het opruimen en schoonmaken voor de volgende klant. Wanneer een klant op het laatst annuleert ben ik flexibel in het verzetten maar de klant kan dan pas 3-4 weken later komen, zo is het. Ik ga niet extra werken om ze toch eerder te kunnen behandelen. Gelukkig komt dit niet vaak voor. Ik heb wel annuleringsvoorwaarden op de website en ik vermeld ze ook in mijn e-mail. Gelukkig heb ik ze nog nooit hoeven gebruiken.

Wat betekent social media voor jouw salon? Op welke ben je het meest actief en waar heb je de meeste interactie met (potentiële) klanten?
Ik heb een beetje een haat-liefde verhouding met social media, haha. Mijn hoofd zit boordevol ideeën en leuke tips om te delen, maar er gaan vaak andere dingen voor of zegt dat stemmetje in mijn hoofd dat klanten daar misschien niet altijd op zitten te wachten. Maar ik probeer wel wekelijks iets te posten. Via stories ben ik toch elke werkdag zichtbaar.

Wat is de laatste training/opleiding die je hebt gevolgd en wat is het belangrijkste dat je daar geleerd hebt?
De laatste opleiding was in 2022, de Acne opleiding. Het belangrijkste wat ik daar heb geleerd zijn de verschillende soorten acne en het behandelen en/of doorsturen van casussen. De laatste training was in mei 2023, de *SKNGM behandeling, hierin heb ik geleerd om op een andere manier een massage te geven voor huidverbetering.

Ben je aangesloten bij brancheorganisatie ANBOS of De Huidprofessiona? Of bij Zorg voor ZZP? En bij SKIN? Waarom wel/niet?
Ik ben aangesloten bij de ANBOS en sinds dit jaar aangesloten bij het SKIN register. Eind van het jaar staat wel op de planning om over te stappen naar De Huidprofessional.

Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
Jeetje, een blunder… nee die heb ik eigenlijk nooit gehad. Heb wel wat meegemaakt: een paar weken voordat ik met verlof ging in 2019, hoorde mijn man kleine tikjes. Toen hij naar de salon liep, zag hij dat het glas van de deur tussen de salon en woonkamer helemaal was gebarsten. Waarschijnlijk door de extreme hitte buiten en de airco binnen is de deur gaan werken en glas gebarsten. Gelukkig zat het glas er nog wel in. De laatste 2-3 weken voor mijn verlof heb ik zonder tussendeur gewerkt. De meeste klanten hebben er niks van gemerkt, een enkele klant is het opgevallen dat de deur weg was en ze de woonkamer in kon kijken ;)!

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
Mijn hoogtepunten waren toch wel de deelname aan de Beauty Award, ik heb een mystery guest mogen ontvangen, helaas geen nominatie maar wel een erg leerzame terugkomdag gehad en evaluatie. Ook de enorme groei tijdens de corona tijd zie ik als hoogtepunt ondanks de vervelende tijd. Ik heb in deze tijd veel in mezelf geïnvesteerd en daarmee de klanten en omzet mooi laten groeien tot op de dag van vandaag.

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche? Zie je onzekerheden?
Ik zie geen onzekerheden, alleen maar uitdagingen ! Jezelf scherp houden en alert blijven. Het is een ontzettend mooi vak waarin je veel kanten op kunt. Bij mezelf blijven vind ik het allerbelangrijkste.

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
Toen we nog geen kinderen hadden kon ik elke dag wel werken, dit veranderde natuurlijk toen we ons 1e kindje kregen. De verdeling in werk en privé vond ik erg lastig en bleef zoeken naar een balans. Totdat iemand tegen mij zei: Werk is voor werkdagen en privé is voor vrije dagen. Toen heb ik besloten om op vrijdagmiddag de salon te sluiten en deze uren te benutten voor bestellingen, salon poetsen, boekhouding etc.
Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen? Dromen, durven, doen!
Volg je hart, doe waar jij gelukkig van wordt, ook als dit betekent dat je andere mensen evt. moet teleurstellen. Je bent niet voor niets zelfstandige geworden !
You can do it!

*Noot van de redactie:
SKNMG of de SKNsculpt maakt verklevingen in bindweefsel en onderliggende spieren los waardoor afvalstoffen en opgebouwde spanning in o.a. kaak, voorhoofd en wenkbrauwen (hoofdpijn, fronsrimpels) vrijkomen …

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Invisible BreakoutTreatment
Vakgenoten by Ilse Janssen van ‘Salon voor jou’

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord