Wanneer we op vakantie zijn maken we veel foto’s. Waarom doen we dat eigenlijk vroeg ik me af? Wellicht omdat we op plekken komen waar we nooit eerder zijn geweest. Of dat we er in de vakantie beter en vrolijker uitzien? We willen ook bijzondere gebeurtenissen vastleggen. Momenten dat we genieten, al dan niet met anderen.
De foto’s willen we delen, echter zitten we daar nog zo op te wachten? Een paar vakantiekiekjes zijn leuk. Maar je herinnert je vast nog wel de dikke vakantiealbums van iemand waar je ‘verplicht’ doorheen moest. Wanneer je er zelf nog nooit was geweest zei het je niet zo veel en was je er eigenlijk snel klaar mee. Dus lang leve social media, geen dikke foto albums meer na de vakantie.
Wat kunnen we hiermee in onze branche? Het is interessant om de manier waarop we denken te analyseren. De manier waarop we denken bepaalt ons handelen. Ons brein is best egoïstisch en denkt eerst voor zichzelf; ‘What’s in it for me?’ Daarom zoek je altijd eerst jezelf op de foto of iets wat je herkent. Dit gaat onbewust. Maar ben je ervan bewust dat je (toekomstige) klant hetzelfde gedrag vertoont wanneer ze naar jou luistert, je website bezoekt of door social media scrolt?
Je ‘scoort’ dus wanneer je de taal van je klant spreekt. Je zult geen foto’s hebben met je klant erop maar wel een situatie of probleem die de klant herkent. Dan heb je de aandacht. Je klant wil gehoord, gezien en zich begrepen voelen. Ze zal denken: “dit gaat over mij”.
We denken te ingewikkeld wanneer we een post moeten verzinnen. We zoeken het vaak te ver, maar dat is helemaal niet nodig. Breng de huis-tuin-en-keukenproblemen in beeld en schrijf dáár over. Dat is jouw core business en zegt veel over jou en je salon.
Dat brengt mij ook naar mijn eigen fotoalbums. Ook ik heb meer foto’s van vakanties dan huis-tuin-en-keukenplaatjes. En dat is eigenlijk ontzettend jammer. Achteraf zijn de foto’s hoe je erbij zit in de woonkamer terwijl je met de kids en chips naar Netflix kijkt waardevoller dan die foto van dat restaurant in Frankrijk. Snap je het principe? We doen het vaak niet want dat vinden we te gewoon, maar juist dat zijn de meest waardevolle herinneringen en zeggen het meest over wie je bent, en hoe je leeft.
Welke foto maak jij vanavond thuis en wat wordt je volgende zakelijke post?
Aletta de Rooij
Salon Coach | www.partnersincreme.nl
Wat vind jij?